Svar: Manglende rutine og søvn
5. juni 2022
Alder:
6 mdr.
Kære forældre
Tak for jeres brev og velkommen til - dejligt at høre, at I har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive til mig :) Jeg vil naturligt meget gerne dele lidt tanker med jer:)
Det lyder som om, at I har haft nogle rigtig svære måneder - det har været en svær start fyldt med mange bekymringer, I har været indlagt af flere omgange, jeres dreng har haft svært ved at tage nok på i vægt, han har fået klippet tungebåndet, og han har generelt grædt rigtig rigtig meget og har haft rigtig svært ved at finde ro og overgive sig til søvnen. Det er bare super hårdt, for der er naturligt ikke noget, I ønsker mere end at hjælpe ham til at sove - og det lyder også som om, at I har forsøgt stort set alt.
Det er vigtigt, at I forsøger at gøre det, som I fornemmer virker. Det vil sige, at hvis det fungerer at trille ham i barnevognen, så er det en god idé at gøre dette - i hvert fald til middagsluren, så han på den måde holdes i søvnen og får mindst en lidt længere lur dagligt. Det samme gælder slyngevuggen. Det er vigtigt, at jeres dreng får sin søvn, for jo mindre han sover, jo mere overtræt bliver han, og jo mere vil han blive holdt vågen. Søvnen styres af forskellige hormoner og hvis han bliver overtræt, så er der risiko for, at der produceres f.eks. adrenalin, som vil holde ham vågen....
Derfor kan det også være, at I om aftenen lige nu skal vælge at blive siddende med ham i favnen. For når I sidder med ham tæt, så dannes der oxytocin, som vil hjælpe ham med at koble fra og finde roen og dermed falde i søvn...
Det lyder meget fint, at I forsøger at putte ham i egen seng, og som udgangspunkt er det også en god idé, at han lærer at forbinde sin seng med stedet, hvor han skal sove - men det lyder som om, at han bliver rigtigt ked af det, når han oplever at jeres favn forsvinder, og at han så vågner mere og mere op, græder og til sidst bliver utrøstelig - og det er ikke godt for søvnen. så måske vil det hjælpe, hvis I om aftenen lader ham være i jeres favn, få flasken og finde roen der - og så ikke flytter ham over i sengen, før han tydeligt sover tungt og derfor let kan flyttes. Det er ikke, fordi I skal benytte jer af denne metode det næste lange stykke tid, det handler mere om, at I skal gøre det, som virker og som hjælpe ham til at falde til ro og falde i søvn.
Nogle børn er ængstelige ved at skulle sove. Når de mærker, at søvnen nærmer sig, når de fornemmer, at det er tid til at overgive sig tll søvnen, så protesterer de, og så begynder de at græde. Det kan der være rigtig mange forskellige grunde til og hos jer måske, at søvnen et eller andet sted altid har været forbundet med gråd. Derudover så skal I også være opmærksomme på, hvordan I selv reagerer.
Når det har stået på gennem et halv år, som er tilfældet hos jer, så er der naturligt en risiko for, at I selv begynder at blive ængstelige ved at putte ham - og så spejler han jeres uro og ængsteligheden forstærkes. I fortæller blandt andet, at I selv er begyndt at frygte nætterne, og I fortæller også, at farmor ofte kan putte ham uden problemer - og jeg tænker, at der naturligt godt kan være en sammenhæng her. Derfor er det rigtig vigtigt, at I forsøger at sige til jer selv, at I ikke gør noget forkert - I er rigtig gode forældre, men det er en svær situation. Og så må I også meget gerne forsøge at sætte ord på hans reaktioner og f.eks. sige "det er helt okay, jeg er lige her, jeg passer på dig, der er styr på det" eller lignende. Det, at sige det højt, kan være en hjælp for jer, og samtidig være med til at gøre, at I på sigt hjælper ham med at regulere sine følelser og finde ud af, at det faktisk ikke er farligt at skulle sove. Tale roligt, tale med dyb stemme, bruge dybe beroligende ord...
Så er det naturligt også vigtigt at få afklaret, om han har grund til at græde - kan han have ondt? Er han blevet grundigt undersøgt? En forklaring kunne f.eks. være refluks... det betyder egentlig bare, at der løber mælk og mavesyre fra mavesækken op i spiserøret, og op i munden, så barnet gylper - men det kan gøre rigtig ondt. Mavesyre er, som navnet siger, syre, og det ætser og ødelægger slimhinden - og når barnet ligger ned, så er tilbageløbet naturligt større - derfor kan det være forklaringen på, hvorfor han græder ekstra meget, når han lægges til at sove eller vågner op grædende efter kort tids søvn.
Nogle børn har også det, der kaldes silent refluks. Her løber stadig mavesyre og mælk op i spiserøret, men barnet gylper ikke, fordi det løber tilbage i mavesækken igen. Det gør altså "dobbelt ondt", og disse børn græder meget. Ofte vil man også se, at barnet har mange synkebevægelser, og barnet vil generelt virke meget irritabel, pjevset og urolig.. og det bliver naturligt værre, når barnet ligger ned. Et tegn kan også være, at barnet ligger med nakken bøjet bagover, når det ligger på f.eks. et tæppe. På den måde finder barnet af sig selv en stilling, som gør det okay at ligge og som minimere tilbageløbet... så ligger jeres dreng ofte sådan?
Refluks kan behandles med medicin, og I kan også købe en specielerstatning hjem fra udlandet. Den hedder Enfamil AR og fordelen ved den er, at den er tynd i flasken, men bliver tyk i maven, hvorved tilbageløbet mindskes. I kan også prøve at komme aprestagum/johannesbrødkernemel i den erstatning, som jeres dreng tilbydes nu. Den gør erstatningen tykkere og kan også gøre, at mælken så bliver bedre i maven...
Derudover så hjælper det ofte at starte med lidt skemad, og det er rigtig fint, at jeres dreng får 2 skemåltider dagligt. Det lyder som om, at han er glad for dette, og at I er begyndt på det rigtige tidspunkt. Det gør ikke spor, at han ikke spiser særligt store portioner, det er bedre, at han får lidt og tit. Og jeg vil faktisk anbefale jer, at I starter op med lidt grød om morgenen nu, så han får 3 måltider dagligt. Når han bliver 6 måneder, kan der indføres lidt mellemmåltider, men lige nu vil det være fint med de 3 måltider:)
I skal forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad og vand af kop, når han vågner og så får sine flasker, før han skal sove.
Det er rigtig fint, at I netop er begyndt at indføre en fast rytme, for det vil naturligt også hjælpe jer og jeres dreng fremadrettet og mit forslag til en dagsplan, som jeg tænker, at den kan se ud lige nu og som er lavet ud fra jeres angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover lidt videre indtil ca. 7-7.30, hvor dagen begynder stille og roligt som nu.
Morgen 8: Tilbydes lidt grød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden at sutte på selv (I må gerne holde det) og vand af kop.
I leger, hygger, tumler, pludrer...
Formiddag 9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11-11.30: Tilbydes lidt grød eller grøntsagsmos, vand af kop. Må gerne suppleres med lidt frugt eller ristede rugbrødsbjælker eller lignende at gumle i selv.
I leger, hygger, tumler, pludrer
Flaske og puttes til middagslur som nu ca. 13-13.30. Det vil være en god idé at trille ham en længere tur her, så han på den måde holdes sovende og hjælpes til at fornemme behov for en lidt længere lur.
Vågner og I leger, hygger, pludrer - alt efter hvor lang tid han har sovet, kan han godt have behov for en flaske, når han vågner. Tilbuddet kan være der - når han bliver 6 måneder, vil der komme et mellemmåltid her...
Sen eftermiddag 16.30-17: tilbydes lille flaske og puttes til dagens 3. lur som er en kortere powernap.
Aften 18-18.30: Tilbydes lidt grøntsagsmos og igen gerne lidt ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
I hygger, leger, synger, tumler... Brug gerne jeres nuværende ritual med bad, trykmassage, creme osv. så I skaber genkendelighed og ro på denne måde.
Flaske og puttes til natten ca. kl 20.30.. måske en lille smule tidligere end I forsøger lige nu:) Enten ved at putte ham i sengen, som I forsøger lige nu - eller måske prøve blot at sidde med ham og lade ham falde til ro i jeres arme og først derefter blive puttet.
Sen aften eller først på natten 23-01: Drømmeflaske og sover videre
Om I kan sidde med ham i favnen eller om I skal lægge ham i sengen afhænger lidt af, hvordan I fornemmer, det vil virke bedst. I skal lige nu ikke tænke på, om det giver dårlige vaner, eller om I har gjort noget forkert - det I skal fokusere på er at gøre det, som gør, at han falder trygt og roligt i søvn. Måske kan han falde i søvn i stuen, hvis han får lov til at finde roen i jeres arme og kan så flyttes til egen seng, når I selv går i seng, så I på den måde får nogle rolige aftener - og han netop vænnes til at fornemme, at det ikke er farligt at skulle sove:) Måske har han brug for at være afsides for at kunne koble fra... men gør det som hjælper ham bedst til ro :)
Så ro på, hold fast i alt det gode, som I allerede gør med en fast dagsplan og fast putteritual, så der er genkendelighed og dermed tryghed.
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre og glæder mig til at følge jeres lille familie:)
Rigtig god pinse :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske