Svar: Lur længde og lur i tåge
4. marts 2021
Alder:
7 mdr.
Kære Nora & Ellas forældre
Tak for jeres brev :)
Det gennemsnitlige søvnbehov, når man er 7 måneder gammel, er 14.5 times søvn i døgnet. Det ligger ofte godt fordelt, hvis nattesøvnen varer 10-11 timer, og dagssøvnen varer godt 3.5-4 timer... At det er et gennemsnit betyder naturligt, at nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre.
Jeres piger sover ofte netop 10-11 timer om natten, og om dagen sover de ofte 2 timer formiddagslur og så måske 1.5 time til middag. Nogle gange sover de en kort middagslur og får så en 3. lur, så samlet set lyder det som om, at de faktisk får deres behov for søvn tilstrækkeligt dækket.
Det er helt okay og meget fint, at deres formiddagslur er dagens længste lur. Den lur er med til at give dem noget særligt - når de sover så lang en lur, så kommer de igennem alle søvnens stadier, og hvert stadie giver dem noget forskelligt. De udskiller blandt andet væksthormon under formiddagsluren, deres immunforsvar bygges op, de bearbejder oplevelser, som lagrer sig i hjernen og bliver til erfaringer - det er blandt andet derfor, at man siger, at vi bliver klogere af at sove - deres overskud bliver større, og de vil naturligt have lettere ved at opleve, lære osv. når de har sovet godt.
Samtidig kan dagssøvnen reparere på en dårlig nattesøvn - det modsatte er ikke tilfældet, og derfor er det vigtigt, at I lader jeres piger sove denne lur og ikke vækker dem. I stedet er det dog en god idé, hvis I kan forsøge at hjælpe dem med at sove et lidt længere søvnstræk, når de sover middagslur. Så de får to lidt længere lure dagligt, for det er kun et plus for deres udvikling og trivsel :)
Nogle gange kan det være en idé at lægge et bad ind midt på dagen. Badet stimulerer dem rigtig godt både motorisk og mentalt, og forlænger også deres vågenperiode lidt, så når de så puttes til middagsluren, så vil de måske være mere parate til at sove igen. Hvis I er alene med pigerne om dagen, kan det naturligvis være svært at indføre dette, men I kan forsøge i weekenden, hvor I begge er hjemme, og se om det kan gøre en forskel for jer.
Derudover kan det nogle gange være en idé at give et lille ekstra mellemmåltid eller give en lidt større flaske før middagsluren, så de puttes godt fyldt op i maven.
Det kan også være en god idé at trille dem en tur, når det er tid til at sove til middag. Så de på den måde lulles til ro og ind i søvnen, og I kan her godt vælge at holde barnevognen gående, til I har passeret de famøse 30 minutter, hvor de har tendens til at ville vågne op - netop for at holde dem sovende. Det er perfekt, at de elsker at tage lur i deres barnevogn, det skal I endelig nyde og holde fast i.
Hvis I kan skabe en rytme med 2 timers formiddagslur og 1.5 times middagslur, vil det være helt perfekt. Og lykkes det så ikke en dag, så er det helt okay, at I som nu giver dem 3 lure dagligt :)
Med hensyn til tåge, kulde og at sove ude, så er især børn under 6 måneder særligt udsatte, men helt frem til 1 års alderen skal man være ekstra opmærksom, da små børn ikke reagerer, hvis de fryser, og man kan derfor ikke regne med, at de vil vågne og græde, hvis de får det for koldt.
Det er også kun sunde og raske børn, som bør sove ude i koldt vejr. For tidligt fødte børn og børn der lider af astmatisk bronkitis, mellemørebetændelse eller hjertesygdom er særligt udsatte, og her anbefaler sundhedsstyrelsen, at de derfor ikke sover udenfor i koldt, tåget vejr.
Med den alder jeres piger har og beskrivelsen af dem tænker jeg, at de sandsynligvis fint kan sove ude, selvom det er koldt og tåget. Det er dog super godt, at I har ladet dem sove inde de par dage forleden, hvor tågen virkelig lå tyk over Danmark - det ville jeg også have gjort. De sover dog tilsyneladende bedst i barnevognen, så når I kan, så lad dem endelig sove ude. Det er også dejligt for jer, da det også giver mulighed for at kunne tage lidt ture ud i verden og komme bare lidt væk hjemmefra :)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske