Svar: Nyt job og bumlede nætter
10. februar 2021
Alder:
8 mdr.
Kære du
Tak for dit brev og velkommen til :) Og hvor dejligt at høre, at du har fulgt med siden storesøster blev født og at du også har flere af mine bøger - tak :)
Du har naturligt en pointe i, at det er vigtigt, at jeres datter spiser og drikker nok hele dagen igennem og også om aftenen, hvis hun skal kunne undvære brystet om natten. Og da hun nu er 8 måneder gammel, vil jeg faktisk anbefale, at I indføre en godnatgrød om aftenen, som en del af hendes putteritual.
Derudover tænker jeg, at hun måske skal puttes en lille smule senere, så hun måske er lidt mere parat til at sove og derfor får brystet og falder i søvn - fremfor at hun som nu lyder til at bruge brystet til at lulle sig til ro og derfor har brug for det flere gange, før hun endelig sover.
Med den alder hun har, vil det normalt være rigtig fint med 3 amninger i døgnet. Det vil dække hendes behov for mælk - når hun samtidig spiser fint varieret hele dagen igennem - også selvom hun ofte ikke dier mere end 10 minutter højst. Du har sandsynligvis rigtig fint med mælk til hende, som løber fint og uproblematisk, så hun får sandsynligvis en del fra dig, når du ammer.
Jeg anbefaler normalt, at de 3 amninger ligger før middagslur, aften og sen aften. Men da du arbejder om dagen og hun passes af far, så skal du/I overveje, hvordan I så vil gøre det og hvornår hun skal have sin mælk. Der er f.eks. den mulighed, at du ammer hende aften, sen aften og tidlig morgen i stedet, men det lyder som om, at du meget gerne vil prioritere din nattesøvn. I kan derfor vælge at far giver hende mme før middagsluren - enten via kop eller flaske - og så kan du stadig amme aften og sen aften, men stoppe med at amme efter midnat. Og ja - nogle gange kan det være nødvendigt at far tager over efter den sene amning, så hun vænnes til ikke længere at skulle have mælk om natten.
Mit forslag til en plan, som vil være realistisk at have i 8-9 måneders alderen ser således ud:
I vågner og starter dagen omkring kl 07, hvor mor stadig får sin vigtige morgenkaffe ;)
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagslur - og puttes her uden at få bryst eller mme.
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsagsbuketter, små bidder af frikadelle (kød eller fiskedelle), godt kogte pastaskruer eller lignende og suppleres også meget gerne med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være rester fra aftensmaden eller en middagsret fra glas. Vand af kop.
Ammes (når mor er hjemme) og når far passer, så tilbydes hun MME af kop eller flaske. Puttes derefter til middagslur.
Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos og vand af kop.
Aften 18: Mere og mere familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta... Der skal også her være mad i stykker, små hapsere og større stykker i hænderne, samt mos så hun mættes godt. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, får massage med fed creme, nattøj
Tilbydes en godnatgrød ca 19.30, får derefter børstet tænder og så synger I og siger godnat til far og storesøster
Ammes og puttes til natten ca. 19.45-20. Brystet lirkes ud og hun får som nu bamse i stedet og lulles i søvn uden bryste i munden.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og skal herefter så undvære brystet til næste morgen, hvor dagen så starter med grød.
Hvis I følger denne dagsplan, så vil det være realtisk, at hun nu begynder at kunne undvære brystet om natten. I hvert fald vil hun ernæringsmæssigt ikke have behov for brystet om natten mere.. men hun kan naturligt godt have behov for brystet, fordi hun er vant til at sove med brystet. Derfor er det vigtigt, at hun om dagen puttes uden brystet i munden - både til formiddagslur og middagslur - men det går jeg ud fra, at hun gør og kan, nu hvor mors barsel er stoppet? Og de rutiner, som far har om dagen, må I meget gerne forsøge at overføre til om aftenen.
Det er også vigtigt, at du om natten sover med en t-shirt eller lignende på, så lille ikke bare kan søge brystet af sig selv. Da I sover sammen, så vil hun naturligt kunne dufte din mælk og vil søge brystet ekstra hyppigt. Hun forstår jo ikke, hvorfor hun pludselig ikke må det mere. Men det er vigtigt, at du nu går ind og styrer, hvornår hun kan ammes og det gør du ved at lukke lidt for den fri mælkebar...
Og så kan det som sagt være en god idé at lade far tage over efter amningen sen aften, så efter midnat, sover mor et andet sted. Jeres datter kan på den måde stadig få masser af nærhed og tryghed af sin far. Han kan ikke give hende brystet, men det behøver hun ikke, hun får stadig masser af kærlighed, trøst og ro af sin far. Og man siger normalt at efter 3 nætter vil far kunne fornemme en forskel. Hun vil stadig vågne, virke søgende osv. men han vil lettere kunne trøste hende, efter 3 nætter vil han lettere kunne hjælpe hende videre og hun vil bedre kunne acceptere at brystet ikke længere er en mulighed.
Du har brug for din nattesøvn, så du kan hænge sammen på dit arbejde og jeres datter har faktisk lige så meget brug for sammenhængende nattesøvn, som du har. Derfor der det ikke forkert eller dårligt, at I forsøger at vænne hende fra brystet om natten og gerne vil lære hende at sove et længere søvnstræk - din lille "abeunge" har også brug for sammenhængende søvn, ligesom mor har :)
Jeg håber, at du/I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske