Svar: Putningsmareridt

11. april 2022

Kategori:
Alder:
3 år, 4 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og velkommen til :) Dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive.

Der er, som jeg ser det, flere ting som kan spiller ind hos jer. Og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig/jer :)

Der er ingen tvivl om, at jeres dreng er langt mere bevidst nu. Og f.eks. bevidst om, at når han ligger i sin seng, så sidder mor og far (og måske lillesøster - hun er ved at nå en alder, hvor hun nok vil begynde at gå noget senere i seng, så er I forberedt) og hygger i stuen, hvilket han naturligvis gerne vil være en del af. Det er derfor helt naturligt og helt normalt, at han nu stiger ud af sin seng og søger jer om aftenen, og det bedste I kan gøre er at følge ham tilbage i seng igen og igen og igen og igen.. Naturligvis bruge tid på putningen, sidde hos ham, tale om dagen, læse godnathistorie osv. Ligesom han også vil have glæde af en puttebamse eller lignende, der kan fungere som substitut for jer.

Derefter er det fint, at I siger godnat og går ud, som I har praktiseret, og netop siger "jeg kikker ind til dig igen om lidt". Det vil dog være rigtig godt, hvis I kan vende tilbage og kikke ind til ham, før han begynder at stige ud af sin seng. Det kan godt lyde som om, at 10 minutter lige nu er for lang tid, fordi han bliver urolig og derfor søger jer, så ved at kikke ind til ham med kortere intervaller kan I betrygge ham i, at I er der og at han roligt kan blive i sengen, for I kommer ind til ham igen. Når han først fornemmer dette, så kan tiden øges, men lige nu vil de hyppige kik være rigtig godt.

Derudover er det vigtigt, at I finder det rette puttetidspunkt, som i også selv er opmærksomme på - det er vigtigt, at han ikke puttes for tidligt, og det er på samme måde vigtigt, at han ikke puttes så sent, at han bliver for overtræt. Det handler om at springe på søvntoget, når det kommer forbi...

De fleste 3 årige har brug for ca 12 timers søvn i døgnet og mange har stadig brug for en middagslur i denne alder, ligesom jeres dreng har. og det lyder som en rigtig god idé at lade ham bibeholde sin middagslur - han sover godt til middag og det gør, at han ikke falder om mellem 16-17, fordi han er super træt, ligesom luren gør, at eftermiddagen og aftenen hænger meget bedre sammen for jer. Det er dog vigtigt, at se på hans samlede søvnindtag.

I fortæller, at han ofte starter dagen kl. 06, og at han sover 1.5-2 timer til middag. Det betyder, at han skal sove ca. 10-10.5 time om natten, og det betyder igen, at hans puttetidspunkt så vil være omkring kl 19.30 - altså en time senere end I putter ham nu. Det er rigtig svært, fordi han jo står op af sin middagslur allerede kl 13.30, så der er lang tid til klokken bliver 19.30, så på den måde er han træt, men samtidig er det frustrerende for ham at ligge i sengen allerede kl 18.30, fordi han nok ikke er helt træt nok...

Jeg synes ikke, at I skal fjerne hans middagslur. Han har brug for sin lur og for det afbræk, som luren ...

Annonce

... giver ham midt på dagen. Det er dog påskeferie nu, og mit forslag vil være, at I forsøger at putte ham en lille smule senere til middagsluren, så han måske kan stå lidt senere op. Det vil sige, at han f.eks. kan sove fra 12-12.30-14 og så derefter kunne holde sig vågen til klokken måske er 19.30, hvor han så puttes. Jeg tænker, at hvis I på denne måde kan ramme det tidspunkt, hvor søvntoget kommer forbi, så han begynder at kunne falde i søvn inden for ca. 15 minutter, så vil det hjælpe jer fremadrettet. Det er netop vigtigt, at han får en erfaring med sig om, at det at blive puttet består af det ritual, som I ønsker: nattøj, tandbørstning, vand og sidde lidt i stolen og snakke dagen igennem og derefter over i sin seng, puttes med bamse eller lignende.

Det lyder umiddelbart, som om, at I er nødt til at give ham en åben seng nu. Det er for farligt, at han kravler ud over sin tremmeseng for at søge jer. En åben seng giver naturligt risiko for, at han så igen og igen stiger ud af sengen, men sådan er det desværre. En åben seng vil dog også gøre, at I har mulighed for at sidde på sengekanten hos ham og på den måde give ham lidt ekstra nærhed og tæt kontakt - samtidig med at nogle børn faktisk finder ro ved at kunne stige ud af sengen, hvis de har behov for det. Og da jeres dreng har stor glæde af, at I taler med ham om ting og forklarer ham ting, så kan I måske godt forklare ham, at han skal putte i sin seng, men naturligt altid kan søge jer, hvis han vågner om natten og er ked af det.

Det kunne jo være, at I var heldige, at han hører til de børn, som finder ro i en åben seng. Netop det, at han forcerer sin tremmeseng og på den måde går imod det sengen og I signalerer, bliver jo hurtigt som en leg og en test af, hvordan I reagerer. En åben seng kan nogle gange have god effekt på dette, fordi den netop signalerer, at han naturligt kan stige ud, så det behøver han ikke afprøve - krydser fingre :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis I kan udnytte påskeferien til at få middagsluren rykket lidt, så han bedre kan hænge sammen sidst på dagen og på den måde få ham puttet omkring kl 19.30, som nok vil være hans udregnede puttetidspunkt, så kan I hjælpe ham tilbage i en putterutine, hvor han er parat til at sove og derfor kan sove i løbet af ca. 15 minutter - først, hvor I er der, sidder, læser, taler om dagen osv. og gradvist så øver at gå kortvarigt fra ham igen. Og dette ritual vil så kunne fortsætte, når hverdagen atter starter - også selvom han så måske i børnehaven igen vil sove en lidt tidligere middagslur. Så har han fået putterutinen lidt ind under huden.

Det er bedre, at han får sin middagslur og puttes lidt senere om aftenen, end at I springer luren over og han bliver så træt sidst på dagen. Han har stadig brug for søvnen midt på dagen for at kunne fungere og han er, som I skriver, en lidt sensitiv dreng, og det skal man naturligt også tage hensyn til :)

Jeg håber, at I kan bruge mine tanker lidt videre, og ønsker jer rigtig meget held og lykke med det hele :)

Rigtig god påske!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København