Putteritualer og dårlige vaner

16. august 2021

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Putteritualer og dårlige vaner

Kære Helen,

Jeg skriver, da vi i høj grad søger inputs ifm. min søns (1 år) nattetimer herhjemme efter en forfærdelig nat (..de normale nætter er nu heller ikke gode, men dem har vi til en vis grad vænnet os til). Opridset herunder vil vi rigtig gerne høre dine inputs til:

1) Lære at falde i søvn helt selv. Et godt sovemiljø: Vi har sovebamse, antidryp tudkop med vand, komplet mørke, køligt værelse. Han sover i tremmeseng på eget værelse. Er dyne en god idé eller et forstyrrende element?

2) Fjerne fast ”grød-på-tube” ved 2-tiden.

3) Stoppe amning. Hvordan/hvornår skal det ske? Skal jeg starte med at fjerne aftenamningen og håbe, at morgenamningen går væk af sig selv en dag? Skal jeg vente med at fjerne aftenamningen og starte med at fokusere på, at han selv skal falde i søvn? Eller omvendt? Så der ikke sker to skifte på en gang?

4) Rækkefølgen og evt. sammenhængen mellem ovenstående.

Vores aften/putteritual ser ud således:
Aftensmad kl. 17:15. Vi går ofte en tur eller leger inde eller i haven efter aftensmaden. I bad kl. 19:00. Vores søn får efter badet aftengrød og d-vitamin. Vi børster tænder. Jeg ammer ham i vores seng/sofaen, hvis der er ro i stuen. Vi går ind på storebrors (3 år) værelse: Drengene hyggeleger færdigt – far læser måske en bog højt på gulvet med storebror (3 år), mens lillebror (1 år) tumler rundt, og ellers boltrer brødrene sig i storebrors seng. Far eller jeg tager lillebror op, og vi vinker godnat. Det går fint.

Vi går rundt og siger godnat til diverse ting (pustetrold, wallstickers-dyr) og til slut til dyrene i hans uro over sengen: Han får lov til at gribe ud efter dem (”godnat abe” osv.): Indtil han selv smider sig ned i sengen. Han får måske lidt vand, men tumler rundt med sin bamse, der nynnes/synges/han stryges forsigtigt på hoved/ryg/mave, og han falder i søvn med blide strøg på mave/ryg. Det går også meget fint. Sover kl. 20:00. Han vågner ved ...

Annonce

... 2-tiden og får her en ”grød på tube” af far, og sover igen til kl. 5, hvor jeg henter ham ind i vores seng til amning: Sommetider kan han falde i søvn igen og vi får to timer sammen, andre gang er han urolig og vil gerne have brystet i munden det meste af tiden, indtil vi står op kl. 7.

Det er vores fast-forankrede rutine overfor, som vi rigtig gerne ønsker inputs til. Hvad kan/bør vi gøre bedre? I hvilken rækkefølge skal vi sætte ind? Hvornår og hvordan skal justeringerne ske?

Til info så vores forfærdelige nat ud således:
Lillebror blev puttet ved 20-tiden, vågnede ved 23-tiden og sov stort set ikke natten igennem. Der var vel tale om 2 x 2 timer indtil kl. 8:30 i morges. 2 timer hvor jeg sov på en madras ved siden af hans tremmeseng og senere igen 2 timer hvor han lå i vores seng. Hver gang han faldt til ro, vågnede han kort tid efter og græd. Han virkede ikke varm, og hvis jeg gik ud med ham i stuen virkede han helt ”sød og normal”. Han pegede at han ville ind på vores værelse, hvilket jeg gentagne gange forsøgte, og han lagde sig pænt an til at sove, når jeg lagde ham i vores seng: Men han fandt aldrig ro, og lå kort efter og møffede på kryds og tværs, satte sig op og græd. Intet virkede: Pinex, vand, grød på tube. Ved første opvågning faldt han (ved midnatstid) i søvn delvist ovenpå mig, men det virkede kun at finde ro denne ene gang og kun for et kvarters tid. Han kartede rundt i vores seng igen, og kunne slet ikke finde ro.

Han faldt kun til ro, da jeg gav ham bryst, og dernæst sov han (det var de 2 x 2 timer ved 3-tiden og ved 6-tiden). Han får som beskrevet ovenfor ellers kun bryst ca. en halv time før han puttes, og igen når han vågner ved 5-tiden, hvor jeg henter ham ind i vores seng.

Jeg håber, at du vil se ind i vores problemstilling(er) og kan hjælpe med at give os et skub i den rigtige retning. Sig endelig til hvis du ønsker flere detaljer.

De bedste hilsner
Ditte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika