Svar: Søvn - vågner efter 40-60 minutter

13. februar 2021

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære R og E

Tak for jeres brev :)

Hvor godt at høre, at I ikke længere behøver vugge jeres datter, når hun skal sove og at hun nu sover på eget værelse - fantastisk dejligt!

En del børn vågner efter at have sovet kortvarigt. Det sker ofte om aftenen, og opvågningen kommer ofte mellem 20-60 minutter efter, at barnet er blevet puttet. Det kan naturligt godt handle om puttetidspunkt, men ofte handler det om at børn i jeres datters alder får rigtig mange stimuli i løbet af dagen og derfor har sværere ved at koble fra og finde roen, når de skal sove. Den første søvn er derfor meget urolig og tendensen til at vågne op større - og ofte ser man præcis det I beskriver, at jeres datter faktisk ikke er rigtig vågen, men ligger med lukkede øjne, urolig og grædende...

Det er min erfaring, at det nogle gange hjælpe at give mælk af to omgange før putning. Og da jeres datter får flaske, kan I derfor forsøge at dele flasken i to. I stedet for at I som nu giver hende flaske og putter hende, så kan I altså forsøge at give hende ½-¾ flaske og i stedet for at putte hende, lægge hende på puslebordet, så hun vågner lidt op til dåd igen, får en ren ble, pludres lidt med osv. og derefter får hun så ½ flaske mere, og først der bliver hun puttet. Det kan nogle gange gøre, at hun ...

Annonce

... så sover mere roligt og et længere søvnstræk derefter, så det kan være værd at forsøge.

Derudover er det en god idé, hvis I kan hjælpe hende videre i søvnen med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt. Det vil sige, at hvis hun skal vugges, så vil det være godt, at I luller hende i søvn i sengen, hvor hun ligger, og at I ikke tager hende op i favn, sidder med hende og hopper på en pilatesbold, rejser jer og går rundt med hende osv. for at få hende videre i søvnen. Alt det I gør nu, vil naturligt blive en vane fremadrettet, og hun kan derfor på sigt begynde at vågne op, fordi hun har lært, at hun skal op i mors og fars favn. I kan derfor forstærke hendes tendens til opvågning alt efte hvordan I reagerer, når hun vågner. Selvfølgelig skal hun op og trøstes, hvis hun tydeligt viser behov for det, men prøv igen og igen at medtænke, at I skal berolige og betrygge med så lidt aktivitet som muligt lige nu. Så I holder fast i de gode rutiner, som I allerede har fået skabt :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Nogle gange kan det også hjælpe at samle hendes hænder på brystkassen og på den måde give hende en følelse af at være holdt, så hun ikke ligger og flagrer med armene og derfor får vækket sig selv yderligere...

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.