Svar: Søvn og sove videre - 4 mdr.

9. april 2021

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Sabrina

Tak for dit brev og dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar :) Og super godt, at du nu kan putte lillepigen fra dig, og hun kan falde i søvn uden brystet i munden - rigtig godt gået! :)

Det lyder dog for mig som om, at hun er sulten, så når hun vågner op efter ca. 40 minutter og tydeligt er brystsøgende, så er det ikke kun, fordi hun der skifter søvnstadie, men også fordi hun måske har brug for lidt mere mælk...

I første omgang kan du forsøge at amme hende af to omgange, før du putter hende. Det vil sige amme hende, og derefter så skifte hende, så hun vågner lidt op til dåd, og du der gør hende klar til putning - og så ammer du hende igen - og først derefter putter du hende. På den måde kan du fylde hende lidt ekstra op og samtidig kan det faktisk nogle gange være med til at gøre, at hun ikke vågner op efter 30-40 minutter.

Vil hun måske acceptere en sut? Nogle gange kan du også med held forsøge med en sut, når hun vågner op. Det at sutte kan virke beroligende og være det, som hjælper hende videre ind i søvnen, hvor hun ligger og uden at hun så skal op i din favn eller tilbydes brystet igen. Det kan være et forsøg værd, også selvom hun måske ikke tidligere har vist interesse, og du kan med fordel koble sutten til en klud, der dufter af dig. Så vil det minde om at ligge i din favn...

Jeg ved, at du tidligere har suppleret med flaske, og at du vist stadig gør det om aftenen, så du kan naturligvis også overveje om hun generelt er ved ...

Annonce

... at være så sulten, at hun så småt også skal igang med lidt smagsprøver på en ske... Det afhænger naturligt af, hvor interesseret og parat hun virker til dette, hun skal være både fysisk og mentalt parat. Og i starten vil skemaden også skulle komme ud over hendes vanlige indtag af mælk. Så prøv i første omgang at øge hendes mælkeindtag og se om det kan gøre en forskel hos jer og hvis ikke der sker en ændring i løbet af de næste uger, så er det måske tid til lidt smagsprøver på lidt grød.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det kan naturligvis sagtens være en fase, hvor hun lige nu bare har brug for din favn og dit bryst - og når du tager hende op, ammer hende og får hende videre i søvnen, så kan du prøve at putte hende igen, hvorefter hun så sover videre - og det er helt okay. Det er vigtigt, at hun er tryg og forbinder det at sove med noget godt og dejligt. Når det så er sagt, så kan det naturligvis blive en vane for hende, hvis du igen og igen tager hende op og ammer hende undervejs i søvnen og så sidder med hende til hun har sovet færdig. Derfor er det godt, hvis du kan forsøge at undgå dette behov ved sikre hende mælk nok før hun puttes, ligesom du naturligvis skal sikre, at hun kan være tryg ved at sove, netop ved at du er der, holder hænderne på hende, trøster, beroliger, giver hende en sut, klud osv. så hun kan mærke, at hun ikke er alene, selvom hun ligger i sin seng eller barnevogn. Mor er der stadig og passer på hende.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre. Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor