Stadig søvnproblemer - 5 mdr.

15. september 2021

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Stadig søvnproblemer - 5 mdr.

Kære Helen

Tak for dit svar - det var dejligt med med dit syn på tingene.

Jeg har nogle få ting der dog stadig ikke fungerer og jeg kan ikke læse mig til, i dine bøger hvad retning vi nu skal gå.

Mht min sundhedssygeplejeske som ikke havde kontaktet mig. Det har hun nu efter 6 uger med en sms om at der desværre ikke er plads til mig i nogle mødregruppe i området. Så den blev hurtig lukket.. øv.

Jeg ringede til hendes leder og spurgte om vi måtte få en anden SP og hun sagde at det gjorde de ikke med mindre der var sket en faglig fejl. Jeg nævnte at tungebånd og evt refluks er overset og nu ville tænke over det. Det virker ikke synderligt positivt. Og nu ønsker jeg ærlig talt ikke den gamle SP hvis det bliver nævnt for hende, at vi har kontaktet hendes leder.

Mht grøden så er det stadig kæmpe succes hos ham. Han bliver helt vild/arrig når han ser maden og er bare klar. Han tager selv skeen ind i munden og gør det så flot og så hjælper jeg ham med at tage nyt på. Tager grød og frugtmos og nu er vi netop ramt 1/2 dl og er gået til grøntsagsmos om aftenen. Og nu ca 1/2 dl. Det er en del tyndere og det tænker jeg er fint her i starten. Han drikker vand ad kop og i starten var det overalt men han har nu fundet ro i at holde på håndtag og jeg hælder og han tager 5-10 flotte slurke og pause igen.. drikker lidt mere end en halv kop pr måltid.

Jeg synes det er svært hvornår han var klar til mere. For han vil slet ikke stoppe med at spise eller drikke men han nogle gange nået til et punkt i slutningen med en del øffen og brokken og jeg synes det lød som en bøvs på klemme men kan ikke få noget frem, så tænkte maven bare var fuld.. og så kunne det øffen stå på resten af dagen nogle gange.. så jeg tøvede med at øge mængden selvom han blev sur når vi stoppede. Men nu synes jeg det er lidt bedre.
-samt hvordan ved jeg så hvornår jeg skal øge igen og hvad giver man sådan max?

(Han har afføring ca. hver 3. Dag. Nogle gange oftere - Og flere gange om dagen på de dage)

Han gylper jo stadig (vi afventer tid fra OUH ang refluks. Lægen ville ikke udskrive medicin men henvende os)
Men nu gylper han jo også grød op og nogle gange en del vand.
Jeg synes det kan være svært at vurdere for det er lidt en ond cirkel.

Maden kan hjælpe på refluks så vil heller ikke gå langsommere end nødvendigt og han vil nok altid gylpe uanset?
Eller skal jeg se det som:
Hvis maden kommer op, er det helt sikkert fordi jeg giver for meget?

Jeg plejer amme ca 1 time efter og det kan både komme før eller efter amningen. Men ikke hver gang.

Tænker du jeg lige skal trappe lidt ned igen eller skal vi bare holde samme steame?

-Jeg synes det kan være svært hvor meget smør og mme der skal i de små mængder så det er pt 1/2 tsk smør eller olie og en slat mme fra brik? Bliver nemt tyndt men der skal jo noget i.

Mht til dit råd med flaske ang at give den om aftenen i håb om han tager et længere træk følte jeg mig klar til nu til flaske. (Trods amningen går markant dårligere igen af en eller anden grund. Jeg håber det er en periode fordi han er meget urolig)

Jeg har nu alverdens flasker - alverdens forskelligt mme. Brik og pulver og mærker. Der er INTET der siger ham noget. Han tygger i den i siden. For mig ligner det han stopper for løbet på flasken. Han har taget flaske før 2 gange i hans liv. Uden problemer. (Før klip af tungebånd) Det var mig der ikke ville fortsætte, som du gav mig ret i, at når amningen ikke fungerede skulle jeg være påpasselig.

Jeg har nu også prøvet med min egen mælk, for at dobbelt tjekke om det var min Mme han ikke kunne lide men der gjorde han det samme. Den ene dag drak han dog pludselig 10-20ml og suttede pænt men så stoppede det igen….

Jeg prøvede først der ved 22 tiden hvor han vågnede men der skreg han bare. Jeg tænkte det var et dumt tidspunkt at introducere den, med træthed osv. så jeg prøvede at give den med vand og prøvede lidt sukkervand i løbet ...

