Svar: Voldsomme opvågninger fra lur
11. april 2021
Alder:
19 mdr.
Kære Lasses mor
Tak for dit brev :)
Det lyder umiddelbart som om, at din dreng bliver vækket af smerte. Det er en logisk forklaring, og derfor kan jeg godt forstå, at du har overvejet om ikke han var ved at blive syg. Smerte kan naturligvis være noget fysiologisk, så han simpelthen vækkes af smertejag et eller andet sted i kroppen, som han på grund af sin alder naturligt har svært ved at fortælle dig hvor er. Det kan også være noget udfrakommende, at han f.eks. bliver stukket af et insekt eller lignende, hvis han står i haven og sover og derfor vågner forskrækket af det... Intet lyder dog umiddelbart til at passe hos jer.
Dernæst tænker jeg, at det faktisk også lyder som natteskræk eller nightterror. Det usædvanlige er dog, at natteskræk yderst sjældent optræder om dagen. Det hører man nærmest aldrig om, men det kan vel teknisk set godt forekomme, bare sjældent...
Natteskræk er netop kendetegnet ved, at det hos mange børn opstår i 18-20 måneders alderen, og at barnet vågner med et skrig. Episoderne kan vare mellem 20-60 minutter, og barnet vil ofte virke halvvågen, have åbne øjne eller se mere eller mindre vågen ud - men anfaldet opstår, imens barnet sover. Derfor vil barnet ofte også tale usammenhængende og virke konfus og barnet vil afvise mor (eller far), hvis man forsøger at trøste, holde om barnet, give nærhed via fysisk kontakt. Og det gør det rigtig svært at være i, for du ser jo din dreng være i oprør og han ser ud til at have det rigtig skidt, og det er jo intet du hellere vil end hjælpe ham - men når du forsøger så afviser ham dig, skubber dig væk, bliver irriteret på dig. Ofte vil barnet også have ekstra hjertebanken, det vil svede mere og det vil se skræmt ud.
Man mener, at natteskræk skylde, at barnet har svært ved at lukke helt ned under søvnen. Derfor slipper der en masse sanseindtryk igennem, samtidig med at barnet også motorisk har svært ved at slappe af i kroppen. Når barnet har et anfald af natteskræk, så befinder det sig i en slags gråzone mellem at være vågen og være i søvn, og det er derfor barnet ikke fornemmer mors (eller fars) tilstedeværelse eller forsøg på hjælp, på samme måde, som det ville gøre, hvis det var vågen.
Det du beskriver lyder som natteskræk, synes jeg, bortset fra at det opstår om dagen under hans middagslur - og det passer ikke med natteskræk...
Derfor tænker jeg, at du skal sikre sig, at han ikke vågner, fordi han af en eller anden grund har ondt.
Det kan også være en god idé, at du prøver at tale dagen igennem med ham, sætter ord på noget af alle de oplevelser, som han har - både de gode og de mindre gode - så du på den måde hjælper ham med at bearbejde lidt af de ting der sker, og hans tankemylder under søvn og drømmeaktivitet derfor måske bliver mindre.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske