Svar: Natlig uro, opvågning og mælk

10. april 2021

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Camilla

Tak for dit brev :)

Det er dejligt, at I begynder at kunne fornemme lidt mere rytme hos jeres datter, og det lyder meget fint med to lure dagligt, som hver varer 1.5-2 timer - og at i netop lader hende flekse sit behov, så det nogle gange er formiddagsluren, som er længst og andre gange middagsluren. Det er super fint :)

Det lyder også som om, at det går okay med skemaden, selvom hun ikke spiser store mængder - hvilket jo nok skyldes hendes mælkeindtag. For det lyder faktisk som om, at hun får en del mælk hos dig også selvom du føler, at din mælkeproduktion er dalet. Du fortæller, at hun ammes før sine lure og også om aftenen, når hun puttes der Derudover ammes hun mere eller mindre hele natten igennem, først på natten kan hun finde roen ved brystet, men sidst på natten falder hun ikke i søvn selvom du ammer - og jeg kan godt høre, at det lyder rigtig hårdt, det trækker tænder ud efterhånden...

Det lyder umiddelbart som som, at du skal arbejde bevidst på at adskille bryst og søvn. Med den alder hun har vil hun normalt få sit mælkebehov rigtig fint dækket, hvis hun ammes 4 gange i døgnet - tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Og når amningerne ligger her, så giver de også plads i maven til anden og mere rigtig mad. Det betyder f.eks. at hun ikke længere skal ammes om natten - mellem midnat og tidlig morgen skal hun helst sove igennem uden at få mælk. Og det betyder f.eks. også, at hun ikke længere skal tilbydes brystet før formiddagsluren, men også her lære at blive puttet uden bryst og favn og forbinde sin seng eller barnevogn med stedet, hvor hun skal sove.

Jeg vil anbefale dig, at du forsøger at øve dette nu. Det er vigtigt for at øge hendes indtag af mere rigtig mad, at hun ikke ammes for hyppigt, og det er også vigtigt, at hun kan falde i søvn uden bryst og favn, så far kan putte hende, når mor ikke længere er hjemme om dagen. Det er rigtig synd for jer alle, hvis hun kun kan sove med brystet...

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frisk blød frugt i hånden, og tilbydes lidt frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur - og skal ikke længere ammes først.

Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med fingermad som nu. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur - men skal ikke falde i søvn med brystet i munden. Det er vigtigt, at hun registrerer, at hun puttes i barnevogn eller seng.

Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden og vand af kop.

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet er mere og mere jeres mad, suppleres med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til natten 19.30-20 - og falder heller ikke her i søvn med brystet i munden, men flyttes fra favn og over i egen seng der, hvor hun netop registrerer, at hun bliver puttet.

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor hun så ammes igen og atter sover videre. Put hende i egen seng imens hun registrerer, at det er der hun puttes, og så hun ikke kan dufte din mælk og ikke fristes til at skulle die hos dig om natten...

Som jeg læser dit brev, så sidder du op og ammer om natten. Det kan godt være et forsøg værd, at du lægger dig med hende - tager en t-shirt på, så hun ikke kan søge dit bryst, og at du i stedet for at sidde med hende forsøger at hjælpe hende ind i søvnen ved at ligge tæt. Så hun stadig har mor hos sig, men ikke ammes. Det kan være på hendes værelse eller i soveværelset...

Det kan også - som du spørger lidt ind til - være en idé at far tager over om natten og mor sover et andet sted. Far kan blive hos hende på hendes værelse, eller de to kan ...

Annonce

... sove sammen i soveværelset, hvad I tænker vil fungere bedst. Hvis amning ikke er muligt, så vil hun måske bedre kunne finde ro og falde i søvn uden brystet om natten. Far vil stadig kunne give hende masser af nærhed og tæt kontakt, men han kan af gode grunde ikke amme og måske kan det vænne hende fra brystet - og samtidig give dig sammenhængende nattesøvn.

Du har helt ret i, at det vil være lettere for far at passe hende, hvis hun ville tage imod en flaske, men det vil hun ikke, og det er også svært at lære hende nu. I stedet kan far give hende lidt mme af en kop før middagsluren, når han skal overtage barsel, og du kan så bibeholde amning aften og sen aften, når du er hjemme. På den måde vil hendes mælkebehov stadig blive dækket, og far kan stadig køre den rytme, som I forsøger at vænne hende til nu. I stedet for brystet før middagsluren, får hun mme af en kop evt. sammen med en banan eller lignende. Det er helt okay. Og de to amninger vil måske også fungere for dig :)

Jeg synes ikke det er førstevalget at "tage en kold tyrker", for det er hårdt, og hun forstår det jo ikke. Det er derimod en god idé, hvis du gradvist kan vænne hende til nye rutiner og gradvist give hende nye vaner - og de starter om dagen. Så hun skal puttes uden brystet om dagen, og de ruiner kan du så også indføre aften og nat... Jeg har dog også fuld forståelse for, at du er kørt træt i amning efterhånden, så I skal naturligvis også medtænke, hvordan I bedst får skruet amningen ned, så det kan fungere...

Når alt dette er sagt, så skal du naturligvis sikre dig, at hun ikke vågner og græder om natten, fordi hun har ondt. Den måde du beskriver hende på kunne godt lyde som om, at noget generer hende.. Det kunne være smerter fra ørerne eller smerter fra nakke, skulder, lænd.. måske har hun blærebetændelse... Det er i hvert fald vigtigt at finde ud af, om der er en fysiologisk forklaring på hendes gråd og store uro om natten...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis det kun er brystet, som dur om natten, og hun bliver bund ulykkelig, hvis hun ikke får brystet, så vil det være godt, at du gradvist vænner hende til, at hun ikke behøver brystet i munden for at sove natten igennem. Det kan som sagt være en fordel, hvis du kan lægge dig ned og amme hende liggende. Enten i din seng eller på en madras på hendes værelse. At ligge ned vil give dig mulighed for også at sove lidt bedre og få lidt mere ro om natten. Samtidig så vænner du hende fra at at skulle holdes i favn, og hun lærer at falde i søvn liggende. Det er dog vigtigt, at hun falder i søvn uden brystet i munden, det vil sige, at du skal forsøge at nå dertil, hvor hun slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og sover. Og som sagt er det godt med en t-shirt, så hun ikke har fri adgang til brystet...

Når hun så vågner op, klynker og søger brystet, så giver du hende det igen. Men, det er her vigtigt, at du afkorter amningen mere og mere. Det gør du ved at lirke brystet ud af munden på hende. Du ligger altså med hende, forsøger at lirke brystet ud af munden på hende. Til at begynde med vil hun blive irriteret og søge efter brystet igen, så giver du det til hende igen, lader hende atter sutte lidt, men lirker så brystvorten ud af munden igen. Du skal sandsynligvis lirke brystet ud af munden på hende flere gange - og det er helt fint. Stille og roligt skulle hun så gerne begynde at acceptere, at hun ikke behøver brystet i munden for at sove, men at din nærhed netop er nok. Og gradvist kan I så begynde at arbejde på, at øge afstanden mellem jer:)

Det er også en god idé at indføre beroligende hænder, lade hende mærke dig, få din nærhed, måske putte hende med en klud, der dufter af dig. Så hun stille og roligt får noget, som fungerer som substitut for mor og mors bryst, og som kan berolige og betrygge, selvom mor ikke er der...

Jeg håber at du/I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor