Svar: Voldsomme opvågninger fra lur

11. april 2021

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Lasses mor

Tak for dit brev :)

Det lyder umiddelbart som om, at din dreng bliver vækket af smerte. Det er en logisk forklaring, og derfor kan jeg godt forstå, at du har overvejet om ikke han var ved at blive syg. Smerte kan naturligvis være noget fysiologisk, så han simpelthen vækkes af smertejag et eller andet sted i kroppen, som han på grund af sin alder naturligt har svært ved at fortælle dig hvor er. Det kan også være noget udfrakommende, at han f.eks. bliver stukket af et insekt eller lignende, hvis han står i haven og sover og derfor vågner forskrækket af det... Intet lyder dog umiddelbart til at passe hos jer.

Dernæst tænker jeg, at det faktisk også lyder som natteskræk eller nightterror. Det usædvanlige er dog, at natteskræk yderst sjældent optræder om dagen. Det hører man nærmest aldrig om, men det kan vel teknisk set godt forekomme, bare sjældent...

Natteskræk er netop kendetegnet ved, at det hos mange børn opstår i 18-20 måneders alderen, og at barnet vågner med et skrig. Episoderne kan vare mellem 20-60 minutter, og barnet vil ofte virke halvvågen, have åbne øjne eller se mere eller mindre vågen ud - men anfaldet opstår, imens barnet sover. Derfor vil barnet ofte også tale usammenhængende og virke konfus og barnet vil afvise mor (eller far), hvis man forsøger at trøste, holde om barnet, give nærhed via fysisk kontakt. Og det gør det rigtig svært at være i, for du ser jo din ...

Annonce

... dreng være i oprør og han ser ud til at have det rigtig skidt, og det er jo intet du hellere vil end hjælpe ham - men når du forsøger så afviser ham dig, skubber dig væk, bliver irriteret på dig. Ofte vil barnet også have ekstra hjertebanken, det vil svede mere og det vil se skræmt ud.

Man mener, at natteskræk skylde, at barnet har svært ved at lukke helt ned under søvnen. Derfor slipper der en masse sanseindtryk igennem, samtidig med at barnet også motorisk har svært ved at slappe af i kroppen. Når barnet har et anfald af natteskræk, så befinder det sig i en slags gråzone mellem at være vågen og være i søvn, og det er derfor barnet ikke fornemmer mors (eller fars) tilstedeværelse eller forsøg på hjælp, på samme måde, som det ville gøre, hvis det var vågen.

Det du beskriver lyder som natteskræk, synes jeg, bortset fra at det opstår om dagen under hans middagslur - og det passer ikke med natteskræk...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Derfor tænker jeg, at du skal sikre sig, at han ikke vågner, fordi han af en eller anden grund har ondt.

Det kan også være en god idé, at du prøver at tale dagen igennem med ham, sætter ord på noget af alle de oplevelser, som han har - både de gode og de mindre gode - så du på den måde hjælper ham med at bearbejde lidt af de ting der sker, og hans tankemylder under søvn og drømmeaktivitet derfor måske bliver mindre.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder