Svar: Spørgsmål ang. at få min søn til at sove
4. marts 2022
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse af din lille dreng - og velkommen til :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge :)
Du fortæller, at jeres lille dreng, bortset fra de første ca. 2 uger, altid har grædt i forbindelse med søvn, og han har skulle vugges, trilles og bevæges mere og mere for at kunne overgive sig til søvnen - og stadig har I nogle gange måtte bruge mellem 15 minutter og 2 timer på at få ham til at overgive sig.
Du fortæller også, at I har forsøgt med støvsugerlyde, afslappende musik, svøb og lignende, men intet af det virker rigtigt - det som virker mest er den afslappende musik.
Du fortæller, at du har øvet gåture i barnevognen, hvor han i starten græd rigtig meget. Nogle gange lykkedes det at få ham til at tage en sut, hvilket hjælper ham, men ofte lykkes det ikke. Dog er det gået bedre for ca. 2 uger siden, men det varede kort, nu er det igen svært... og også slyngevuggen er ikke længere nogen hjælp.
Jeg kan godt forstå, at du bliver i tvivl om, hvad der er det rigtige at gøre, og jeg tænker umiddelbart, at det vil være rigtig godt, hvis I kan finde ud af, hvad årsagen til hans søvnproblemer er. Som jeg læser dit brev, så forsøger I med mange forskellige ting for at få ham til at sove - vugning, musik, støvsugerlyd, slyngevugge, motor, barnevogn, tyngdepose, svøb osv. men uden egentligt at vide, hvorfor han græder, som han gør - og hvis I kan finde ud af årsagen, så er det naturligt lettere at hjælpe ham... :)
Det er for det første meget vigtigt, at I sikrer jer, at han ikke har ondt. Det vil være rigtig godt, hvis I kan få ham tjekket igennem af læge, fysioterapeut, osteopeut eller lignende og sikre jer, at han ikke har f.eks. smerter fra nakke, skulder, bækken. Det vil kunne forklare, hvorfor han græder hver gang, han bliver lagt ned.
Det er også meget vigtigt, at I giver ham flaske hver gang, han skal sove, og at I derfor forsøger at skabe et ritual og en rutine, hvor mælk naturligt indgår som hans putteritual. Måske er du bange for at give ham dårlige vaner og vil derfor helst ikke have, at han falder i søvn i din favn eller med sin flaske - og nogle gange kan forsøget på at skabe hensigtsmæssige vaner fra starten komme til at gøre, at man faktisk får skabt nogle vaner, som ender med ikke at fungere. Og det er ikke et problem, at han falder i søvn med sin flaske, det må han faktisk meget gerne, og det er faktisk at foretrække som situationen er lige nu..:)
I det hele taget er det rigtig godt, hvis I begynder at hjælpe ham til en rytme - og jeg vil foreslå en rytme med 3 lure dagligt - formiddagslur, middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Jo mere ens dagene er, jo mere genkendelighed vil der være og jo mere vil han stille og roligt finde ud af, at det er sovetid og derfor kunne koble fra.
Derudover skal du være opmærksom på, at han nu begynder at gå fra at være spædbarn til at være en aktiv lille baby. Det betyder, at imellem hans lure, så er det vigtigt, at han hjælpes med at bruge sig selv både motorisk og mentalt. Nogle gane vil han godt kunne gabe - ikke fordi han er træt og skal puttes, men fordi han keder sig og har brug for, at I leger lidt mere, så I skal tumle, pludre, lege lidt - og først derefter skifte ble, give ham flasken og putte ham.
Du nævner blandt andet, at du ofte putter ham efter 1-1.5 times vågentid, og det er i princippet godt, at du forsøger at sikre, at han ikke bliver overtræt, men du nævner også, at du nogle gange har brugt 1-2 timer på at få ham til at overgive sig til søvnen og falde i søvn - og det dur ikke. Det er derfor vigtigt, at du forsøger at finde balancen mellem vågenhed og puttetidspunkt, så han ikke puttes hverken for sent eller for tidligt. Måske vil det ofte passe godt at putte ham efter ca. 2 timers vågenhed.. Og du skal ikke bruge en time eller mere på at få ham til at sove, så er det bedre, at du tager ham op, leger og tumler med ham og så putter ham senere, hvor han så er mere parat.
Du må gerne putte ham i slyngevuggen om formiddagen, i barnevognen til middag og om eftermiddagen variere lidt fra dag til dag som det passer bedst. Du kan også gøre det på en anden måde, det er blot for at sige, at der gerne må være genkendelighed i rytmen og måden du putter ham på i løbet af dagen også. Det kan nogle gange være nødvendigt at se på klokken og ikke så meget på ham og hans signaler, da det lyder som om, at han kan være lidt svær at aflæse - og det er helt okay :) Det betyder, at han nogle gange skal puttes, selvom han ikke ser træt ud, og andre gange måske skal aktiveres, fordi hans gab ikke signalerer træthed men i stedet brug for aktivitet og dermed vågenhed 20-30 minutter mere, før han så er parat til at sove.
For at hjælpe dig med at finde en rytme og de rette tidspunkter, så kan det hjælpe dig at vide, at han samlet vil have brug for ca. 15 timers søvn i døgnet. Det vil ofte være rigtig fint fordelt sådan, at han sover 10 timer i løbet af natten og 5 timer om dagen (fordelt på 3 lure). Der skal her naturligt være plads til, at han måske sover lidt længere nattesøvn og mindre om dagen eller omvendt - sover kortere nattesøvn og mere om dagen - men så har du et indtryk af hans behov.
Det er ikke så tit, at jeg laver dagsplaner for så lille et barn, men jeg vil lige give dig en idé til, hvordan døgnet f.eks. kunne skrues sammen:
Tidlig morgen: Flaske og sover videre
Morgen: I vågner, står op, starter dagen stille og roligt med bleskift
I leger, tumler, hygger, pludrer, du hjælper ham med at bruge sig selv motorisk og mentalt.
Formiddag: Flaske og puttes til formiddagslur f.eks. I slyngevugge eller barnevogn. Mange børn har lettest ved at falde i søvn om formiddagen, så du kan vælge den puttemetode, som du helst vil lære ham her :)
Vågner og I leger, hygger, tumler, pludrer, du hjælper ham med at bruge sig selv motorisk og mentalt.
Frokost: Flaske og puttes til middagslur. Igen enten slyngevugge eller barnevogn, så du får skabt en fast rytme omkring det.
Vågner og I leger, hygger, tumler, pludrer. Du hjælper ham igen med at bruge sig selv motorisk og mentalt.
Eftermiddag: Flaske og puttes til dagens 3. lur. Her kan du vælge at putte ham, som du tænker, at det passer bedst ind i jeres dag og det er okay at variere lidt her. Nogle gange kan det f.eks. også hjælpe, at du lægger dig med ham i dobbeltsengen og lader ham falde i søvn ved siden af dig. Han må gerne få sin flaske liggende, hvis du blot sikrer, at han ligger lidt højere med hovedet.
Vågner og I leger igen, hygger, tumler, pludrer. Far er måske hjemme fra arbejde og de to hygger og leger sammen.
Aften: Flaske og puttes til natten. Det lyder som om, at det fungerer fint med flaske, tyngdepose og derefter putning i tremmeseng, så det må du gerne bibeholde.
Sen aften: Flaske og sover videre...
Nat: Flaske og sover videre...
Det er helt naturligt, at han ikke kan falde i søvn af sig selv. I kan ikke bare putte ham og regne med, at han så selv vil kunne koble fra, finde roen og overgive sig til søvnen, det er han alt for lille til. Det er helt naturligt, at han har brug for jeres nærhed, brug for at mærke, at I er der, når han skal sove. Når han ligger tæt med jer, så mærker han jeres bevægelser, hører hjertelyden, fornemmer vejrtrækningen osv. Alt sammen som da han lå i mors mave. Det er derfor det mest trygge sted, at små børn kan være, og derfor helt naturligt, at det er varmen, bevægelserne, lydende osv. de søger når de er spæde og det er netop ofte godt at efterligne tiden i maven, så han stille og roligt oplever, at det er lige så trygt at sove udenfor maven.
Som sagt skal I sikre jer, at han ikke har ondt. Når det så er sagt, så er det også sådan, at nogle børn udviser en form for ængstelighed overfor at skulle falde i søvn. Når de mærker, at søvnen nærmer sig og roen falder over dem, så protesterer de, så begynder de at græde. Det kan der være rigtig mange forskellige årsager til, men du skal være opmærksom på, hvordan du selv reagerer. Når det har stået på gennem længere tid som hos jer, så er der altid en risiko for, at du selv begynder at blive ængstelig ved at putte ham - og så spejler han din uro og ængsteligheden forstærkes. Det er derfor vigtigt, at I hjælper ham med at finde ud af, at det ikke er farligt at sove, og der er ingen grund til at gå i panik - og her skal I gøre det, som I ved virker.
Det vil sige, at I ikke skal kæmpe med ham, men lige nu gøre det, som I ved oftest får ham til at falde i søvn bedst muligt - og det betyder, at uanset om det er i slyngevugge med motor, i barnevognen, i tremmesengen med tyngdepose, at du lægger dig med ham eller hvad det nu er - så er det, det I gør. I skal altså gøre det, som lige nu virker bedst og sikrer, at han begynder at føle det trygt at skulle sove. Uden at tænke på, om det nu er hensigtsmæssigt, er en dårlig vane eller andet.
Sover I hver for sig? Det kunne være en idé med en bedside-crib, som kan kobles til din seng. Det giver mulighed for at han kan puttes i egen seng, men at du stadig kan lægge en beroligende hånd på ham, så han kan mærke dig.. Måske kan tremmesengen, som I har, kobles til jeres seng, men du skal naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Når han græder i forbindelse med søvn og tydeligt har svært ved at overgive sig, så lyder det lidt som om, at han enten har ondt, føler sig ængstelig ved at overgive sig eller måske ikke rigtig forstår, hvad det er I forventer af ham og ikke ved, hvad det er, der nu skal ske. Derfor er det vigtigt med rytmen og rutinerne. Det er vigtigt med genkendelighed og tryghed hele dagen igennem - leg, aktivitet, bleskift, flaske, putning - og igen vågner, leger, er aktiv, får en ren ble, får sin flaske og bliver puttet. Den samme rytme igen og igen.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre. Derudover vil jeg anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om børn og søvn". Vær opmærksom på, at den er kommet i ny revideret udgave, hvilket fremgår af et rødt bånd på forsiden :)
Rigtig meget held og lykke - rigtig god weekend, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske