Snart 1 år og får utallige flasker om natten….

20. september 2022

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Snart 1 år og får utallige flasker om natten….

Hej Helen.

Vores lillebror er en glad, modig og skøn lille mand som snart fylder et år.
Det eneste der er at sætte en finger på er nattesøvnen. Han har aldrig sovet igennem og vågner virkelig mange gange på en nat, hvor sutten ikke er nok!

Han blev fuld ammet til han var et halvt år, og et par måneder herefter med lidt amning og ellers flaske, og selvfølgelig fast føde...

Nu får han en flaske inden middagsluren og en flaske til natputning…. Plus… rigtig mange flasker om natten! For han vågner rigtig mange gange (8-15 gange cirka) og han vil ikke have sutten, han vil have flaske!

Han har aldrig rigtig været kæmpe fan af sutten. Han tager den. Men ikke noget der som sådan hjælper ham i forhold til trøst og sådan i løbet af dagen. Nogle gange kan jeg give den om natten, men for det meste er munden helt lukket indtil han mærker flasken.
Han har altid fået flasken liggende fordi han ikke kunne finde ud af andet til start. Så til middagslur får han den i barnevognen. (Formiddagslur får han den ikke og lægger sig bare til med sutten i munden) og til nat får han den i sengen.

Vi har forsøgt putte vand i flasken (han bliver eddike sur), en dryp fri drikkedunk (nej tak!), sut - og kun sut en hel nat (indtil kl 02, så kunne vi ikke mere fordi han bare bliver ved at græde indtil ...

Annonce

... han får flasken) .

Som sagt vågner han 8-15 gange på en nat. Han græder indtil han får flasken. Vi laver én stor flaske på 270 ml for at vi ikke skal op og lave flaske konstant. Han spiser den nemlig gerne kold. Så får han den liggende. Spiser nok 20-60 ml og lægger sig til igen. Sådan kører natten igennem. Vi er begyndt fortynde flasken og han får kun det halve af anbefalingen bag på pakken. Det rør ham ikke.

Der er ingen tvivl om det her er en dårlig vane og samtidig en ond spiral for den lille mave med alt det MME.

Men hvordan filan får vi brudt den? Vil det hjælpe have 2-4 dårlige nætter hvor vi kun giver sut, intet andet, og så må han bare græde, får kram og kærlighed men ingen flaske? Skal vi lave 6 flasker med kun 30 ml i hver og så give sut når en er tømt indtil han græder næste gang?

Håber virkelig du har et par gode råd du vil dele med os. For det her. Det er hårdt. Han er begyndt i vuggestue for 2 mdr siden og jeg på arbejde. Så den afbrudte søvn er… hård!

Kæmpe kram

Hans dag;
07 - morgenmad (havregrød)
09 - øllebrød eller bolle
09.30 - formiddagslur (1-2 timer)
12 - middagsmad
13/14 - flaske og middagslur (alt efter hvornår han vågner fra formiddagslur)
15/16 - boller/lidt grød
17.30 - aftensmad
19 - lidt grød (nogle dage)
19.30 - flaske og godnat

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Helen har på alle mulige måder været en super støtte for mig i de første fire måneder med min søn Lucas.

Camilla Martin