Den svære søvn

27. april 2022

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Den svære søvn

Kære Helen,

Tak for dine gode råd indtil videre : )

Ellen har taget rigtigt godt imod skemaden og spiser lystigt med egne hænder hvad jeg serverer af frugt og kogte grøntsager. I udgangspunktet får hun 5 små måltider om dagen, styret af egen lyst. Vi øver på vand af kop, som hun dog meget ofte kløjes i, så væsken kommer med flasken før hver lur, hvor hun drikker mellem 100 - 150 ml. Vi følger mere eller mindre dagsplaner som du foreslog og har nu rimeligt fast 3 dagslure på mellem 40 min - 2,5 time ( og alt her imellem). Natten løber fra ca. 19.30-06.00. Hun får en flaske før hver søvn og fortsat ca. 3 flasker om natten (ca. 23.00-02.00-04.00).

Hun falder aldrig i søvn med flasken i munden. Dog falder hun i søvn med sutten. Om dagen sover hun gerne videre selv om den falder ud under søvnen. ...

Annonce

...

Udover de 3 flasker har hun dog de seneste par uger vågnet efter hver endt søvncyklus og grædt. En træt konfus gråd, men ikke bare klynk. Hun kan trøstes med en sut og kærtegn, hvorefter hun sover videre. Vi har prøvet uden sut, men så eskalerer gråden. Udover at det er dødhårdt og vi ikke har det overskud vi har brug for i hverdagen, så er jeg bange for at gøre hende afhængig af sutten.

På den anden side virker det til at være det eneste der hjælper. Hvad er dine tanker? Skal vi fortsætte med at trøste hende med det der virker og se tiden an?

Vi havde sådan håbet at det blot handlede om et udviklingsspring. Det passer tidsmæssigt og vi havde pludseligt 2 nætter uden alle opvågninger og primede og lykkelige. Men det var en kort fornøjelse.

På forhånd tak,

Med venlig hilsen
Ellens trætte forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor