Brev:
Lange putninger af 2 årig dreng
30. april 2021
Alder:
2 år
Lange putninger af 2 årig dreng
Hej Helen,
Vi har virkelig brug for din hjælp :-)
Vi har en snart 2 årig dreng, som stortrives, og som altid har været glad, sød og skøn. Han er langt fremme sprogmæssigt, og plaprer hele dagen lang :-) Dog har han aldrig haft det store sovehjerte, og søvn problematikker har oftest givet os hovedpine herhjemme.
Nu er vi nået til et punkt, hvor han sover fint til middag (2-3 timer), og han sover oftest fint om natten (kun 1 opvågning de fleste nætter), så vi er nået langt. Men putningerne om aftenen trækker tænder ud, da de ofte varer mellem 1-1,5 time.
Vores dreng står op mellem 5.30 og 6.00 hver dag, og han puttes til lur kl. 11.30-12. Han sover ofte 1,5-2 timers lur i dagplejen og 2-3 timers lur herhjemme. Vi har indtil videre ikke praktiseret at vække ham fra luren, da vi er bange for, at han kommer i søvnunderskud.
Vi har et helt fast putte ritual, som lyder således: nattøj på, børste tænder, læse de samme to bøger, synge de samme to sange og så godnat. Men når vi siger godnat, så bliver han legesyg og energisk, og er på ingen måde klar til at sove. Vi starter putte ritualet mellem 19.15 og 19.45, og han sover først kl. 20.30-21.00 hver aften (det er desuden først blevet så slemt, efter vi skiftede til sommertid).
Han bliver puttet i vores seng, hvilket vi egentlig også er lidt trætte af, men vi har flere gange (over længere perioder) forsøgt at putte ham i hans egen seng uden held. Så bliver han meget ked af det, og vil op til os, og vil kun falde i søvn i vores arme. Derfor fungerer det bedst for os i vores seng, da han tydeligvis har brug for nærhed.
Far og mor skiftes til at putte hver aften - eller vi skiftes til at starte, for vi er altid nødt til at bytte plads, når det tager så lang tid. Ellers bliver vi for frustrerede.
Vi har forsøgt at putte ham senere, så det passer med hvornår han normalt falder i søvn, men det forkorter ikke putningen, hvilket resulterer i, at han får endnu mindre nattesøvn. Og det har vi det ikke så godt med.
Hvad tænker du? Er der noget vi kan gøre? Og er det nu, vi skal have ham ind i hans egen seng (hvis ja, hvordan gør vi det uden at han skal være helt ulykkelig - for vi kan ikke trøste ham uden at tage ham op, og han græder igen når vi ligger ham). Håber du kan hjælpe :-)
Med venlig hilsen
Maria