Putningsmareridt

11. april 2022

Kategori:
Alder:
3 år, 4 mdr.

Putningsmareridt

Hej Helen!

Jeg har nu siden min søn blev født, læst med herinde, når jeg har haft forskellige spørgsmål.

Nu er min kæreste og jeg dog i vildrede om hvad vi skal gøre, når det drejer sig om vores 3åriges aftenputning. Han er fra december 2018, og er lige blevet storebror december 2021. Han har udvist lidt jalousi, men egentligt kun en kort periode.

Først vil jeg lige fortælle lidt om ham.
Han er den sødeste dreng, har altid haft det bedste sovehjerte, i dagpleje sov han altid en morgenlur, og en middagslur på 3 timer.
Han sover stadig middagslur på halvanden - to timer. Der er intet problem i at han skal have en “pause” og sove middagslur, hverken hjemme eller i børnehaven. Vi har forsøgt at fjerne hans lur, og så har vi en dreng som falder i søvn på gulvet eller sofaen omkring kl 16.30/17.00, og det er jo ikke holdbart.
Indtil han blev storebror har han altid sovet til kl. 07, men januar i år, ændrede han det til kl. 06.00. Vi har med det så ændret hans rutine, så han kommer i børnehave 06:45, spiser morgenmad dernede, og får en god start på dagen. Han bliver så hentet mellem 14 og 15. Han står op fra lur 13:30, og får frugt til kl 14:00.

Han er en sød dreng, han hører efter og gør hvad han bliver bedt om - med få undtagelser op ad dagen. Han har de sidste par måneder haft nogen “raseri” anfald, men disse er stoppet igen nu. Han har et fint sprog, men han er ikke flydende i tale endnu, og kan nogen gange have svært ved at udtrykke sig, derfor spørger jeg altid ind til hvad der gør ham vred, og det fungerer perfekt. Derudover er raseri anfaldende (altså kun hvor han råber, og måske slår ud efter os) kun når han er træt. Det virker at snakke med ham. Han opfører sig så flot hele dagen, hører efter, spiser sin mad osv.

Vi kan mærke når han er træt(både dag og aften) fordi så bliver han enten vred, eller super provokerende, og skal irriterer - og tro mig - han kender vores knapper. Han er i sengen kl 18:30.

Han er også en sensitiv dreng. Jeg bliver gang på gang overrasket over alt det han observerer i løbet af en dag. Han kan fortælle mig hvilken vej vi skal køre til børnehaven, Bilka, mormor, mit arbejde osv.
Han er sart over for høje lyde, kan ikke have at hans tøj og ble sidder forkert, vil ikke have hovedet under vand osv. En pædagog samt hans svømmetræner har begge nævnt at han gerne vil have kontrol, og bliver usikker hvis han ikke ved hvad han skal. Derfor har han overordnede piktogrammer i børnehaven, i hans skab, som han kan forholde sig til. Det er en skovbørnehave, og der er ofte “fri leg”, hvilket han ikke altid helt trives med. Vi har haft et møde med børnehaven, fordi vi er i tvivl om han trives med det, men de ser ham, han spiser indenfor de fleste måltider, da han ikke kan lide larmen i madpakkehuset udenfor.

Han er typen der “hjælper” de voksne med at holde orden i børnehaven, han har svært ved at sige stop hvis de andre børn gør noget han ikke vil have.
Han er endnu ikke helt blefri, vi går meget med hans kontrol på det.
Han leger pænt, er rigtigt god til at sige “nå, okay”, han er ikke frontrunner, men mere en medløber. Han kan hurtigt gå og tulle for sig selv, er ikke larmende. Generelt en sød dreng, som vi kan snakke gennem rigtigt mange ting i løbet af dagen, så længe vi lytter til ham.

Det eneste problem er (blevet) aften putningen. Og det har det kun været i to-tre uger nu. Han sover stadig i ...

Annonce

... tremmeseng, det har været trygt for ham. For tre uger siden, kravlede han dog for første gang ud af den.

Vi har altid 1. Nattøj, 2. Tandbørstning 3. Vand og sidde lidt i stolen og snakke dagen gennem 4. Godnat, evt. med en lille ting.
Og nogen gange går han kold hurtigt, andre gange ligger han i en times tid og snakker om alt muligt, kalder og jeg ved ikke hvad.
Men nu kan han pludselig gå ud af sengen. Og han ser det nærmest som en udfordring - hoppe ud af sengen, han griner og driller og løber fra os.
Så vi har siddet ved siden af ham de sidste par uger, men så ligger han sig slet ikke til at sove - han snakker og snakker, roder rundt, beder om alt muligt. Han falder i søvn med lyset tændt. Det virkede, før han lærte at hoppe ud af sengen, at sige at vi kigger til ham om 10min. Og der gik alligevel lang tid der før han lagde sig til at sove, det er som om han ikke overgiver sig. Men går vi nu, så kommer han bare ud.
Når han sover - så sover han hele natten gennem.

Vi ved ikke om vi skal vente udenfor døren. Vasketøjsmetoden virker ikke, fordi han elsker praktisk arbejde, det er bestemt ikke kedeligt for ham. Før lillesøster kom til kunne han godt ligge sig til at sove i vores seng uden at komme ud. Lillesøster bliver ofte også puttet omkring samme tid, det er ikke fordi vi sidder og nusser med hende, og han bliver jaloux.

Vi holdte barnedåb i søndags, og der fik han ingen middagslur. Han faldte i søvn i bilen på vej hjem kl. 16, og fik lige 20min. Så kom han i seng 18:30, og sov inden kl 19 - men var som en zombie fra kl 16:30-18:30, spiste ingenting til aftensmad.
Så på den ene side falder han omkuld, men får ingen mad, og har en super kort lunte. Den anden er en super irriterende putning, hvor han er provokerende og også viser træthedstegn!

Igen i dag prøvede at droppe luren, og holde ham vågen til kl 18. Vi havde en dreng med en meget kort lunte, og vi puttede ham kl 18:05.
Men han forblev vågen og smadrede rundt i sengen og råbte, og hylede i skæg.
Han blev ved til kl 18:45, så i dag var middagsluren fuldstændig ligegyldig, og han var på HELE dagen, og burde være meget træt. Min kæreste sad stille i stolen hos ham og sagde ingenting. Hvis han sagde “jeg skal lige på toilet og så kigger jeg til dig bagefter” begyndte han at STORTUDE. Så han blev siddende hos ham og da han kom ud sagde han “jamen 45 minutter er da bedre end 1time og 30 minutter”.

Han vil ikke høre historier, han vil gerne nusse med mig om aftenen og snakke, men han vil ikke ligge stille - for så sker det jo at man falder i søvn ;-)

Det er det samme om det er mor eller far der putter. Op ad dagen kan han få en pause på fx. 10min hvor han ser IPad, og der er ingen problemer i når vi siger “nu skal der slukkes”. Han kan holde en pause og falde i søvn til middag uden problem. Derfor er det så svært - vi har en dejlig dreng der hører pænt efter HELE dagen, men kl 18:30 (efter nattøj og tandbørstning), når han skal i seng - så bliver han denne provokerende dreng jeg ikke kan genkende. Og jeg er slet ikke i tvivl - han begynder at drille/provokere når han er træt. Er han overtræt begynder han at græde over ingenting eller råbe ad os. Og vi vil jo helst ikke nå til overtræt - men når det ofte fordi han roder rundt i halvanden time efter puttetidspunktet.

Beklager verdens længste historie - jeg ville gerne have et ordentligt billede med af ham.

Hilsener herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid yderst brugbare svar. Det er en fantastisk service at kunne skrive til dig og få din kyndige vejledning igen og igen.

- Tak fra tvillingernes mor