Svar: Putteritualer og dårlige vaner
16. august 2021
Alder:
12 mdr.
Kære Ditte
Tak for dit brev og velkommen til :)
Lad mig lige starte med at sige, at forfærdelige nætter vil der altid kunne komme. Det sker helt naturligt, som del af jeres drengs udvikling og alle de oplevelser, stimuli osv. som han får i løbet af dagen. Samtidig kan det naturligvis ikke udelukkes, at der kan være sygdom, tandfrembrud eller lignende på vej, som kan forklare, hvorfor I pludselig har haft en nat, som har været helt skør...
Jeg vil dog meget gerne svare på dine spørgsmål, og vil gerne dele lidt tanker med dig og også forsøge at komme lidt omkring det hele.
Det lyder som en god idé, at I gerne vil hjælpe jeres dreng til at sove i egen seng om natten og så vidt muligt uden, at han behøver grød på tube eller amning. Jeg tænker dog, at det er helt naturligt, at han har brug for jeres hjælp, når han skal overgive sig til søvnen og ønsket om blot at kunne putte ham, og han så selv skal falde i søvn, tænker jeg bliver svært, når han ikke er ældre, end han er.
Den rutine I har lige nu, hvor I starter med at lade drengene tumle lidt rundt, læser bog højt og derefter putter dem, synes jeg lyder rigtig fint. Begge drenge lyder til at være glade og trygge ved dette ritual, og når I vinker godnat og går på værelset med lillebror, så falder han til ro i sin seng med sin bamse, nynnen/sang og blide strøg på hoved, ryg og mave - og han sover ca. kl 20. Det lyder så fint, og ligesom det skal være, så det synes jeg ikke, at I skal ændre på. Han ligger i sin egen seng, forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove - I er der, hjælper ham med at koble fra, finde ro og falde i søvn. Det er trygt og dejligt.
Det er også super fint, at I tilbyder ham en godnatgrød, som en fast del af hans putteritual, fordi det er med til at sikre, at han ikke vågner kl. 02, fordi han reelt er sulten. Når han vågner kl 02 for at spise en portion tubegrød, så er det fordi han har lært, at han skal spise på dette tidspunkt. Han indre ur har indstillet sig på, at dette er spisetid, præcis som hans indre ur også fortæller ham morgen, frokost og aften.
I kan vælge helt at stoppe med tubegrød om natten, og hvis det virker helt umuligt, så kan I også forsøge at trappe ned, så han får mindre og mindre og til sidst lærer, at han ikke behøver mad på dette tidspunkt. Alternativet kan være en tår vand af en kop, så tilbydes han stadig lidt, men dog blot vand - og på sigt kan han evt. lære selv at drikke vand om natten, så det ikke er en service, som I yder. Allerbedst er det dog, hvis han kan lære helt at undvære noget på dette tidspunkt...
Jeg vil anbefale, at du fjerner amningen om aftenen. Som det er lige nu, så ammer du to gange i døgnet - aften og tidlig morgen. Og om aftenen ammer du i stuen (nogle gange i soveværelset) og derefter går I så på værelset - og derfor er denne amning lettest at springe over. Amning tidlig morgen er derimod med til at give jer lidt mere nattesøvn, hvilket er rigtig rart - så fjern amningen om aftenen først, og derefter må du så trappe ud af amningen tidlig morgen. Det kan du gøre ved at afkorte denne amning mere og mere, så han ikke fylder sig med mælk, men blot trøstes.
Samtidig så vil tubegrøden jo også forsvinde nu, og det kan naturligt gøre, at han vil vise ekstra behov for amningen tidlig morgen.. så endnu en grund til at lade ham bibeholde den lidt endnu. I takt med at du stopper amning om aftenen, så vil din mælkeproduktion måske blive så nedsat, at interessen for amning tidlig morgen også vil forsvinde lidt.. man har jo lov at håbe :)
Du kan evt. også forsøge at amme ham på værelset tidlig morgen - og så putte ham tilbage i egen seng igen, når han er ammet der. Så han får sin mælk på værelset, tæt ved sin seng, og derefter puttes tilbage. Det kan være med til at gøre, at han på sigt får lettere ved at sove igennem om natten, hvor han lige nu lærer at han skal ud af værelset, ind i soveværelset om natten og der ligge tæt med dit bryst samtidig mere eller mindre kan tage for sig resten af natten - det er en noget sværere vane at bryde. Hvis du går ind til ham kl 05. ammer ham og putter ham tilbage i egen seng igen - og ingen putter med bamse, nynnen/sang, stryg på hoved, ryg og mave, som han kender fra sin putning, så kan han på sigt lære at komme videre i søvnen på denne måde og helt uden brystet her.
Du spørger om dyne er en god idé - og ja, det er det. Han må meget gerne få en juniordyne nu, hvor han er 1 år gammel. Den vil passe bedre til ham i størrelsen og vil kunne svøbe sig omkring ham på en anden måde end babydynen - og i takt med at det bliver koldere i vejret, så vil det være rigtig dejligt med en dyne.
Så for at opsummere:
Jeg vil anbefale, at du stopper med amning om aftenen, men bibeholder amningen tidlig morgen. Du må her meget gerne amme ham på eget værelse og derefter putte ham tilbage i egen seng igen, så han vænnes til at blive på værelset om natten og også lærer, at han ikke behøver ligge med dit bryst i munden hele morgenen, og indtil I står op.
Det kan være en god idé gradvist at afkorte amningen tidlig morgen og sætte samme putteritual ind, som I allerede har om aftenen, så han på sigt vænnes til at finde videre i søvnen med netop beroligende hænder, sang/nynnen osv. men uden brystet. Han forbinder allerede sin seng med stedet, hvor han skal sove og han er helt tryg ved at falde i søvn på denne måde, så det skal I endelig holde fast i. Det er så flot i forhold til hans alder :)
Jeg vil anbefale, at I bibeholder godnatgrøden om aftenen og med det samme fjerner tubegrøden om natten, og hvis I tænker, at det er helt umuligt, så skruer hans indtag ned, så han får mindre og mindre at spise af klemtuben. Det er vigtigt, at han ikke fortsætter med en rutine omkring mad om natten :) Han må gerne få lidt vand af en kop, men bør ikke nu lære at drikke vand natten igennem. Efter putning skal han helst begynde at sove igennem uden at få yderligere til næste morgen, hvor dagen så starter med morgenmad.
Det er helt normalt for hans alder og den store udvikling, som han går igennem, at han har brug for jeres hjælp til at skifte stilling, finde ro i kroppen, og nogle gange mærke jer og mærke, at han ikke er alene. Derfor er det rigtig godt, at I netop hjælper ham til ro med jeres hænder og kærtegn og ikke forventer, at han nu skal kunne sove helt uden jeres hjælp. Han er allerede rigtig langt i forhold til sin alder og forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove, og det er super godt :)
I skal være opmærksomme på, at I 13-15 måneders alderen vil han sandsynligvis komme ind i et større udviklingsspring, og det kan være sværere for ham at sove i denne periode. Derfor er det rigtig godt, hvis I kan få fjernet aftenamning og tubegrøden før I rammer dette tidspunkt... :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke med jeres søvnprojekt og ændring af vaner :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske