Svar: Brokker sig ved putning

3. juli 2021

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse :)

Først - super flot, at du nu kan trille barnevognen lidt, og din datter så falder i søvn under et træ i haven, og uden at du behøver gå flere kilometer med vognen. Det er super godt gået, så forsøg endelig at holde fast i disse nye rutiner.

Det er helt okay og helt normalt, at din datter stadig har behov for mere hjælp til at overgive sig til søvnen og finde roen, når I når dagens 3. lur, og det er fint, at du derfor vælger at trille hende lidt der. Så længe hun kun ligger og brokker sig, men ikke er ked af det, så lyder det helt okay, at du lader hende koble fra i barnevognen på den måde du gør det på - om det er lidt for tidligt må komme an på en prøve. Det kan godt være, at hun kan være vågen i 2.5 time nu, før hun egentlig er klar - så prøv det, og se hvad der så sker - tidspunktet afhænger naturligt af, hvor lang middagsluren ender med at være:)

Om aftenen lyder det derimod som om, at du skal vælge en lidt anden løsning, end du forsøger lige nu. For du fortæller, at du ofte bruger en time på at få hende til at sove og i løbet af den time, så er det mere eller mindre op-ned-op-ned, hvor hun brokker sig, klynker og protesterer mod søvnen. Du skriver også, at hun først tier stille, når du netop tager hende op, og så fortæller du, at du ofte ender med at sætte dig med hende på en yogabold, hvor hun så falder i søvn. Du nævner også, at hun får sin flaske i sengen.

Jeg vil foreslå, at du starter med at sætte dig med hende på yogabolden, holder hende i dine arme og vugger/hopper stille og roligt, netop for at få hende rolig og afslappet. Ligesom når du triller med barnevognen en gang imellem, men ellers forsøger at holde hende stille, så må du meget gerne gøre det samme, når du sidder med hende på yogabolden. Så hun ikke skal bounces mere og mere med for at kunne sove...

Når hun så virker parat til at sove, så putter du hende i seng, og her kan du så enten give hende flasken med mælk og lade hende falde endeligt i søvn i sengen. Eller du kan give hende flasken, imens du sidder med hende på yogabolden og så flytte hende stille og roligt fra dig ned i tremmesengen, før hun sover helt. Så hun får lov til at finde roen med mælken i ...

Annonce

... dine arme, det kan godt være, at det vil fungere bedre for hende :)

Jeg tænker altså, at du skal prøve at starte med yogabolden, giver hende den ro, fornemmelse af at blive holdt og bevægelsen, som hun lige nu har behov for, men slutter af i sengen, så hun lstadig ærer at forbinde sin seng med stedet, hvor hun skal sove.

Er du begyndt med lidt skemad? Din datter er 5 måneder nu og får flaske - og det betyder, at hun faktisk godt kan være lidt sulten og have behov for andet end mælk. Hendes protester mod søvnen kan derfor også godt handle om, at hun begynder at have behov for lidt ekstra mæthed i maven. Samtidig vil det at starte med skemaden være med til at skabe lidt mere rytme for jer, og på sigt vil det være rigtig godt, hvis hun kan have en rytme, hvor hun tilbydes skemad, når hun vågner og flaske, før hun skal sove, så mælken stadig er en del af hendes putteritual.

Det vil sige, at en dagsplan f.eks. kunne se således ud:

Tidlig morgen 05: Flaske og sover lidt videre, indtil I vågner og dagen begynder stille og roligt...

Pusler, hygger, leger, synger, pludrer, tumler

Morgen 08: Flaske og puttes til dagens 1. lur

Pusler, hygger, leger, tumler, pludrer

Formiddag 10.30: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.

Pusler, hygger, leger, tumler, pludrer

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Flaske og puttes til middagslur ca. 12-13 som nu

Pusler, hygger, leger, tumler, pludrer

Eftermiddag 16.30: Flaske og puttes til dagens 3. lur

Pusler, hygger, leger, tumler, pludrer

Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos og vand af kop.

Hygge, leg, pludren, aktivitet

Gøres klar til natten. Flaske og puttes til natten ca. kl 20

Sen aften 23.30-24: Drømmeflaske, og må herefter gerne sove 5 timer til næste morgen tidlig, hvor hun så tilbydes flaske igen. Skiftning efter behov.

Som du kan se, har jeg forsøgt at lave dagsrytmen efter de tidspunkter, som du har givet mig, og jeg håber, at det kan give lidt idé om, hvordan en dag kan skrues sammen for jer nu - så tidspunkter for putning, spisning, leg og aktivitet måske er lidt mere synlige og nogenlunde passer med den hverdag, som I allerede har :)

Jeg håber, at ovenstående hjælper dig lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder