Voldsomme opvågninger fra lur

11. april 2021

Kategori:
Alder:
19 mdr.

Voldsomme opvågninger fra lur

Kære Helen,

Lasse er begyndt at vågne midt i sine barnevognslure på en meget ubehagelig måde, jeg vil spørge dig til.

To gange indenfor godt en uge er han vågnet og har grædt. Gråden tager til hurtigt, og når jeg tager ham op af barnevognen har han en voldsom reaktion, der eskalerer. Han vrider sig i vognen og vil op. Når han kommer op vrider han sig, og græder og skriger som om han både er ked af det og meget vred. Han kravler væk, og jeg lægger ham hurtigt ind i sin seng, for at han ikke kommer til skade. Her ligger han så og vrider sig, græder og skriger, knuger sig sammen og råber "nej, nej". Han græder et stykke tid, måske 20 min., hvor jeg bare sidder ved siden af og beroliger. Jeg må ikke røre ham, så bliver han endnu mere vred. Jeg tager hans tøj af, for at han ikke ...

Annonce

... overopheder. Efter nogen tid bliver han mere rolig, og jeg kan få lidt at drikke eller en is i ham.

Han er ellers i enormt godt humør, og er en virkelig glad og energisk dreng.

Hvad kan dette mon skyldes? Første gang troede jeg, han var syg og havde rigtig ondt. Men nu hvor det er anden gang på ca. en uge, og han kommer til sig selv og der ikke er andre fysiske tegn, tror jeg alligevel ikke det.

Har du mon en forklaring? Kan det være noget, jeg er nødt til at gå til lægen med, eller er der noget naturlig udvikling i det?

Jeg synes "anfaldene" er meget voldsomme, og bliver bekymret af det (jeg lader mig naturligvis ikke mærke med bekymringen).

Jeg glæder mig til at høre din mulige forklaring, og om jeg kan og skal gøre andet end jeg allerede gør.

Bedste hilsner,
Lasses mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger