Svar: Søvn - vågner efter 40-60 minutter
13. februar 2021
Alder:
6 mdr.
Kære R og E
Tak for jeres brev :)
Hvor godt at høre, at I ikke længere behøver vugge jeres datter, når hun skal sove og at hun nu sover på eget værelse - fantastisk dejligt!
En del børn vågner efter at have sovet kortvarigt. Det sker ofte om aftenen, og opvågningen kommer ofte mellem 20-60 minutter efter, at barnet er blevet puttet. Det kan naturligt godt handle om puttetidspunkt, men ofte handler det om at børn i jeres datters alder får rigtig mange stimuli i løbet af dagen og derfor har sværere ved at koble fra og finde roen, når de skal sove. Den første søvn er derfor meget urolig og tendensen til at vågne op større - og ofte ser man præcis det I beskriver, at jeres datter faktisk ikke er rigtig vågen, men ligger med lukkede øjne, urolig og grædende...
Det er min erfaring, at det nogle gange hjælpe at give mælk af to omgange før putning. Og da jeres datter får flaske, kan I derfor forsøge at dele flasken i to. I stedet for at I som nu giver hende flaske og putter hende, så kan I altså forsøge at give hende ½-¾ flaske og i stedet for at putte hende, lægge hende på puslebordet, så hun vågner lidt op til dåd igen, får en ren ble, pludres lidt med osv. og derefter får hun så ½ flaske mere, og først der bliver hun puttet. Det kan nogle gange gøre, at hun så sover mere roligt og et længere søvnstræk derefter, så det kan være værd at forsøge.
Derudover er det en god idé, hvis I kan hjælpe hende videre i søvnen med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt. Det vil sige, at hvis hun skal vugges, så vil det være godt, at I luller hende i søvn i sengen, hvor hun ligger, og at I ikke tager hende op i favn, sidder med hende og hopper på en pilatesbold, rejser jer og går rundt med hende osv. for at få hende videre i søvnen. Alt det I gør nu, vil naturligt blive en vane fremadrettet, og hun kan derfor på sigt begynde at vågne op, fordi hun har lært, at hun skal op i mors og fars favn. I kan derfor forstærke hendes tendens til opvågning alt efte hvordan I reagerer, når hun vågner. Selvfølgelig skal hun op og trøstes, hvis hun tydeligt viser behov for det, men prøv igen og igen at medtænke, at I skal berolige og betrygge med så lidt aktivitet som muligt lige nu. Så I holder fast i de gode rutiner, som I allerede har fået skabt :)
Nogle gange kan det også hjælpe at samle hendes hænder på brystkassen og på den måde give hende en følelse af at være holdt, så hun ikke ligger og flagrer med armene og derfor får vækket sig selv yderligere...
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske