Svar: Søvn og sove videre - 4 mdr.
9. april 2021
Alder:
4 mdr.
Kære Sabrina
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar :) Og super godt, at du nu kan putte lillepigen fra dig, og hun kan falde i søvn uden brystet i munden - rigtig godt gået! :)
Det lyder dog for mig som om, at hun er sulten, så når hun vågner op efter ca. 40 minutter og tydeligt er brystsøgende, så er det ikke kun, fordi hun der skifter søvnstadie, men også fordi hun måske har brug for lidt mere mælk...
I første omgang kan du forsøge at amme hende af to omgange, før du putter hende. Det vil sige amme hende, og derefter så skifte hende, så hun vågner lidt op til dåd, og du der gør hende klar til putning - og så ammer du hende igen - og først derefter putter du hende. På den måde kan du fylde hende lidt ekstra op og samtidig kan det faktisk nogle gange være med til at gøre, at hun ikke vågner op efter 30-40 minutter.
Vil hun måske acceptere en sut? Nogle gange kan du også med held forsøge med en sut, når hun vågner op. Det at sutte kan virke beroligende og være det, som hjælper hende videre ind i søvnen, hvor hun ligger og uden at hun så skal op i din favn eller tilbydes brystet igen. Det kan være et forsøg værd, også selvom hun måske ikke tidligere har vist interesse, og du kan med fordel koble sutten til en klud, der dufter af dig. Så vil det minde om at ligge i din favn...
Jeg ved, at du tidligere har suppleret med flaske, og at du vist stadig gør det om aftenen, så du kan naturligvis også overveje om hun generelt er ved at være så sulten, at hun så småt også skal igang med lidt smagsprøver på en ske... Det afhænger naturligt af, hvor interesseret og parat hun virker til dette, hun skal være både fysisk og mentalt parat. Og i starten vil skemaden også skulle komme ud over hendes vanlige indtag af mælk. Så prøv i første omgang at øge hendes mælkeindtag og se om det kan gøre en forskel hos jer og hvis ikke der sker en ændring i løbet af de næste uger, så er det måske tid til lidt smagsprøver på lidt grød.
Det kan naturligvis sagtens være en fase, hvor hun lige nu bare har brug for din favn og dit bryst - og når du tager hende op, ammer hende og får hende videre i søvnen, så kan du prøve at putte hende igen, hvorefter hun så sover videre - og det er helt okay. Det er vigtigt, at hun er tryg og forbinder det at sove med noget godt og dejligt. Når det så er sagt, så kan det naturligvis blive en vane for hende, hvis du igen og igen tager hende op og ammer hende undervejs i søvnen og så sidder med hende til hun har sovet færdig. Derfor er det godt, hvis du kan forsøge at undgå dette behov ved sikre hende mælk nok før hun puttes, ligesom du naturligvis skal sikre, at hun kan være tryg ved at sove, netop ved at du er der, holder hænderne på hende, trøster, beroliger, giver hende en sut, klud osv. så hun kan mærke, at hun ikke er alene, selvom hun ligger i sin seng eller barnevogn. Mor er der stadig og passer på hende.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre. Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske