Svar: Søvnproblemer stadig…

18. oktober 2021

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Kære søde du

Tak for dit brev og alle dine tanker og spørgsmål :) Det er rigtig dejligt at høre, at du har glæde af mine svar og at du oplever, at jeg kan byde ind med noget andet end jeres sundhedsplejerske, familie og venner - tak for det! Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig omkring det hele i dag.

For at begynde et sted, så vil jeg svare på dine spørgsmål omkring maden først. Det lyder som om, at I er kommet rigtig godt igang med skemaden, og det vigtigste er, at han spiser og er glad for mad - ligesom det er super godt, at du forsøger at variere hans indtag, så han får forskellige fødevarer - grødtryper, grøntsager, kød, fisk, frugt og bær - så betyder det mindre med konsistensen lige nu. Det skal nok komme hen af vejen og du skal naturligt give ham mad i en konsistens, som passer til ham og de refluksproblemer han har (og har haft), så han kan holde maden i sig :)

Med hensyn til ristede rugbrødsbjælker, så skal de være hårde på ydersiden og bløde indvendig. På den måde er det gode mod ømme gummer og samtidig lette for ham at gumle på og opbløde med spyt. Det er dog vigtigt, at du har ham under opsyn, netop fordi han let for bidt et stykke af, ligesom det ofte er nødvendigt at du udskifter rugbrødsbjælken, når den er blevet for blød.

Prøv også at give ham kogte stykker broccoli og blomkål. Prøv også at give ham kartoffelbåde, som du bager i ovnen - varier gerne mellem både almindelige kartofler og sweet potatoes. Prøv også gerne med forskellige bagte rodfrugter, som del af en varieret kost, igen skåret i både eller bjælker, så han kan sidde med dem i hånden og gumle sig igennem dem.

Du må også meget gerne bage grødmuffins eller grøntsagsmuffin, som han også kan sidde med i hånden, ligesom du kan lave klatkager eller blåbær eller bananpandekager, som han også selv kan sidde med og gumle sig igennem.

Jo mere forskelligt han får i hånden, smager og gumler på, jo bedre er det og øvelse gør mester. Du skriver "og jeg som troede jeg skulle køre BLW" og jeg tænker, at det er rigtig godt med skemaden, men han må naturligt gerne få mad i hånden ved siden af, så han stadig styrkes mundmotorisk og også lærer at spise selv :)

Du har helt ret i, at han stille og roligt skal have flere måltider dagligt og nu skal tilbydes mellemmåltider formiddag og eftermiddag. Det betyder også, at antallet af amninger skal skrues ned. Faktisk anbefaler jeg ofte 4 amninger i 7 måneders alderen, og at disse ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at i takt med at han begynder at spise mere mad hele dagen igennem, så skal han lære at sove igennem uden mælk om natten - altså sove 5-6 timer fra midnat til næste morgen tidlig. Det betyder også, at amningen før dagens første lur forsvinder, så han på den måde nu skal lære at sove uden at få bryst først - og på den måde arbejder I stille og roligt på netop at adskille bryst og søvn.

Det er derfor også vigtigt, at han får en større del af sit væskebehov dækket via vand af kop. Derfor er det godt ,hvis du kan give vand til alle måltider og også kan give vand som tørstslukker imellem måltiderne. Du skriver, at du oplever, at hans refluks godt kan drille lidt, når han drikker vand og du skal derfor prøve at afkode, om det er bedst, at ha får vand, som det første, når han sættes til bordet for at spise, eller om det er bedre, at han tilbydes små slurke undervejs eller måske får lidt ekstra at drikke, når han har spist. Simpelthen for at finde ud af, hvordan han har det bedst og altså bedst holder både vand og mad i sig.

Med hensyn til nedfrysning optøning af kød og fisk, så er anbefalingen fra Sundhedsstyrelsen og Fødevarestyrelsen:

- Nedfrysningen skal ske hurtigt.

- Maden kan opbevares ca. 1 måned i fryseren, når temperaturen holdes på minus 18 grader eller derunder.

- Spædbarnemad, der har været frosset, må aldrig fryses igen. Den skal kasseres, hvis den har været optøet.

- Kød og fisk optøs i en skål i køleskabet. Optøning i en plastpose i koldt vand kan bruges, hvis det skal gå hurtigt. Optøning i varmt vand frarådes på grund af stor bakterievækst.

- Frug og grønt, som skal koges, optøs direkte i gryden fra fryser. Herved bevares smag, vitaminer og mineraler bedst.

- Smag altid selv på maden, før du serverer den til barnet - og brug en anden ske, end du bruger til dit barn.

- Grød kan i princippet også fryses ned i små portioner. Men vent med at tilsætte modermælkserstatning til grøden til efter optøning.

Omkring brug af mikrobølgeovn skriver Sundhedsstyrelsen:

En portion grød, frugt eller grøntsagsmos kan let tilberedes i mikrobølgeovn. For at få den rigtige konsistens, må du prøve dig frem og tilsætte mere eller mindre vand. Mælk og fedtstof tilsætte efter barnets alder.

- Husk at røre i maden, da mad i mikrobølgeovn varmes mest op i midten og mindre i yderkanterne. Følg desuden mikrobølgeovnens brugsanvisning og vejledning om tilberedning og kogetider.

Ud fra dette, så tænker jeg, at du kan varme grød, grøntsagsmos, kød, fisk osv. i en gryde, men du kan også vælge at varme retten i mikrobølgeovnen... Du kan måske tage kød eller fisk op om morgenen og lade det tø, så det er klart til at komme i mosen til frokost og så varme det op sammen på denne måde...

Der vil, når man opvarmer mad flere gange, naturligt ske et vist tab af vitaminer og mineraler. Det anbefales derfor ikke, at du varmer hans mad flere gange. Det anbefales også, at man kasserer mad, der har været frosset og ikke genfryser dette. Hvis du er i tvivl om, hvorvidt han kan spise op, så start med en lille portion og gem resten, som han så kan få, hvis han kan spise mere. Rester bør altid kasseres, hvis han ikke spiser op, da maden kan være forurenet med bakterier fra hans mund.

Når det anbefales, at du tilsætter MME i grød og mos, så er det fordi det øger energitætheden i maden. Små børn kan ikke spise mængder, der er store nok til at dække deres behov for energi og tynd grød eller grød udelukkende lavet på vand og gryn eller grøntsagsmos kun tilsat kogevand, ligesom frugtmos, har en lav energitæthed.

Fedt er det næringsstof, ...

Annonce

... der giver mest energi pr. gram. Derfor anbefales det, at man tilsætter en tsk. fedtstof til barnets hjemmelavede mad. I færdige grødprodukter og børnemad på glas, skal man ikke tilsætte ekstra fedtstof. Det anbefales, at man variere mellem forskellige planteolier som majs-, raps-, solsikke-, vindruerkerne- og olivenolie og de animalske fedtstoffer som smør og forskellige blandingsprodukter.

Ud over fedt, så vil mælk energiberige maden, og MME tilfører derudover lidt jern til din drengs grød og mos. MEN, i stedet for modermælkserstatning kan du naturligvis bruge udmalket modermælk til grøden. Helt undvære mælk bør du dog ikke - og så længe din dreng er under 12 måneder, bør det være enten MME eller modermælk han får.

Og så lige en dagsplan, som jeg tænker, at den kan se ud nu, hvor jeres dreng er blevet 7 måneder gammel og som er lavet ud fra dine angivne tider:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre

Morgen 6.30-7: Havregrød, vand af kop.

Mellemmåltid 8: Tilbydes lidt frugtmos og frisk blød frugt i hånden, vand af kop.

Puttes til dagens 1. lur - og skal ikke ammes først. Prøv at adskille bryst og søvn her.

Frokost 10.30-11: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med kogte grøntsagsbuketter, ristede rugbrødsbjælker og lignende i hånden. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca. kl 12

Eftermiddag 15: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.

Puttes til dagens 3. lur, som er en powernap - og det er bedre, at du ammer ham her end at du ammer ham om natten...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Aften 18-18.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres også her med kogte grøntsagsbuketter, ovnbagte grøntsager og lignende. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten omkring kl 20

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover herefter til næste morgen tidlig, hvor han ammes igen.

Med den alder jeres dreng har nu, så er det en god idé at hjælpe ham med en rytme, som fungerer både for jer og ham - og for den hverdag I har. Det er naturligt, at han har brug for 3 lure dagligt, når han står så tidligt op, og det må han meget gerne få. Jeg vil dog anbefale jer, at I vækker ham af hans 3. lur om eftermiddagen, hvis han ikke vågner af sig selv. Døgnet kan ikke hænge sammen for jer, hvis han begynder at sove 2-3 timer på dette tidspunkt og det vil naturligt være med til at gøre nætterne til noget rod. Jeg synes godt det kan forsvares, at vække ham efter en lille times tid, hvis han ikke vågner af sig selv - hvilket han jo nogle gange faktisk gør :) Så kan han komme op, I kan spise aftensmad sammen og hygge alle tre, og derefter kan han så blive ammet og puttet til natten og så stadig få en drømmeamning sen aften og derefter sove videre.

Og så når vi så til nætterne... Hele dagens rytme spiller naturligt ind på nattens forløb og derfor tænker jeg, at min skitserede dagsplan vil hjælpe jer lidt på vej. Derudover så er der ingen tvivl om, at hans udvikling påvirker hans søvn. Jeres dreng er rigtig godt igang motorisk. Han kryber, gør tegn på at kravle, lægger sig op på alle fire og rokker frem og tilbage - og det er super godt! Men, børn som er meget hurtige motorisk sover ofte ekstra uroligt (der er ikke noget, der er så godt, at det ikke er skidt for noget andet...).

Den motoriske udvikling gør, at han oplever flere ting. Han oplever verden på en anden måde, fornemmer rummet han er i, fornemmer afstande osv. samtidig med, at han følger rigtig meget med i, hvad der sker omkring ham. Det giver stor mental uro og ekstra drømme aktivitet. Det kan være rigtig svært for ham at koble fra, lukke af for den spændende verden, og samtidig drømmer han også meget, fordi alt hvad han oplever, skal bearbejdes, når han sover. Det giver igen uro, klynk, gråd osv. og nogle gange også pludren om natten :)

Og så har han også en stor rastløshed i kroppen. Det, at han motorisk er så meget igang gør, at han får sig lagt i stillinger, som han ikke mestrer at komme væk fra. Han kan sætte sig grædende op eller ligge på alle fire og græde frustreret. Han har brug for din hjælp til at komme videre i søvnen, brug for hjælp til at blive lagt ned. Han har brug for hjælp både motorisk og mentalt for igen og igen at finde ro...

Det er derfor rigtig godt, hvis ha kan sove i en bedside, så han ligger i egen seng og forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove - men så du kan være lige ved siden af ham, lægge en beroligende hånd over på ham, så han kan mærke dig. Det er rigtig godt, hvis du kan hjælpe ham med stillingskift om natten, give ham dynen på, som han sparker af eller gerne putte ham i soveposen, som du har købt, netop for at se om ikke det kan give lidt ro i kroppen om natten. Det er godt, hvis du på den måde kan hjælpe ham uden at tage ham op, uden at begynde at gå rundt med ham, uden at amme ham flere gange - fordi sidstnævnte er nogle rigtig dumme vaner at få begyndt på og få vænnet ham til. Prøv så vidt muligt at hjælpe ham med så lidt aktivitet fra din side som muligt om natten.

Og ja - hvis kun brystet dur, så er det naturligvis sådan, det er - og du kan være nødt til at amme ham, men prøv i givet fald at afkorte amningen, så han ikke fylder sig med mælk, men blot finder ro og trøst. Prøv at trække brystet til dig, lirke brystet ud af munden på ham igen og igen, imens du så indsætter nogle nye rutiner med stillingskift, kærtegn, beroligende hænder, nussen, sang, putteklud og lignende - som stille og roligt så kan tage over og erstatte brystet. Samtidig med at hans indtag af mad og væske om dagen naturligt skal sættes op, så du ved, at det ikke er et reelt behov, som gør, at han søger brystet hyppigt om natten :)

Han behøver ikke tage imod en flaske, han får fint sit behov for mælk dækket via amningerne. Flasken kan være rigtig god, fordi den kan gøre at far kan tage over og mor få lidt frirum - men mange børn afviser flasken, og det lyder som om, at jeres dreng foretrækker den ægte vare - og det må han naturligvis gerne :)

Jeg håber, at mine tanker hjælper lidt videre på vej, og at jeg er kommet nogenlunde omkring det hele :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.