Brev:
Snart 1 år og får utallige flasker om natten….
20. september 2022
Alder:
11 mdr.
Snart 1 år og får utallige flasker om natten….
Hej Helen.
Vores lillebror er en glad, modig og skøn lille mand som snart fylder et år.
Det eneste der er at sætte en finger på er nattesøvnen. Han har aldrig sovet igennem og vågner virkelig mange gange på en nat, hvor sutten ikke er nok!
Han blev fuld ammet til han var et halvt år, og et par måneder herefter med lidt amning og ellers flaske, og selvfølgelig fast føde...
Nu får han en flaske inden middagsluren og en flaske til natputning…. Plus… rigtig mange flasker om natten! For han vågner rigtig mange gange (8-15 gange cirka) og han vil ikke have sutten, han vil have flaske!
Han har aldrig rigtig været kæmpe fan af sutten. Han tager den. Men ikke noget der som sådan hjælper ham i forhold til trøst og sådan i løbet af dagen. Nogle gange kan jeg give den om natten, men for det meste er munden helt lukket indtil han mærker flasken.
Han har altid fået flasken liggende fordi han ikke kunne finde ud af andet til start. Så til middagslur får han den i barnevognen. (Formiddagslur får han den ikke og lægger sig bare til med sutten i munden) og til nat får han den i sengen.
Vi har forsøgt putte vand i flasken (han bliver eddike sur), en dryp fri drikkedunk (nej tak!), sut - og kun sut en hel nat (indtil kl 02, så kunne vi ikke mere fordi han bare bliver ved at græde indtil han får flasken) .
Som sagt vågner han 8-15 gange på en nat. Han græder indtil han får flasken. Vi laver én stor flaske på 270 ml for at vi ikke skal op og lave flaske konstant. Han spiser den nemlig gerne kold. Så får han den liggende. Spiser nok 20-60 ml og lægger sig til igen. Sådan kører natten igennem. Vi er begyndt fortynde flasken og han får kun det halve af anbefalingen bag på pakken. Det rør ham ikke.
Der er ingen tvivl om det her er en dårlig vane og samtidig en ond spiral for den lille mave med alt det MME.
Men hvordan filan får vi brudt den? Vil det hjælpe have 2-4 dårlige nætter hvor vi kun giver sut, intet andet, og så må han bare græde, får kram og kærlighed men ingen flaske? Skal vi lave 6 flasker med kun 30 ml i hver og så give sut når en er tømt indtil han græder næste gang?
Håber virkelig du har et par gode råd du vil dele med os. For det her. Det er hårdt. Han er begyndt i vuggestue for 2 mdr siden og jeg på arbejde. Så den afbrudte søvn er… hård!
Kæmpe kram
Hans dag;
07 - morgenmad (havregrød)
09 - øllebrød eller bolle
09.30 - formiddagslur (1-2 timer)
12 - middagsmad
13/14 - flaske og middagslur (alt efter hvornår han vågner fra formiddagslur)
15/16 - boller/lidt grød
17.30 - aftensmad
19 - lidt grød (nogle dage)
19.30 - flaske og godnat