Svar: Vil ikke ligge ned i barnevognen
3. juni 2022
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev, og dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar - og godt, at det virker med lidt mad i hånden, som kan aflede og give ro, når I triller af sted :)
Ryglænet i barnevogne kan variere, så nogle ryglæn har kun to positioner - siddende eller liggende - andre ryglæn har flere positioner, så barnet kan halvt sidde/halvt ligge. Hvis jeres dreng enten skal sidde eller ligge, så vil det være en rigtig god idé at forsøge med en pude i ryggen - under madrassen. Så I forsøger at finde en middelvej, hvor han stadig føler, at han sidder lidt op, men dog også ligger lidt ned og på den måde gradvist få ham vænnet til at ligge mere end at sidde :)
En decideret barnevognspude ville jeg ikke købe, da den vil gøre, at han sidder rigtigt op, men I har måske en lille pude, eller måske kan I blot bruge et sammerullet håndklæde under madrassen, som kan bruges til at give lidt elevation :) Så min tanke er, at det netop vil være rigtig godt at finde en løsning, hvor han ikke sidder ret op, men sidder lidt tilbagelænet og så gradvist vænne ham til, at han godt kan ligge lidt tilbage og stadig synes, at det er okay :)
Når det er sagt, så skal I naturligt også være opmærksomme på, om jeres drengs protester mod at blive lagt ned kan handle om øreproblemer. Har han været forkølet, så har han måske væske på ørerne, og når han ligger fladt, så stiger trygge i øret, hvilket kan gøre ondt. Så måske er det forklaringen på, hvorfor han bliver så ked af det, når I forsøger at lægge ham... Det kan også forklare søgningen mod brystet, fordi det at sutte lettere trykket i øret og smerten bliver derfor mindre...
Håber I kan bruge dette lidt videre - rigtig god tur med barnevognen - og rigtig god pinse:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske