Svar: Lære at sove på eget værelse

30. januar 2021

Kategori:
Alder:
22 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :) Og stort tillykke med at I venter jer og nu skal have en lillebror, hvor er det dejligt!

Jeg synes faktisk, at I skal begynde at vænne jeres dreng til eget værelse nu. Aldersmæssigt vil det være rigtig godt - når han bliver omkring 2.5 år (+/-), så kommer der igen en periode, hvor det kan være svært at sove - og da lillebror er kommet til verden her, så vil det være rigtig godt, at storebror til den tid er fuldstændig tryg ved eget værelse og forbinder det med stedet, hvor han skal sove. Samtidig er det vigtigt, at I flytter ham på eget værelse i så god tid, at han ikke føler sig afvist og "skubbet ud", fordi lillebror kommer til. Derfor er det bedre at I flytter ham nu og ikke venter.

Det er rigtig godt, at jeres dreng er vant til at sove i egen seng og forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove - og som udgangspunkt vil jeg ikke anbefale jer, at I skifter til en ny seng lige nu. Det er netop vigtigt, at han har sin seng med sig, fordi den er genkendelig og tryg. Det er vigtigt, at hans putteritual er så ens det han plejer og kender til, så eneste forskel er, at sengen står et andet sted.

Da jeg fra et af dine tidligere breve ved, at I ofte starter putteritualet i stuen og derefter går i soveværelset, så kan det være en overvejelse, om I skal flytte støreste delen af putteritualet til soveværelset nu og efter 1-3 uger så flytte hans seng til eget værelse - eller om I med det samme skal flytte hans seng, så I fra nu simpelthen ændrer jeres rutiner. Og jeg tænker faktisk, at det godt kan være en idé, at I flytter ham på eget værelse med det samme, så de nye rutiner naturligt bliver introduceret på denne måde.

Jeg tænker, at I lige nu ikke skal tage det i mindre step men i stedet se om ikke I kan skabe de ændringer der er - fra den ene aften til den anden. På den måde kan I også signalere, at nu er det sådan det foregår, hvor for mange step nogle gange godt kan signalere, at I faktisk er utrygge ved om det kan lade sig gøre, hvilket jeres dreng naturligt vil spejle sig i - og det er samtidig i god tid til at I kan skabe nye rutiner før lillebror kommer til - da jeres dreng jo "husker som en elefant", som du skriver :)

Jeg vil derfor foreslå at I med det samme flytter ham til eget værelse, og ...

Annonce

... det er super godt at far har en seng på værelset, så far kan være der, hvis det er nødvendigt i starten. Det er vigtigt, at far bibeholder de rutiner, som I allerede har og som fungerer rigtig godt, hvor der læses bog, dagens tales igennem og der synges godnatsang. Det er super godt! Men nu foregår det "bare" på eget værelse :)

Når lillebror bliver omkring 6 måneder og begynder at have brug for tremmesengen, så kan storebror få en ny større seng - til den tid er han vænnet til værelset og vil også have en alder, hvor han sandsynligvis gerne vil have en mere åben seng :)

Med hensyn til lillebrors ankomst og hvorvidt storebror skal i dagpleje, så er det ikke nogen dum ide at han kommer i dagpleje. Det er for det første vigtigt ,at du har tid til at tage dig af lillebror og kan lære ham at kende, men at komme i dagpleje kan for storebror også være et frirum. Hjemme skal han jo finde ud af sin nye rolle, han skal pludselig være den ældste, han skal vente på sin tur og han skal dele mor og far med en lille ny - og det er naturligt rigtig hårdt, især når man kun er godt 2 år gammel. Så at komme i dagpleje kan være rigtig rart, for her er hverdagen, som den plejer at være. Der stilles ikke nye krav til ham og han kan glide ind i mængden, som han plejer. Derfor skal I ikke være kede af at sende ham af sted.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Når det så er sagt, så skal der naturligvis også være plads til, at han nogle gange kan blive afleveret senere, blive hente tidligere og nogle gange bare være hjemme, netop fordi du har barsel og du derfor kan være mere fleksibel. Han kan også have brug for at mærke, at han ikke bliver sendt væk, imens mor hygger med lillebror, ligesom det kan være dejligt for ham at mærke, at det faktisk er ret kedeligt derhjemme og derfor rart at være i dagpleje, hvor han kan lege med de andre børn.

Så det er helt okay at sende ham i dagpleje, så hans hverdag ligner sig selv så m eget som muligt, men naturligvis i en balance, fordi han også skal have lov til at være hjemme og skal nyde godt af at mor har barsel :)

Håber du kan bruge dette lidt videre og glæder mig til at følge jer, når også lillebror kommer til verden. Selvom du venter endnu en dreng, så er det naturligt noget helt andet denne gang, et helt andet forløb :)

Knus med på vejen herfra :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre