Brev:
Spørgsmål ang. at få min søn til at sove
4. marts 2022
Alder:
3 mdr.
Spørgsmål ang. at få min søn til at sove
Hej Helen,
Jeg aner simpelthen ikke, hvad jeg skal gøre for tiden.
Min dejlige søn fylder 3 måneder i næste uge, og er generelt ikke den store fan af at falde i søvn - virker det i hvert fald som om.
De første par uger efter at han var kommet til verden, faldt han egentlig hurtigt i søvn ved blid vuggen i vores arme efter han havde fået sin flaske.
Efter han begyndte at have længere vågne perioder og blev mere bevidst, skulle der en noget voldsommere vuggen til at få ham til at falde i søvn. Det begyndte dog at virke som om, at han egentlig blev irriteret af at blive vugget i vores arme, men det var dog den eneste måde, han faktisk faldt I søvn på, så vi er blevet ved med at vugge til han til sidst er faldet hen. I denne periode holdte han desuden også meget af at ligge selv og udforske verden.
Vi kunne derfor godt se, at det ikke var en holdbar løsning - heller ikke for vores stakkels arme. Vi invisterede derfor i en slyngevugge med motor.
I starten gik det meeeeget op og ned med den vugge, men han har dog altid endt med at falde i søvn i den. Nogen gange 15 min efter han blev lagt i den, andre gange kunne man bruge 1-2 timer på at få ham til at falde I søvn.
Vi opdagede også, at lyden af støvsugeren beroligede ham, så en periode har vi brugt vuggen og støvsugerlyde til at få ham til at falde I søvn om dagen. Vi har dog sidenhen erstattet støvsugeren med afslappende musik, som også virker til at berolige ham det meste af tiden.
Jeg har meget gerne ville have, at han også kunne sove i barnevognen. Jeg begyndte derfor at prøve og vende ham lidt til den. I starten græd han godt nok meget, når man havde gået et stykke tid med ham og det eneste der gjorde at han faldt i søvn i den var, hvis han var villig til at tage sutten, som kun sker 1 ud af 10 gange, men så falder øjnene også i med det samme. Det blev dog bedre og bedre og for 2 uger siden nåede vi faktisk til er punkt, hvor jeg bare kunne ligge ham ned I barnevognen og gå 5-10 min. og så sov han ellers tungt - uden gråd eller klynken (det skal lige siges, at jeg altså ikke bare går en lang tur med ham grædende i barnevognen)..
I samme periode begyndte vi også at kunne ligge ham i slyngevuggen og tænde musikken, lige svøbe hans ben ind, da han spræller meget med dem ellers og gå vores vej, og så sov han 5-10 min efter. Jeg var SÅ glad!!!!! Endelig skulle vi ikke kæmpe med at få ham til at sove..
Glæden varede dog kort. Der gik ca 2 uger med dette og så vendte det 180 grader.
Han græder og græder lige så snart vi har gået 5 min med barnevognen og kan igen kun falde I søvn I den, hvis han er villig til at tage sutten, som han sjældent er. Slyngevuggen er også blevet et problem, og her klynker han også og til tider græder. Vi er altid ved ham, hvis han klynker eller græder og snakker med ham, tysser på ham, nusser ham lidt og hvis han er helt utrøstelig, tager vi ham op. Mange gange falder han også først i søvn i vuggen, når vi endelig får ham til at tage sutten. Han spytter den godt nok ofte ud efter lidt tid, men falder hurtigt i søvn igen.
Jeg aner simpelthen ikke, hvad jeg skal gøre. Jeg får helt vildt dårlig samvittighed af, at han altid skal klynke og græde, før han kan finde ro, men alternativet er, at han slet ikke sover og det dur jo heller ikke.
Jeg ved heller ikke om jeg skal give barnevognen en pause? Altså han har jo faldet I søvn I den i 2 uger uden brok, så jeg ved ikke, hvad der pludselig er sket.
Han falder ikke i søvn af sig selv, hvis vi bare putter ham uden noget videre og han falder heller ikke i søvn hos os. Han er ikke til vikle eller bæresele og svøb er han heller ikke så meget til, da det virker som om, at han gerne vil kunne bevæge armene.
Han har meget tydelige træthedstegn, hvor han gaber, gnider øjnene og bliver rød om øjnene, så det er ikke et problem at se, hvornår han er træt. Der går ca 1 time til 1,5 før han er træt, hvor han så bliver puttet.
Når han skal puttes til natten, går vi op på hans værelse, han får skiftet ble og får en tyngdepose på og så sidder vi ellers i mørket med ham i en gyngestol, tænder samme musik som i slyngevuggen og så får han en flaske og falder I søvn til den. Efterfølgende ligger vi ham ned I hans seng/vugge, når han sover tungt. Hvis han lige vågner lidt op eller virker urolig vugger vi lidt til han falder hen. Der er for det meste ikke de store indvendinger her med mindre han ikke er sulten og derfor ikke vil tage flasken, så har vi balladen.
Han har haft problemer med maven, men det har han dog ikke længere og virker generelt glad og tilfreds.
Jeg vil selvfølgelig for alt i verden gerne have, at han falder I søvn uden at han skal græde først, men det fungerer bare ikke nu, og han bliver jo nødt til at sove. Jeg føler mig som verdens dårligste mor, når jeg skal putte ham til lur.
Hilsener herfra