Svar: Søvn - sover max 3.5 time af gangen

20. september 2022

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg kan godt forstå, at du synes, det er hårdt, og jeg vil naturligvis rigtig gerne dele lidt tanker med dig.

Nu hvor jeres dreng er 6 måneder gammel, så er det rigtig godt, hvis I kan begynde at lave lidt forskellige ændringer:

- Det ene er, at han har brug for mere mad og mælk/vand i løbet af dagen. Det er vigtigt, at han fyldes tilstrækkeligt op dag og aften, så han begynder at kunne undvære mælk om natten.

- Derudover, så er det også vigtigt, at du nu begynder at vænne ham til ikke at falde i søvn med brystet i munden. Han skal stadig ammes i forbindelse med søvn - det vil sige til alle lure, og når han puttes om aftenen, men det er vigtigt, at han nu slipper dit bryst og lærer at overgive sig til søvnen uden denne afhængighed.

- Og så er det også vigtigt, at du anerkender hans alder og den udvikling, som han lige nu går igennem, hvor han naturligt vi have mange opvågninger og kan sove meget uroligt - men forsøger at hjælpe ham med kærtegn, stillingskift, beroligende ord osv. Og uden at give ham bryst, sut eller for den sags skyld flaske i munden, hver gang han vågner.

Med hensyn til mere mad og væske, så vil jeg anbefale jer at følge denne dagsplan, som jeg har lavet ud fra dine angivne tider:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre indtil ca 7.15-7.30, hvor I står op.

Morgen 7.30-8: Tilbydes havregrød, og vand af kop.

Formiddag 9: Tilbydes friske blød frugt i hånden, som han kan sidde og sutte på selv, og du supplerer med lidt frugtmos og vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur ca 9.30 - og skal flyttes fra din favn og ned i barnevognen, før han sover.

Frokost 11: Tilbydes lidt øllebrød eller grøntsagsmos her - stille og roligt begyndes med kød eller fisk i mosen, og der suppleres også gerne med agurk, ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur omkring kl. 12 - og må igen gerne puttes i sin barnevogn, men flyttes fra din favn på det tidspunkt, hvor han stadig registrerer, at han netop puttes i sin vogn.

Eftermiddag 14-15: Tilbydes igen frisk blød frugt i hånden, suppleres med frugtmos og vand af kop.

Ammes og puttes til powernap omkring kl. 16 som nu.

Aften 18: Grøntsagsmos og udgangspunktet bliver stille og roligt mere og mere jeres mad, der startes op med kød og fisk og han suppleres også her med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca. 19.30-20

Sen aften 23: Drømmeammes

Som du kan se af min dagsplan, så er rytmen lavet sådan, at han tilbydes skemad og mad i hånden, når han vågner - og ammes, før han skal sove.Amningen indgår altså som en fast del af hans putteritual, men ...

Annonce

... det er vigtigt, at han ikke falder i søvn med brystet i munden. Han skal flyttes fra din favn, enten til barnevogn eller tremmeseng, før han sover helt.

Det er også helt okay, at du f.eks. om aftenen vælger at lægge dig og amme ham i dobbeltsengen. Det må du meget gerne gøre. Her er det dog også vigtigt, at han er slipper brystet, før han falder helt i søvn. Du skal helst nå dertil, hvor han dier hos dig, slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og falder i søvn. Du kan godt vælge at lade ham ligge i dobbeltsengen, hvis du sikrer dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, og når du så selv går i seng sen aften, så ammer du ham igen og flytter ham derefter over i tremmesengen, hvor han så sover videre. Her må du gerne flytte ham sovende:)

Du skal altså forsøge at indføre flere måltider og vand af kop - i stedet for både at amme ham, nr han vågner og når han skal sove, så du generelt får skruet behov for brystet ned og fyldt ekstra mad i ham. Også fordi det er en forudsætning for at kunne sove uden mælk om natten, at han har spist og drikke tilstrækkeligt hele dagen igennem.

På samme måde er det en forudsætning at kunne sove uden at søge brystet om natten, at han nu lærer at falde i søvn uden brystet i munden. Dette øves gennem hele dagen og aftenen og ikke kun om natten :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er rigtig fint, at han sover 2 lure og en powernap i løbet af dagen, og jeg håber at min dagsplan giver lidt idé om, hvornår søvnen passende kan ligge - også i forhold til hans spisning og hans behov for brystet. Det er vigtigt, at du gradvist får skåret lidt ned i hans mælkeindtag, får øget mængden af vand og skemad, så antallet af amninger stille og roligt bliver mindre. Jeg kan godt forstå, at du ikke kan holde til det, som det kører lige nu, og det vil være helt naturligt og vigtigt at få skruet ned for amningerne, både for din og hans skyld - og det er det rigtige at gøre også i forhold til hans alder:)

Det er mange ændringer på en gang og det vil naturligt tage tid - men hvis du starter med at følge dagsplanen, tilbyder flere skemåltider og vand af kop, forsøger at passe antallet af amningerne ind i forhold til putning og så gradvist derfra arbejder på at vænne ham til at falde i søvn uden brystet i munden, så er du kommet rigtig langt.

Hele dagens rytme spiller ind på nattens forløb, og det vil derfor være med til at gøre en forskel for jer :) Du skal ikke være ked af, at du lige nu triller ham i barnevognen om dagen for at han kan sove - det må du gerne gøre, det kan også ændres senere hen. Du er nødt til at starte et sted, og det er hos jer via dagsplanen og hele dagens rytme.

Rigtig meget held og lykke med det projekt, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor