Brev:
Søvn - vågner efter 40-60 minutter
13. februar 2021
Alder:
6 mdr.
Søvn - vågner efter 40-60 minutter
Hej igen Helen.
Vi har lige brug for dine øjne på noget angående søvn endnu engang. K er 6,5 måned gammel nu og er en glad og aktiv pige i trivsel.
Vi vugger hende ikke længere i søvn og hun sover i tremmeseng på eget værelse.
Men siden hun var 4-5 måneder gammel (vi kan ikke huske præcis hvornår) har hun "vågnet" efter 40-50 minutter. Jeg skriver det i gåseøjne fordi hun ikke er rigtig vågen. Hun har lukkede øjne, men er urolig og græder. Nogle gange virker det at give sutten, hvis den er faldet ud. Eller at vugge hende. Mens andre gange er hun så ked af det, at vi er nødt til at tage hende op. Der vågner hun og falder til ro. Når hun er faldet ned, lægger vi hende igen. Nogle dage kan vi gøre det op til flere gange. Som regel sover hun så rigtig godt derefter.
Det sidste stykke tid er det blevet efter 50-60 min. Det er kun til natten, aldrig til lurene om dagen. Der sover hun bare korte lure.
Vi kan ikke helt finde ud af hvad det er. Om vi måske putter hende for tidligt på aftenen - måske er hun ikke klar til at gå i nat 19.30-20.00 tiden? Eller om det er noget tryghed. Hun gjorde det også dengang vi sov på værelse sammen.
Eller om det bare er en fase vi må udholde.
Nu har vi snakket om at prøve at se om sut og vugning virker - og alt det vi plejer. Hvis ikke, tager vi hende op 15-30 minutters tid og så forsøger vi igen. Igår brugte vi også en time på at få hende til at falde til ro og i søvn igen.
Vi håber du kan give os nogle råd eller andet 😀
Med venlig hilsen
R og E