Brev:
Den svære søvn
27. april 2022
Alder:
6 mdr.
Den svære søvn
Kære Helen,
Tak for dine gode råd indtil videre : )
Ellen har taget rigtigt godt imod skemaden og spiser lystigt med egne hænder hvad jeg serverer af frugt og kogte grøntsager. I udgangspunktet får hun 5 små måltider om dagen, styret af egen lyst. Vi øver på vand af kop, som hun dog meget ofte kløjes i, så væsken kommer med flasken før hver lur, hvor hun drikker mellem 100 - 150 ml. Vi følger mere eller mindre dagsplaner som du foreslog og har nu rimeligt fast 3 dagslure på mellem 40 min - 2,5 time ( og alt her imellem). Natten løber fra ca. 19.30-06.00. Hun får en flaske før hver søvn og fortsat ca. 3 flasker om natten (ca. 23.00-02.00-04.00).
Hun falder aldrig i søvn med flasken i munden. Dog falder hun i søvn med sutten. Om dagen sover hun gerne videre selv om den falder ud under søvnen. ...
...
Udover de 3 flasker har hun dog de seneste par uger vågnet efter hver endt søvncyklus og grædt. En træt konfus gråd, men ikke bare klynk. Hun kan trøstes med en sut og kærtegn, hvorefter hun sover videre. Vi har prøvet uden sut, men så eskalerer gråden. Udover at det er dødhårdt og vi ikke har det overskud vi har brug for i hverdagen, så er jeg bange for at gøre hende afhængig af sutten.
På den anden side virker det til at være det eneste der hjælper. Hvad er dine tanker? Skal vi fortsætte med at trøste hende med det der virker og se tiden an?
Vi havde sådan håbet at det blot handlede om et udviklingsspring. Det passer tidsmæssigt og vi havde pludseligt 2 nætter uden alle opvågninger og primede og lykkelige. Men det var en kort fornøjelse.
På forhånd tak,
Med venlig hilsen
Ellens trætte forældre