Annonce

... af dagen til leg på tæppet. Ingen virkning.
Så prøvede jeg der ved 19 tiden hvor vi putter. Både en dag med før og efter amning. Virkede heller ikke. Tygger i den - eller skubber hovedet til siden…

Har som sagt prøvede forskellige sutte hoved og flakser og mme.

Jeg er vildt ærgelig over det fordi jeg savner at få mere end 1 time i streg samt vi føler os ret klar til at prøve nogle tager ham et par timer ikke lade sig gøre da den eneste måde han vil sove videre på er mit bryst.

Nogle siger til mig det kan sagtens komme senere. Nogle siger jeg skal prøve give det i en kop? Nogle siger jeg skal blive ved med at købe nye flasker … nogle siger jeg har introduceret den for sent.
Hvad tænker du? Øv det er ærgerligt når jeg endelig føler mig klar.

Mht natten, så er det på 2. Måned stadig Mega uroligt. Engang tog han 3-6 timer i streg. Nu vågner jeg ved at han ligger på maven og er ked. Han vil stadig ikke ligge på ryggen i vågen tilstand med mindre han er top underholdt. Og jeg kan ikke helt finde ud af om han vågner og så vender sig, eller vågner fordi han vender sig. Han har hvertfald slet ikke forstået han kan sove på maven. Og det er nu en måned han har vendt sig- han kan godt sove på siden til dels, men ved ikke om det er der han ruller rundt. Når jeg lægger ham kl.19-20 agtigt skal jeg kigge til ham hver gang jeg hører en lyd for at se om han er ved at rulle rundt. Har lagt ammepude osv op af ham men han får det skubbet væk. Har prøvet svøbe ham men han får det ret varmt nemt og så vågner han i brøl. Tror han bliver forskrækket over han ikke kan bevæge sig.

Jeg bryder mig ikke om en sele mens han sover som nogle anbefaler og jeg ligger med min arm på arm men i min søvn ryger den vel sikkert over til mig selv. Er virkelig træt for tiden så aner det ikke.

Han er i sin egen seng som du skrev var en god ide. Men det hjælper dog lige lidt ..
Jeg har prøvet løfte hovedgærdet (også før du skrev det) men han får derfor et endnu større behov og hans refleks vil vende sig rundt. Han er tror jeg lidt stærkere end gennemsnit. Måske grundet de udfordringer han har haft - så er han blevet stædig. Så at elevere hans hoved gav jeg til sidst op på. Det er bare svært når han ikke ønsker ligge på ryggen.

Nogle gange når jeg tager ham om natten fornemmer jeg en mini bøvs. Er det muligt det er grunden? Bøvser ham ikke af om natten for gør jeg det ved jeg han vågner. Hvor nu ammer jeg og sjovere videre. (Stadig layback da han bedst ikke ryger af der)

Han begyndte på i sidste uge at krybe. Og på 2-3 dage vil jeg sige det er ikke kravle men det er hurtig kryb. Jeg kan det soldater krav. Arme strakt og benene ud af ser skubber frem- Det går bare stærkt og han kan ikke ligge alene mere.

Han er dog ikke stærk nok til gulvet da han godt kan kigge lidt bagud fordi hunden er interesant og det kan gøre han ryger på ryggen og hovedet self ikke har god støtte. Han er også begyndt at trække sig op i siden på barnevognen og tage fat i kaffekop fx. Han er bom stærk. Så her skal jeg skaffe en sele. Han kan ikke sidde selv endnu.

Det skal siges at dagen gør super godt med søvn. Han tager de berømte 38 min og nogle gange i vuggen kan jeg få ham i søvnen igen. Sjældent barnevogn men kan ske og ellers tager jeg han op og ammer og 7/10 virker det og han sover videre og kommer i slyng. Og tager 1-2 timer mere.

Har prøvet vuggen om natten men jeg vil hellere op hver time liggende end rejse mig hele tiden for om natten brokker han over mistede sut eller lign, af en eller anden grund.

Jeg ved ikke om det er normalt at gøre som 5 1/2 måned. Men jeg føler hvertfald hans humør er langt bedre efter dette. Før øffede han konstant når han lå ned men nu kan kan komme frem og tilbage og drejer rundt om sig selv for følge os eller hunden. Det gør han kan lege lidt selv nu og det nyder jeg.
Han vil dog stadig ikke ryggen. Men det er måske 20 % bedre…

Håber du kan hjælpe mig igen. God dag

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder