Svar: 1 år og søvnudfordret

7. december 2020

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte forældre :)

Tak for jeres brev og dejligt at høre, at det går betydeligt bedre med søvnen om dagen og også går noget bedre med spisningen - det er dejligt og så langt så godt!

Dagsplanen ser meget fin og alderssvarende ud. Og der er ikke umiddelbart noget i dagsplanen, som skulle indikere, at lillepigen har brug for ekstra amning om natten. Ernæringsmæssigt burde hun være dækket ind, hvis hun spiser og drikker, som du beskriver - men det er klart, at hvis hun ikke ammes om natten, så vil hun måske spise lidt mere, hvorfor det også vil være godt, hvis du kan holde igen med mælken om natten, så I kan få den vane vendt :)

Når hun søger dig og generelt virker ekstra brystsøgende, så tænker jeg, at det hænger sammen med, at det har været og stadig er lidt turbulent for hende med den nye hverdag. Både den dårlige dagpleje start og nu pasning af jer på skift med bedsteforældre osv. Det lyder som om, at I har fundet en rigtig god løsning midlertidigt, og det her været det helt rigtige valg med ny institution fra 1. januar - men hverdagen har ændret sig meget, og det lyder som om, at det måske er lidt for uvant og dermed utrygt for jeres datter, så derfor søger hun mor og brystet så meget, som hun gør - det er jo det mest trygge hun kender.

Da hun også får flaske, så kan I godt overveje, om far igen skal forsøge at tilbyde hende en flaske sen aften i håb om, at hun derefter kan sove et længere søvnstræk, så mor ikke skal på allerede kl 02. Hvis far kunne give en flaske kl 23, så ville hun måske kunne sove bedre og mere sammenhængende derefter - og du ville kunne gå tidligt i seng og derfor også få lidt sammenhængende nattetimer. Kunne hun på den måde sove videre til kl 05, så kunne I sammen stå op, uden at du overhovedet behøvede amme hende om natten, det ville igen gøre, at hun så måske kunne spise mere om dagen og behovet for at søge brystet med sikkerhed ikke skyldtes behov for mælk...

Der er også den mulighed, at I forældre bytter, så du er den, som tager over om aftenen, og at du ammer hende sen aften, og at far så derefter tager over, så efter midnat får hun ikke længere mælk og vågner hun og virker tryghedssøgende, så er far der, og han kan stadig putte med hende, berolige osv. Hvis du er den, der ammer/giver mælk sen aften, vil hun måske ikke føle behov for at have dig så ...

Annonce

... nær resten af natten, og det kan være lettere at trappe ud af amningen efter midnat...

Jeg er altså mest tilhænger af, at I forsøger at indføre et drømmemåltid omkring kl 23 - enten brystet eller flasken - og arbejder på, at hun efter midnat ikke får yderligere mælk og så evt. skiftes til at tage tjansen om natten, som I allerede gør.

Det kan også være et forsøg værd at indføre et godnatmåltid om aftenen, fordi det også kan mætte hende lidt ekstra til natten, en grød ligger godt i maven og kan i sig selv give lidt mere ro, og samtidig kan det også give jer lidt ro at vide, at når hun vågner, så er det ikke fordi hun er sulten, men måske mere behov for tryghed, vanen osv. Og det kan måske gøre det lettere for jer at trøste, berolige og betrygge.

Det vil sige, at en aftenrytme kunne se således ud:

17.30-18.00: Aftensmad,som nu - familiemad med kød, fisk, kartofler, grønt, pasta, ris, sovs.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov, får lidt babymassage mv.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Tilbydes en godnatgrød ca 19.15-19.30, vand eller mme af kop. Får derefter børstet tænder.

Flaske eller ammes og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23: Drømmemåltid (amning eller flaske) og sover herefter uden mælk/bryst til næste morgen, hvor dagen så starter med morgengrød.

Stille og roligt skal drømmemåltidet naturligt også trappes ud, men jeg tænker, at det kan være en god idé at indføre fast i en periode fremfor at du ender med at amme hende mellem kl 02 og 05...

Derudover så kan man naturligvis overveje om det, at du ofte føler dig nødsaget til at vække hende fra lurene om dagen, kan være med til at gøre, at hun sover afbrudt om natten. Det lyder ikke umiddelbart sådan, og hun sover jo stadig gode lange lure om dagen, men du kan naturligvis godt overveje at se, om det kan gøre en forskel hos jer. Måske vil hun generelt sove bedre, hvis du lod hende sove.. Hendes lure behøver ikke være samme længde, det er helt okay, hvis hun sover en lang og en kortere lur. Det lyder rigtig fint med ca 3.5 times dagssøvn, men måske vil hun trives med at sove f.eks. 2 timer plus 1.5 time - og det kunne så stadig hænge sammen for jer og ville måske ændre på nætterne.. det kan være et forsøg værd :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet