Brev:
Lære at sove på eget værelse
30. januar 2021
Alder:
22 mdr.
Lære at sove på eget værelse
Hej Helen.
Vi har egt. overholdt alle dine råd i bøgerne, hvilket har været guld værd. Herunder også at barnet kan sove på sit eget værelse fra ca. 6 måneders alderen. Vi startede da han var 7 måneder. Men da han var omkring 1 år og 2-4 måneder så gav vi op og fik ham ind på soveværelset. Det hjalp og siden da har han sovet godt og tungt igennem natten. Han sov også fint igennem nytårsaften. Så hér lyttede vi til dit andet råd, om at – til syvende og sidst, så skal man mærke efter og gøre, hvad der fungerer for de enkelte familie. Så tak for dette :-)
Men nu kommer der en lillebror, så storebror er nødt til at skulle ind på sit eget værelse, som minimum indtil lillebror ikke længere ville vække ham midt om natten. Så er spørgsmålet hvornår og hvordan vi skal gribe dette an?
Han vil være 2 år og 3 måneder til lillebrors termin. Vi tænker at han som minimum skal ind på sit eget værelse 3 måneder før, således at han ikke forbinder lillebrors ankomst med at blive skubbet ud af soveværelset. Dog har vi erfaret, at han har en hukommelse som en elefant, så måske er 3 måneder for lidt? Og måske er der nogle aldre, som er mere eller mindre uheldige i forhold til sådan et skifte?
Han er høj (øverste percentil), så jeg tænker, at han tidligt vil skulle over i en juniorseng.
Vi læser godnathistorie derinde, og leger ofte derinde i løbet af dagen, så han vænner sig til rummet. Han er rigtigt glad for de wallstickers der er derinde.
Vi har købt en slags sovesofa til far til hans værelse, så det er en mulighed, at han ikke skal sove derinde alene i starten. Men jeg vil jo helst gerne have far ind til mig i soveværelset igen.
Et andet spørgsmål. Jeg har læst det råd, at holde den store hjemme, når den lille kommer til verden. Det kan jeg faktisk ikke helt rigtigt forstå, for jeg synes jo at det må være mindre stressende for ham, at fortsætte sin dagligdag i dagplejen, end at gå og se på, at mor ligger hud-mod-hud, kæmper med amning og ikke kan lege. Jeg kan se for mig, at han kommer til at hive i mig, ”moar, hiiiiiv, op” og bede mig om at lege, og græde når han føler sig afvist. Han er vant til at vi kommer, når vi kalder, og han er vant til meget opmærksomhed. Samtidigt tænker jeg også, at jeg som mor får brug for at kunne koncentrere mig om den lille ny, så det vil være godt at kunne det om ikke andet så i 7-8 timer om dagen.
Jeg takker for dine råd.