Svar: Lange putninger af 2 årig dreng
30. april 2021
Alder:
2 år
Kære Maria
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder umiddelbart rigtig fint med et puttetidspunkt omkring kl 19.45-20, hvis jeres dreng står op kl 06, og han ofte sover 2-3 timer til middag. Sover han kun 1-1.5 time til middag, så undrer det naturligt, hvorfor han ikke er putteklar tidligere, eller hvorfor han ofte først sover 20.30-21...
En forklaring på dette kan være, at han simpelthen bliver for overtræt, når I forsøger at putte ham, og at han derfor ikke kan sove - og at I derfor ikke skal putte ham senere, men faktisk putte ham tidligere. Så han f.eks. ligger i sin seng senest kl 19.30...
En anden forklaring på, hvorfor han virker meget frisk om aftenen og protesterer mod søvnen kan være, at han nogle gange tager en lille powernap på vej hjem fra dagpleje. Hvis han har sovet kort middagslur og måske allerede er stået op af den kl 13, så er han måske så træt, at han lige tager et lille hvil om eftermiddagen - i autostolen eller bag på cyklen - og den søvn er så det, der giver jer putteproblemerne om aftenen...
Og så kan en forklaring naturligt også være, at han har lært sig, at putningen består af et ritual som varer 1-1.5 time og dermed et ritual, som består i, at I læser bøger, synger sang, forsøger at gå frem og tilbage, putter igen, han rejser sig, I putter igen, han rejser sig, I putter igen.. hopla og gang i den... indtil I skifter, og han så ender med at overgive sig til søvnen.
Det er altså både et spørgsmål om at se på hele dagens rytme og forsøge at finde ud af, hvornår han egentlig sover om dagen, og ud fra dette finde det rette puttetidspunkt om aftenen. Og når I så er sikre på, at han er parat til at sove, så bruge et ritual, som ikke tager for lang tid - og her er det super fint med to bøger, to sange og godnat :)
Det kan være en god ide med en bamse eller lignende, som han kan putte sig med. Det kan også være en aflagt t-shirt af mors eller fars. Noget som han kan finde ro og tryghed med, og som på sigt kan fungere som substitut for jer. Den nærhed og tryghed, som han søger, den fysiske kontakt, som han tydeligt viser behov for, må på sigt meget gerne erstattes af noget andet f.eks. en bamse.
I skriver, at I putter ham i jeres seng, men egentlig er lidt trætte af dette - jeg tænker derfor, at I skal putte ham i egen seng og vænne ham til dette. Jeg vil dog anbefale jer, at I bliver på værelset og laver noget praktisk - og bruge det, som jeg kalder for strygetøj metoden.
Start gerne aftenen med aftensmad, et bad, blive smurt med creme, få et godnatmåltid, få børstet tænder, blive puttet i seng med bamse, godnathistorie og sang. Og i stedet for at I så lægger jer med ham eller forsøger at gå fra ham, så stiller I jer på værelset eller lige ved døren. Det er vigtigt, at han kan se jer fra sin seng. Det er vigtigt, at han ikke behøver rejse sig for at sikre sig, at du eller far stadig er der. Og så skal I stille jer og stryge tøj eller lægge vasketøj sammen.
Det, at I står og laver noget praktisk er vigtigt. Det signalerer nemlig, at når han skal sove, så har I noget kedeligt at lave. Der er ikke noget, han går glip af, der sker ikke noget hyggeligt, og samtidig så er I der, I forsvinder ikke fra ham, og han kan derfor trygt lægge sig til at sove. Du/I må meget gerne småsnakke med ham. Han kan kalde "Moar?!" eller "Faar?!" og I kan svare "Ja, jeg er lige her, nat-nat", så han hele tiden bekræftes i, at I er der, I går ikke fra ham, han kan være helt tryg og rolig ved at ligge i sin seng. Rejser han sig, kan du/I sige f.eks. "Læg dig ned skat, læg dig ned", så han hører, at det er det, han skal nu, og så I giver ham muligheden for selv at lægge sig. Hvis han selv lægger sig er der større sandsynlighed for, at han bliver liggende. Hvis han stiger ud af sin seng, så tager I ham i hånden og siger "hov, tilbage i seng med dig, skat" og følger ham tilbage, putter ham med bamsen på ny. Og så stiller I jer og stryger videre.
Hen af vejen så kan I begynde at gå til og fra. I kan hente en ny skorte, der skal stryges, og sige f.eks. "jeg henter lige en skjorte, så kommer jeg igen", og så går I kortvarigt ud og kommer tilbage og forsætter med at stryge.. og gradvist så kan I forlænge tiden mere og lave andre ting "jeg går lige ud og tømmer opvaskemaskinen, så kommer jeg igen". På den måde lærer han at falde i søvn i egen seng og lære at forbinde det at sove med noget trygt, dejligt og rart - uden at I behøver sidde hos ham i laaang tid :)
Men - puttetidspunktet skal være rigtigt, og han kan ikke sove, hvis han ikke er parat - enten overtræt eller ikke træt nok. Og her er I nødt til at se på dagen, og hvornår han sover i dagtimerne, og om han måske powernapper lidt, hvis middagsluren har været meget kort...
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske