Svar: Dreng der ikke vil sove

25. juli 2021

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng og alle dine tanker :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.

Der er nok ingen tvivl om, at jeres drengs maveproblemer i starten har været med til at gøre, at han har sovet uroligt. Han har tydeligvis haft forstoppelse - hvilket børn faktisk godt kan få, selvom de kun får modermælk - og det har virkelig generet ham.

Det lyder dog som om, at han har det rimeligt okay med maven nu. Han får nu Allomin Syrnet (den grønne), som han drikker og virker glad for. Han suppleres dog stadig med 8 ml laktulose dagligt, og I kan overveje, om I vil forsøge med Allomin SensiPro (den gule). Den er i grundform ligesom den syrnede erstatning, men er tilsat mælkesyrebakterien L. reuteri Protectis, som gør, at den kan være lettere for jeres dreng at fordøje - og dermed måske afhjælpe hans forstoppelse bedre.

Med hensyn til afhængighed af bevægelse for at kunne sove, så er det svært at vænne ham fra dette, hvis han siden fødslen har lært, at han skal vugges eller trilles med for at kunne sove. Derfor skal I indstille jer på, at det naturligt tager tid at give ham nye og mere hensigtsmæssige vaner, og det er vigtigt, at I finder overskuddet til at ændre dette.

Derfor tænker jeg også, at det vil være urealistisk at fjerne al bevægelse fra den ene dag til den anden. Jeres dreng har naturligt også brug for at kunne sove, så han kan vokse, trives og udvikle sig - og dagen eller snarere døgnet skal helst hænge sammen for jer alle tre.

Du skriver, at han om natten ikke sover de 10 timer som anbefalet, og hvis I er ude, så kan du ikke få ham til at sove mere end 30 minutter. Med hensyn til nattesøvn og dagssøvn, så er det gennemsnitlige behov for et barn på 4 måneder ca. 15 timer i døgnet.

Du giver et eksempel på en dårlig dag, hvor din dreng står op kl 06 og puttes til natten mellem 18-19. Det betyder, at han sover 11-12 timer om natten (naturligt afbrudt og uroligt). Om dagen sover han så 2-3 timer + 40-60 minutter + 1.5-2 timer. Samlet set, så får han altså den mængde søvn, som han har behov for - også selvom du oplever, at han sover uroligt, ofte vågner efter kort tid og sover en længere nattesøvn, end du tænker, at mange andre børn i denne alder gør....

Det er også naturligt, at han endnu ikke har så meget rytme om dagen, men det vil være super godt, hvis du kan forsøge at skabe en 3-lure om dagen-rytme, som det faktisk ser ud til, at han godt vil kunne ud fra den dagsplan, som du sender.

Du kan gøre det, at du forsøger at planlægge dagens aktiviteter sådan, at han får lov til at sove sit længste søvnstræk om formiddagen. Derefter kan du lægge et bad ind midt på dagen, som vil aktivere ham rigtig gode både motorisk og mentalt - og samtidig ofte også forlænge hans vågenperiode lidt, så han derefter kan puttes til en måske lidt længere middagslur. Det kan også være, at middagsluren ikke vil være længere, men hvis den pga badet kan ligge lidt senere, så vil hans 3. lur også kunne ligge lidt senere og puttetidspunktet om aftenen dermed også flytte sig - og på den måde kan han måske gå senere i seng til natten. Det kan være en måde at ændre lidt på hans rytme og samtidig også anerkende hans behov for at sove sin længste lur først på dagen.

Og så er der det med bevægelse. Når I skal vænne ham fra bevægelse, så er det godt at minimere det at du triller eller vugger ham. Det gør du ved at ...

Annonce

... holde ham stille, når han er stille. Hvis han giver lyd fra sig, så triller eller vugger du lidt igen, men så snart han er stille, så holder du ham stille. På den måde kan han gradvist vænnes til, at han ikke behøver være i bevægelse hele tiden, men at det faktisk også er helt okay bare at ligge og kikke sig omkring...

Dette er naturligvis lettest med barnevognen og lidt sværere, når I putter ham i slyngevugge og tænder for motoren.. jeg vil derfor foreslå, at du forsøger at slukke for motoren en gang imellem, så han kun lulles ind i søvnen, men ikke holdes i bevægelse hele tiden, når han først sover. Hvis han efter 30 minutter viser tendens til at ville vågne op, så kan du prøve at holde dig i nærheden og vugge ham lidt igen, men så snart han atter virker rolig, så holder du igen slyngevuggen stille - eller lader den have sine egne små bevægelser og uden motor.

Det er også rigtig godt, at du om aftenen tager ham ud af slyngevuggen, når du selv går i seng. På den måde lærer han jo faktisk, at han godt kan sove liggende ned ved siden af dig og uden at skulle vugges hele tiden. Hvis du har mulighed for at koble hans seng til din seng, så vil det dog være rigtig godt. Hvis jeres senge er koblet sammen, så har du stadig mulighed for at lægge en beroligende hånd på ham og på den måde lade ham mærke dig, selvom I ligger lidt på afstand af hinanden. Du kan også vippe ham lidt og dermed vugge og lulle ham ind i søvnen med dine hænder - men uden at han vugges som nu i favn eller med motor eller barnevogn...

Og så skal du naturligvis vælge, hvilke potninger du helst vil arbejde på at ændre. Så du ikke ændrer det hele fra den ene dag til den anden, men giver din dreng og dig selv tid til at skabe nye rutiner.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er vigtigt, at du ikke bruger 2-3 timer på at putte ham - det bør ikke tage så lang tid hverken om dagen eller om aftenen. Hvis du ikke kan få ham til at finde ro, koble fra og falde i søvn, så må du sige til dig selv, at han ikke er parat til at sove og i stedet aktivere ham lidt ekstra. Gå tilbage til stuen med ham, sæt dig og leg med ham, tumle med ham, syng for ham, giv ham et bad osv. Du kan også putte ham i barnevognen og lade ham halvt ligge og kikke lidt ud og på den måde se om han så kan koble fra. Der er ingen af jer, som har glæde af at kæmpe i flere timer, det er kun frustrerende for jer begge to. Så er det bedre at være aktiv og så forsøge igen 20-40 minutter senere.

Jeg vil også lige nævne, at du naturligvis skal være opmærksom på om han kan have ondt og have smerter som skyldes noget helt andet end maveproblemer. Du nævner blandt andet, at han ikke vil vikles og også protesterer mod bæresele.. og jeg tænker, at han måske har ondt i nakke, skulder, bækken... Nogle børn får i forbindelse med fødslen et vrid i deres krop - det kan være, hvis de er født i sædefødsel, født med sugekop eller hvor der har være andre problemer, hvor man har lavet et manuelt træk på barnet i forbindelse med fødslen. Det kan behandles med osteopati, fysioterapi eller kiropraktik og det er naturligt også noget, som I skal være opmærksomme på. Hvis han har ondt, så kan det naturligvis også forklare, hvorfor han sover så afbrudt, har svært ved at koble fra og ender med at blive overtræt, skrigende og svær at trøste...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke med jeres lille dreng, og jeg glæder mig til at følge jeres familie:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor