Lære at sove på eget værelse

30. januar 2021

Kategori:
Alder:
22 mdr.

Lære at sove på eget værelse

Hej Helen.

Vi har egt. overholdt alle dine råd i bøgerne, hvilket har været guld værd. Herunder også at barnet kan sove på sit eget værelse fra ca. 6 måneders alderen. Vi startede da han var 7 måneder. Men da han var omkring 1 år og 2-4 måneder så gav vi op og fik ham ind på soveværelset. Det hjalp og siden da har han sovet godt og tungt igennem natten. Han sov også fint igennem nytårsaften. Så hér lyttede vi til dit andet råd, om at – til syvende og sidst, så skal man mærke efter og gøre, hvad der fungerer for de enkelte familie. Så tak for dette :-)

Men nu kommer der en lillebror, så storebror er nødt til at skulle ind på sit eget værelse, som minimum indtil lillebror ikke længere ville vække ham midt om natten. Så er spørgsmålet hvornår og hvordan vi skal gribe dette an?

Han vil være 2 år og 3 måneder til lillebrors termin. Vi tænker at han som minimum skal ind på sit eget værelse 3 måneder før, således at han ikke forbinder lillebrors ankomst med at blive skubbet ud af soveværelset. Dog har vi erfaret, at han har en hukommelse som en elefant, så måske er 3 måneder for lidt? Og måske er der nogle aldre, som er mere eller mindre uheldige i forhold til sådan et ...

Annonce

... skifte?

Han er høj (øverste percentil), så jeg tænker, at han tidligt vil skulle over i en juniorseng.

Vi læser godnathistorie derinde, og leger ofte derinde i løbet af dagen, så han vænner sig til rummet. Han er rigtigt glad for de wallstickers der er derinde.

Vi har købt en slags sovesofa til far til hans værelse, så det er en mulighed, at han ikke skal sove derinde alene i starten. Men jeg vil jo helst gerne have far ind til mig i soveværelset igen.

Et andet spørgsmål. Jeg har læst det råd, at holde den store hjemme, når den lille kommer til verden. Det kan jeg faktisk ikke helt rigtigt forstå, for jeg synes jo at det må være mindre stressende for ham, at fortsætte sin dagligdag i dagplejen, end at gå og se på, at mor ligger hud-mod-hud, kæmper med amning og ikke kan lege. Jeg kan se for mig, at han kommer til at hive i mig, ”moar, hiiiiiv, op” og bede mig om at lege, og græde når han føler sig afvist. Han er vant til at vi kommer, når vi kalder, og han er vant til meget opmærksomhed. Samtidigt tænker jeg også, at jeg som mor får brug for at kunne koncentrere mig om den lille ny, så det vil være godt at kunne det om ikke andet så i 7-8 timer om dagen.

Jeg takker for dine råd.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

Annonce

Viden om børn:

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Helen har på alle mulige måder været en super støtte for mig i de første fire måneder med min søn Lucas.

Camilla Martin