Svar: Hjælp til færre natflasker

17. november 2021

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Når 1 årige børn vågner om natten, så skal man altid overveje lidt forskellige ting:

- Får han tilstrækkeligt med og væske hele dagen igennem, eller skal I være lidt ekstra obs på hans indtag, så I sikrer jer, at han ikke vågner fordi han reelt er sulten eller måske snarer tørstig. Du fortæller jo, at han spiser godt og at han også tilbydes en godnatgrød, så han lyder ikke til at mangle noget på madsiden, men måske skal hans væskeindtag øges lidt.

- Er han blevet uhensigtsmæssigt afhængig af flaske for at kunne sove og vågner han, fordi han har lært, at han har brug for en flaske - både for at kunne falde i søvn og også for at kunne holde sig sovende hele dagen igennem. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis han falder i søvn med sin flaske i munden og hvis det sker, så vil det være rigtig godt, at I arbejder på at putte ham før han sover helt og uden flasken. Så han forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove, puttes med f.eks. en sut, puttebamse eller lignende - og altså ikke falder i søvn i din favn eller med flaske i munden.

- Måske har han fået en dårlig vane med at vågne op og drikke mælk om natten og skal nu lærer, at han ikke behøver mælk eller væske i maven for at kunne sove. Her kan det være en god idé at trappe ud i mængden af mælk, så han får mindre og mindre og gradvist vænnes til at sove videre uden. Og netop trappe ud og ikke erstatte mælk med vand, for det er ikke meningen, at han skal lære at drikke vand om natten. Det er meningen, at han skal lære at sove helt uden noget.

- Hvordan er hans rytme dagen igennem. Sover han på tidspunkter, som kan ødelægge nattesøvnen eller sover han så meget om dagen, at natten naturligt kun kan have en begrænset længde - det er vigtigt, at der er balance mellem søvn om dagen og søvnen om natten. Du ...

Annonce

... nævner dog ,at han sover 2-3 timer om dagen og altid kommer op senest kl 16, så det lyder super godt!

- Kan han have problemer med ørene, måske er der tænder på vej og andre ting, som kan forklare, hvorfor han vågner. Hvis han har ondt, så vil det naturligt vække ham, og det vil også forklare, hvorfor han kan sove meget uroligt og måske småklynker om natten. Hvis I mistænker, at han kan have ondt, så skal han naturligvis tjekkes igennem af lægen og evt. behandles...

- Måske har han drømmeaktivitet, som I ikke nødvendigvis skal reagere på. Det er helt naturligt, at han kan ligge og sige en masse lyde, klynke, grine, småpludre osv. og det foregår ofte i søvne. Derfor skal I nogle gange blot trække tiden og se om han ikke af sig selv finder videre i søvnen...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

- Motorisk uro fordi han nu bruge sig selv rigtig meget, rejser sig op, begynder at gå mere omkring og lignende. Det gør alt sammen, at han om natten får sig lagt i stillinger, som han endnu ikke mestre at komme væk fra, og derfor kan vågne op, være frustreret og have brug for jeres hjælp til at blive lagt ned, finde roen og atter komme videre i søvnen. Det er dog ikke altid fordi han har brug for noget i munden, nogle gange er en beroligende hånd nok... Og måske skal han have en juniordyne, som svøber sig bedre om ham og giver bedre ro nu...

- ... og sikkert flere ting, men det var lige lidt overvejelser, som I kunne gøre jer og som jeg håber, hjælper lidt videre på vej :)

Med hensyn til "færre natflasker" så tænker jeg, at I allerede er godt på vej. Det er som sagt vigtigt, at han får mindre og mindre mælk, så han trappes ud, ligesom det er vigtigt, at han ikke falder i søvn med sin flaske. Og så skal I naturligvis fylde ham rigtig godt op hele dagen igennem og bibeholde godnatgrøden osv. som I har gang i.

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder