Svar: Den svære søvn
27. april 2022
Alder:
6 mdr.
Kære Ellens trætte forældre
Tak for jeres brev, jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer:)
Det lyder som om, at Ellen er kommet godt igang med maden, og hun nyder at sidde med mad i hånden, som hun selv kan spise, gnaske og gumle på. Det er super godt, og det skal I endelig udnytte. Derfor vil det være en god idé, hvis I kan starte hvert måltid med mad i hånden og så følge efter med lidt grød eller mos, samt vand af kop, så hun får lidt af begge dele og derfor gradvist får mere og mere mad, og dermed også gradvist kan skrues lidt ned i antallet af flasker.
Det er naturligt en forudsætning for at kunne sove igennem om natten, at hun spiser og drikker nok hele dagen igennem, ligesom det er nødvendigt at holde mælkeindtaget om natten på et minimum, så der netop er plads til mere mad i maven i dagtimerne. Jeg tænker derfor, at I så småt skal forsøge at trappe ud af flasken kl 02, så hun her får mindre og mindre - men stadig bibeholde flaske kl. 23 og 04. Det vil være dejligt både for jer og jeres datter, hvis hun kan begynde at sove 5 timer sammenlagt, og det lyder ikke som et urealistisk mål, som I beskriver dagen og rytmen :)
Med hensyn til sut, så er det rigtig godt, at I giver hende sutten som afslutning på at få flaske og dermed som en del af hendes putteritual. Børn, der får flaske, har ofte et lidt større suttebehov, end børn der ammes, og det skal I naturligt anerkende. Sutten hjælper hende med at finde roen, koble fra og falde i søvn - og det er super fint.
I fortæller, at hun om dagen fint sover videre, selvom sutten falder ud af munden. Det er rigtig godt, for det lyder som om, at hun så ikke er afhængig af sutten i munden for at kunne sove. Hun har brug for den, for at overgive sig til søvnen, men har ikke brug for den, for at komme fra et søvnstadie til et andet. Så langt så godt :)
Når hun har ekstra brug for den om natten, så kan det hænge sammen med, at hendes søvn naturligt er længere her - hun skal naturligt sove længere søvnstræk om natten, end hun skal om dagen, og her hjælper sutten hende. I skal dog være opmærksomme på, at hun med den alder hun har, godt kan være meget urolig om natten. Børn i 6 måneders alderen drømmer ofte meget, og kan i drømme have mange forskellige lyde, ligesom hun om natten kan dreje sig omkring og få lagt sig i stillinger, som hun endnu ikke mestrer at komme væk fra. Når hun har disse opvågninger om natten, så er det vigtigt, at I hjælper hende med en beroligende hånd, hjælper hende med stillingskift, så hun f.eks. kommer tilbage på ryggen eller om på den anden side, beroliger med ord, giver hende dynen på igen osv. men så vidt muligt uden hver gang at komme sutten i munden på hende - fordi det kan være med til at gøre at hun på sigt begynder at have behov for sutten hele tiden for at sove.
Om det sker, er dog rigtig svært at sige - det er bestemt ikke alle børn, som får problemer med vanebetinget afbrudt søvn på grund af deres sut - men nogle gør, og derfor er det som udgangspunkt en god idé at forsøge at hjælpe hende videre om natten med så lidt aktivitet fra jeres side og dermed uden sut i munden. Når det så er sagt, så er sutten beroligende, og den hjælper hende med at sove, så hvis beroligende hænder og stillingskift ikke virker, så må I give hende sutten. Det er også vigtigt, at I alle får sovet så sammenhængende som muligt.
I fortæller, at hun kun kan trøstes med sut og kærtegn, og hvis I forsøger uden sut så eskalerer hendes gråd. Det lyder derfor som om, at I lige nu skal prioritere søvnen og dermed sutten, og det er helt okay :) Men, I skal naturligt være opmærksomme på, om behovet bliver ved med at være der, eller om det gradvist ændrer sig til at blive en uhensigtsmæssig vane.
Lige nu sker der udviklingsmæssigt rigtig meget, som sagtens kan forklare et øget behov for sut - præcis som I også lyder til selv at have tænkt - men når hun er igennem dette udviklingsspring, så vil det være rigtig godt, at I så forsøger at holde lidt igen med sutten om natten...
Så ja, lige nu lyder det som om, at I skal fortsætte med at trøste hende med det der virker - altså sutten - men I skal ikke bare regne med, at det går over af sig selv. Det vil være en god idé at være ekstra opmærksomme på, om hun i løbet af de næste uger bliver ved med at have behov for den sut, eller om I gradvist her kan skrue behovet lidt ned... hvis I om 3 uger kan nå frem til, at hun kun får den hver anden gang hun vågner, så er det jo rigtig rart for både jer og hende - og hvis hun så samtidig kan begynde at sove 5 sammenhængende timer om natten, så vil det være rigtig godt og dejligt for jer alle tre:)
Jeg håber, at I kan bruge mine tanker lidt videre - og at det også giver lidt ro med på vejen - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske