Brev:
Hjælp til færre natflasker
17. november 2021
Alder:
12 mdr.
Hjælp til færre natflasker
Kære Helen
Vi vil gerne høre, om du har nogle råd til at få vores dreng på snart 1 år til at vågne lidt færre gange om natten.
I øjeblikket får han en flaske (ca. 180 ml) og bliver lagt i seng ca. kl. 20. Omkring kl. 22.30 får han en drømmeflaske (ca. 150 ml).  Det er ikke ualmindeligt, at han vågner 1-2 gange og vil have flaske igen. Han vågner også af og til uden at få flaske, hvor vi bare kan nusse ham lidt, og så sover han videre, men ved nogle opvågninger kan han kun sove videre, hvis han får flaske. Han står op ved syvtiden.
Vi har forsøgt at give ham mindre mælk, når han vågner om natten for at trappe langsomt ud, men jeg er i tvivl om, om det virker. For nogle gange vågner han jo flere gange og virker sulten.
Om dagen får han tilbudt mad med jævne mellemrum: morgen, formiddag, frokost, eftermiddag, aftensmad og grød inden sengetid. Rugbrød, grøntsager, kartofler, havregrød, kød, fisk, frugt osv. Altså, hvad jeg vurderer er en rimelig mættende kost alt i alt. Nogle dage spiser han meget, andre dage mindre.
Han sover to lure formiddag og eftermiddag. Længden varierer meget, men sammenlagt 2-3 timer, og han vågner typisk senest kl. 16 fra anden lur.
Kan vi gøre noget for at hjælpe ham til ikke at vågne helt så ofte?
Hilsener herfra