Svar: Vil ikke ligge ned i barnevognen

3. juni 2022

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev, og dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar - og godt, at det virker med lidt mad i hånden, som kan aflede og give ro, når I triller af sted :)

Ryglænet i barnevogne kan variere, så nogle ryglæn har kun to positioner - siddende eller liggende - andre ryglæn har flere positioner, så barnet kan halvt sidde/halvt ligge. Hvis jeres dreng enten skal sidde eller ligge, så vil det være en rigtig god idé at forsøge med en pude i ryggen - under madrassen. Så I forsøger at finde en middelvej, hvor han stadig føler, at han sidder lidt op, men dog også ligger lidt ned og på den måde gradvist få ham vænnet til at ligge mere end at sidde :)

En decideret barnevognspude ville jeg ikke købe, da den vil gøre, at han sidder rigtigt op, men I har måske en lille pude, eller måske kan I blot bruge et sammerullet håndklæde under ...

Annonce

... madrassen, som kan bruges til at give lidt elevation :) Så min tanke er, at det netop vil være rigtig godt at finde en løsning, hvor han ikke sidder ret op, men sidder lidt tilbagelænet og så gradvist vænne ham til, at han godt kan ligge lidt tilbage og stadig synes, at det er okay :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Når det er sagt, så skal I naturligt også være opmærksomme på, om jeres drengs protester mod at blive lagt ned kan handle om øreproblemer. Har han været forkølet, så har han måske væske på ørerne, og når han ligger fladt, så stiger trygge i øret, hvilket kan gøre ondt. Så måske er det forklaringen på, hvorfor han bliver så ked af det, når I forsøger at lægge ham... Det kan også forklare søgningen mod brystet, fordi det at sutte lettere trykket i øret og smerten bliver derfor mindre...

Håber I kan bruge dette lidt videre - rigtig god tur med barnevognen - og rigtig god pinse:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder