Svar: Kan ikke puttes til nat

13. december 2020

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære frustrerede og trætte mor

Tak for dit brev og meget fine beskrivelse af det du gør - det lyder faktisk som om, at du umiddelbart gør alt det rigtige, jeg vil dog meget gerne dele lidt tanker med dig og også svare på dine spørgsmål :)

Når jeg læser din beskrivelse, så tænker jeg umiddelbart, at du har fuldstændig ret i, at din datters svingende dagsrytme påvirker søvnen om aftenen og hvornår hun er parat til at blive puttet til natten. Og du må gerne forsøge at hjælpe hende til en mere fast rytme, nu hvor hun er blevet 6 måneder.

I første omgang vil jeg dog ikke anbefale dig ,at du vækker hende om dagen. Det vil derimod være rigtig godt, hvis du kan forsøge at starte dagen lidt tidligere, så hvis hun ikke vågner af sig selv f.eks. kl 07-07.15, så synes jeg, du skal vække hende der. Det er stå op tidspunktet, som sætter rytmen for resten af dagen og som er bestemmende for, hvornår de andre lure ligger og hvornår hun så kan puttes om aftenen.

Hun må i princippet gerne have en sen rytme. Der er intet i vejen for at hun sover til kl 08 og først går i seng kl 22. Men det fungerer ikke for jer og du fortæller, at hun tidligere netop stod op omkring kl 07 og det virkede bare meget bedre for jer ,så derfor må du gerne vække hende der, for at komme tilbage til det.

Hendes samlede søvnbehov er ca 14.5 time i døgnet. Det er meget fint, at hun nu sover 2 lure dagligt - en formiddagslur og en middagslur - og samlet må hun gerne sove f.eks. 4-4.5 time i løbet af dagen, hvis hun så sover 10-10.5 time om natten. Det vil sige, at hvis hun står op kl 07, så vil hendes puttetidspunkt altså være omkring kl 20.30-21. Står hun først op kl 08, hvilket hun som sagt gerne må, så er det helt fint, at hun først sover kl 21.30-22... Naturligvis afhængig af, hvor meget hun har sovet om dagen.

I stedet for at afkorte hendes formiddagslur, så vil jeg anbefale dig, at du lige nu forsøger at holde nogenlunde fast i stå op tidspunktet og puttetidspunktet om aftenen - så ydertidspunkterne ligger nogenlunde fast. O også kan hendes dagslure variere mellem disse to tidspunkter. Det vil sige, at hvis hun nogle dage har brug for at sove en længere formiddaslur, så er det helt okay, så sover hun en kortere middagslur og modsat de dage, hvor hun har brug for det. Og hvis hun en dag ender med at sove to lige lange lure, så er det også fint.

Da hun har problemer med hård mave, og da hun nu er 6.5 måned gammel, så vil jeg anbefale dig, at du begynder at tilbyde hende lidt frugtmos, gerne som mellemmåltid, sammen med vand af kop. Og mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre

Vækkes kl 07, hvis hun ike vågner af sig selv, naturligvis kærligt og omsorgsfuldt, så det er dejligt at komme op.

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9.30: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag 16.30: Tilbydes igen lidt frugtmos og frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere jeres mad. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca. kl 20.30-21

Sen aften eller først på natten 23.30-01: Ammes og sover videre

Som du kan se, så er denne dagsplan lavet ud fra dine angivne tider. Dog starter dagen tidligere og du skal ikke længere amme kl 08, men i stedet stå op og starte dagen med morgengrød. Det er helt naturligt, at hun har brug for to amninger om natten - sen aften og tidlig morgen - men ikke mere end det, da det vil tage pladsen og lysten væk fra mere rigtig mad. Hun skal også stadig ammes, som en fast del af sit putteritual, men når hun bliver 7 måneder vil amningen før formiddagsluren forsvinde. Som jeg læser din dagsplan, så får hun ikke bryst ...

