Brokker sig ved putning

3. juli 2021

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Brokker sig ved putning

Kære Helen

Nu har jeg igen brug for dine dygtige øjne :-) Jeg er førstegangs mor, og derfor har jeg intet sammenligningsgrundlag udover alle de babyer på instagram, der altid er glade og falder i søvn med et snuptag. De ligner ikke min baby :-)

Mit spørgsmål drejer sig primært om putning til nat (igen). Det går bedre med at putte til de to første lure i barnevognen (kl. ca. 8 og igen ca. kl. 12-13-stykker). Ved de to lure lader jeg nu vognen så stille under et træ, så hun har lidt at kigge på, og jeg kører den så lidt frem og tilbage, når hun brokker sig, hvor jeg før travede flere km. med hende. Når hun er stille, lader jeg vognen stå, og det betyder, at hun falder i søvn uden bevægelse.

Den sidste lur kl. ca. 16.30, der går jeg med barnevognen, da hun er svær at få til at sove på det tidspunkt, og det kan trække unødigt ud, hvis jeg skal bruge samme tilgang som de to foregående lure. Jeg vælger at gå, da hun bliver hysterisk overtræt, hvis hun ikke får den lur. Det tager ca. 30-35 min. ved hver lur for hende at lukke ned og falde i søvn - er det ok, at hun ligger "så længe" i barnevognen, hvor hun skiftevis ligger og kigger, leger lidt med sutten og brokker sig? Jeg putter hende, når hun viser træthedstegn (når hun ikke vil hverken ligge, sidde eller noget, gnider måske øjnene osv. Hun virker dog altid til at få lidt fornyet energi kortvarigt, når hun bliver lagt i barnevognen, så jeg har ofte tænkt, om jeg putter for tidligt. Vil det være bedre at lade hende være oppe og så lade hende små-brokke sig og dermed trække tiden? Jeg putter efter ...

Annonce

... ca. halvanden time der kl. 8, og efter to timer kl. 12-13).

Jeg har forsøgt at bruge nøjagtig samme rutine til natten, vi har sat hjul på tremmesengen, men hun brokker sig MARKANT mere og meget mere kontinuerligt - og det på trods af, at jeg kører sengen frem og tilbage. Jeg er meget i tvivl om, hvornår jeg skal tage hende op? Mit moderhjerte får jo lyst til at tage hende op hver gang, hun begynder at brokke sig, fordi jeg tænker, hun har brug for mig, siden hun ikke "bare" lægger sig til at sove, i hvertfald prøver at lægge sig til at sove. Jeg ved godt, det ikke bare er noget, man gør. Græder hun, er jeg slet ikke i tvivl. Men hendes brok er bare så intenst og højlydt, at jeg synes, det er svært at vide, hvad der er det rigtige at gøre.

Jeg har prøvet at "shh", lægge hånd på brystet, hjælpe hende med at skifte stilling osv. Intet hjælper, hun tier først stille, når jeg tager hende op. Det har de sidste aftener betydet, at det først er når jeg slutteligt tager hende op og sætter mig på yogabolden, at hun falder i søvn. Men der har vi også kørt det show med op-ned i en time, hvor hun har brokket sig, grædt og klynket? Jeg tror, det jeg er bange for også handler om, om hun kan få følelsen af, jeg ikke er der og vil hjælpe hende, hvis jeg IKKE tager hende op, når hun brokker sig og tydeligt viser mig, hun ikke kan finde ud af at falde i søvn selv?

Som det fremgår af mine tidligere breve, så får hun flaske og mælk liggende, hvor hun skal sove - både i barnevogn og tremmesengen.

Jeg håber, du kan give lidt sparring på mit rodede brev.

Venligst

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet