Svar: Slut med sut om natten?

15. september 2021

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Kære trætte forældre

Tak for jeres brev og fine beskrivelse af jeres datter - og velkommen til :) Dejligt at høre, at I har fulgt med på sidelinjen og har haft glæde af de råd, som jeg har givet andre, og at I også har flere af mine bøger - tak for det! :)

Jeres datter er rigtig godt med motorisk og lyder til at være en aktiv lille pige, der også følger rigtig godt med mentalt. Det er super dejligt, men det kan faktisk godt være med til at forklare, hvorfor I synes, at det med søvnen altid har været lidt svært. Når man er så aktiv og så meget på, som jeres datter er, så får hun naturligt ekstra mange stimuli og en ekstra stor uro i kroppen, og det gør det sværere at koble fra og finde roen. Det bliver derfor ofte sværere at falde i søvn og ofte også sværere at sove roligt, når hun endelig sover.

Derudover, så er der et par ting, som springer mig i øjnene, når jeg ser jeres dagsplan. Det ene er, at lillepigen ikke får nogen mellemmåltider i løbet af dagen - hun puttes ofte til formiddagslur uden et mellemmåltid først, og om eftermiddagen får hun heller ikke noget. Til gengæld tilbyder I hende godnatgrød om aftenen, og det forstår jeg godt, men det kan faktisk nogle gange være med til at give ekstra urolig nattesøvn, hvis denne tilbydes før 8 måneders alderen... Det er ikke sikkert, at den gør det, men generelt kan det være en god idé at tilbyde lidt hyppigere måltider dagen igennem, så hun fyldes lidt ekstra op fra morgenstunden.

Derudover så fortæller I, at hun ofte får flaske, når hun puttes om aftenen, og derudover ofte også får 3 flasker i løbet af natten. Det passer meget fint til hendes alder med 4 flasker i døgnet, når hun er 7 måneder, men jeg vil foreslå, at én af disse flasker ligger før middagsluren, så hun stadig også får mælk i løbet af dagen. Jeg vil faktisk foreslå jer at forsøge dette i stedet - og når hun bliver 8-9 måneder så kan I skrue ned til 3 flasker i døgnet i stedet - men stadig flaske før middagsluren, så hendes flasker ligger før middagslur, aften og sen aften. Det vil sige, at hun til den tid slet ikke skal have mælk efter midnat, men i stedet sove til næste morgen, hvor dagen så starter med morgengrød.

Det betyder, at mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra jeres angivne tider, ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover videre indtil ca. 8-8.30, hvor dagen begynder... Denne flaske fjernes i 8-9 måneders alderen.

Morgen 8.30-9: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 10.15: Tilbydes små bidder af en ½ bolle med lidt smør, ost, frisk frugt i hånden og lidt frugtmos. Vand af kop.

Puttes til dagens første lur som nu

Frokost 13: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres også med kogte grøntsagsbuketter, små bidder af f.eks. lidt frikadelle (kød eller fiskedelle), ½ hårdkogt æg og lignende. Og suppleres også med grøntsagsmos med kød/fisk. Det kan være rester fra aftensmaden, eller det kan være en middagsret fra glas.

Flaske og puttes til middagslur som nu kl. 15-15.30.

Eftermiddag 16-16.30: Tilbydes et mellemmåltid, som f.eks. kan være lidt kogte grøntsagsbuketter, små brødhapsere, måske lidt flerkornsgrød med frugtmos som topping eller en grød- eller grøntsagsmuffin, som hun selv kan sidde og gumle sig igennem. Vand af kop.

Aften 18: Udgangspunktet er mere og mere familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad, som I giver hende med en ske.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov. Får som nu børstet tænder :)

Flaske og puttes til natten ca. kl 21

Sen aften eller først på natten 23-01: Drømmeflaske

Som I kan se i denne ...

Annonce

... dagsplan, så vil jeg anbefale jer, at I prøver med en flaske før middagsluren. Hvis det slet ikke fungerer, så kan I også vælge at rykke hendes mellemmåltid frem, så hun får et mellemmåltid før hun puttes, sammen med vand eller evt. mme af kop.

Det vil som sagt ofte være passende at skære ned til 3 flasker i 8-9 måneders alderen, og jeg vil som nævnt anbefale jer, at det er flasken tidlig morgen, som I fjerner her. Det betyder, at hun på dette tidspukt skal begynde at sove igennem om natten efter midnat. Det betyder også, at hun ikke længere skal tilbydes flaske kl 02/03 om natten.

Da hun lige nu ofte ikke drikker særlig meget af sine flasker om natten, så lyder det ikke umiddelbart som om, at det bliver svært for hende at undvære flaskerne - men det kan dog godt hænge sammen med, at hun tilbydes godnatgrød, og at den måske mætter hende det ekstra, så hun af den grund ikke har brug for flasken. Mælken er dog stadig god for hende, så I kan derfor godt overveje, om I skal forsøge uden godnatgrøden om aftenen og i stedet give hende en større drømmeflaske. Det kunne godt betyde, at hendes behov for at søge de små slurke mælk om natten, ville blive nedsat.

Samtidig så har hun jo et behov for sut.. og det kan både hænge sammen med, at hun ikke får ret meget flaske - altså hun spiser så kortvarigt, at hendes suttebehov ikke rigtigt bliver dækket via flasken. Så også her kan det måske hjælpe at give en større flaske om aftenen i stedet for godnatgrøden, så hendes suttebehov bliver stillet ved længere flaskemåltider...

Men - det kan også være fordi hun har det, som jeg kalder vanebetinget afbrudt søvn, eller måske er ved at få det. Sutten er fin og den beroliger hende, når hun har fået mælk og bliver puttet og skal overgive sig til søvnen. Men det er sådan, at når vi sover, så afslappes alle vores muskler, også vores kæbe, og her vil sutten ryge ud.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis I hver gang I hjælper hende med at komme videre i søvnen, kommer sutten i munden på hende, så lærer hun, at sutten skal være i munden, for at hun kan sove. Det betyder, at hun begynder at registrere, når hun har tabt sutten, og det betyder igen, at hun vil begynde at vågne op, småklynker osv. hver gang sutten tabes, fordi hun så har lært, at I kommer sutten i munden på hende, og så kan hun roligt sove videre...

Derfor er det vigtigt at I, når I hjælper hende med at komme videre i søvnen, hjælper med f.eks. stillingskift, beroligende hænder, kærtegn, putter dynen om hende, som hun har sparket af, siger lidt beroligende ord osv. Ligesom I meget gerne må bruge nussekluden osv. som I har indført - men så vidt muligt uden, at I hver gang kommer sutten i munden på hende. Kan I bare nå frem til at det kun er hver anden gang hun får sutten, så er det et stort skridt i den rigtige retning...

Vanen med sutten har I nok haft længe, og derfor er den svær at komme af med. På sigt vil hun naturligt kunne lære at finde sutten selv om natten, og så er det ikke længere en service, som I nyder - men det har lidt lange udsigter :) De fleste børn er mindst 10 måneder gamle, før de begynder selv at kunne finde deres sut, og de starter ofte med at lære det om dagen, og så kan man overføre rutinerne til natten. Allerbedst er det dog, hvis I kan forsøge at minimere behovet for at sutten skal være i munden hele tiden for at hun kan sove...

Jeg tænker altså, at lidt flere mellemmåltider, prøve at undvære godnatgrøden lige nu og i stedet se om hun så vil drikke en større drømmeflaske måske kan gøre en forskel hos jer. Og så vil det være rigtig godt, hvis I kan forsøge at hjælpe hende videre i søvnen uden sut i munden hver gang...

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!