Annonce

... om eftermiddagen og det er super godt. Det skal du endelig bibeholde og så give mellemmåltidet i stedet. På den måde skaber mere plads til aftensmaden i maven. I 7 måneders alderen vil det ofte være passende med 4 amninger der ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften, så det er det I skal arbejde hen imod nu.

Når du ammer hende og putte hende, så er det vigtigt, at hun ikke længere falder i søvn med brystet i munden og i din favn. Du skal tilbage til det, du tidligere gjorde - amme hende og putte hende fra dig, før hun sover helt, så hun lige registrerer, hvor hun ligger og så stå ved hende, holde hænderne beroligende på hende og lulle hende ind i søvnen.

Du nævner, at du gerne vil give hende flaske, da du har et ønske om at blive aflastet fra amning. Hvis du stadig gerne vil dette, så kan det være et forsøg værd at introducere en flaske om aftenen - og give hende den direkte i sengen, hvor hun skal sove. Så hun ikke oplever først at falde til ro og i søvn i din favn, men puttes, får sin mælk og får lov til at falde i søvn der - uden at opleve et skift fra favn og ned i egen seng. Det kan være en måde at få hende til at acceptere flasken på. Vælger du at forsøge denne løsning, så bør du elevere hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt. Det kan du gøre ved at komme en lille pude eller lignende ind under madrassen i hovedenden, så hele madrassen løftes lidt op. Det er ikke sikkert, at hun vil acceptere en flaske med den alder hun har, men det kan forsøges. Måske kan det hjælpe jer.

Jeg tænker, at du skal forsøge at finde det rette puttetidspunkt om aftenen, da det naturligt vil gøre det lettere at putte hende, og det rette tidspunkt findes ved at se på dagsrytme - og hvis du gerne vil putte hende tidligere, så skal hun altså tidligere op :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det vil også være en god idé ,at du forsøger at putte hende fra dig, før hun sover, så hun registrerer, hvor hun bliver puttet og at du forsøger at lulle hende i søvn, hvor hun ligger. Hvis hun begynder at græde, så skal du vurdere hendes gråd - hvis det er overtræt gråd, så hun tydeligt er træt, bare har rigtig vært ved at overgive sig til søvnen, men tydeligt har brug for hjælp til at sove, så kan du godt lade hende ligge i sengen, men så stå ved hende og berolige med dine hænder og lulle hende det sidste stykke ind i søvnen. Hvis hun derimod er rigtigt ked af det, græder og tydeligt har brug for din nærhed, så skal du naturligvis tage hende op, trøste, berolige og betrygge og så putte hende tilbage i egen seng igen.

Det kan nogle gange være en idé at bruge "op-ned-metoden", hvor du tager hende op, hjælper hende til ro og putter hende igen, når hun atter er rolig, og hvis hun så græder, så tager du hende op igen, og når hun atter er rolig, så putter du hende igen - op-ned-op-ned - for på den måde at lære hende, at hun kan være helt tryg, du er der for hende, men det er også helt okay at falde i søvn i egen seng. Det er dog vigtigt, at du hele tiden er opmærksom på, hvordan hun reagerer på, at du tager hende op - bliver hun rolig af det, gør det hende tryg eller virker hun derimod frustreret af det og bliver irriteret af at du hele tiden tager hende op og lægger hende ned, så er det bedre at du enten sidder med hende lidt længere, før du lægger hende fra dig, eller at du putter hende, hvor hun skal sove og så forsøger at hjælpe hende ind i søvnen med nærhed fra dig imens hun ligger der.

Og så er det, som du også har forsøgt, en mulighed, at du lægger dig med hende i dobbeltsengen og ammer hende der. Så hun lærer at falde i søvn liggende ved siden af dig, ikke at være i favn og ikke skulle vugges eller hoppes med, men lærer at sove stille og liggende ned.. Og også her skal brystet så lirkes ud af munden på hende, før hun sover helt. Du skal helst nå dertil, hvor hun dier hos dig, slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og sover :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat - og jeg glæder mig til at følge jeres familie videre frem :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig