Svar: Vintertid - 11 mdr.

23. oktober 2020

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære L.

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring skift til vintertid :)

Det er ikke sikkert, at det bliver et problem for din datter. Nogle børn reagerer nærmest ikke på, at vi stiller uret en time tilbage. De sover, leger, spiser og er aktive præcist, som de plejer at være, og de har ikke problemer med at skifte. For andre børn kan det dog være lidt svært.

Hos voksne taler vi om A og B mennesker, hos børn kalder vi det ofte lærker (A) og ugler (B). Og det spiller faktisk ind på, hvordan vi reagerer på det skift, som vintertid (eller sommertid) er.

Når vi sætter uret en time tilbage, så vil uglerne ofte trives rigtig godt med dette, fordi det giver dem mulighed for at få en times ekstra søvn om morgenen, selvom de i princippet står op til samme tid. Det betyder, at hvor de plejer at blive vækket, så får de måske pludselig mulighed for at vågne af sig selv, og det er super dejligt.

For lærkerne, som vågner tidligt om morgenen, kan det dog være svært, når urene sættes tilbage. Der er en risiko for, at de så pludselig vågner kl. 04 i stedet for kl. 05, hvilket de fleste af os ikke vil synes er så godt...

Så - hvis din datter har tendens til at vågne tidligt, så kan det være en god idé, at du i aften og de næste aftener frem tilbyder hende en godnatgrød, for at fylde hende lidt ekstra op til natten og sikre, at hun ikke vågner ekstra tidligt, fordi hun er sulten.

Derudover vil det ...

Annonce

... være rigtig godt, hvis du kan hjælpe hende med at sove videre, hvis hun vågner ekstra tidligt. Det er naturligt svært, hvis hun egentlig vågner til normal tid, men prøv om du kan signalere, at det er sovetid og ikke tid til at stå op endnu.

Og så vil det faktisk være rigtig godt, hvis du kan flytte hendes dagssøvn og rytme med ca. 15 minutter af gangen. Du kan ikke blot putte hende en time senere i seng og så regne med, at hun vil sove en time længere om morgenen (og vågne til normaltid), det vil hun ikke. Det vil være nødvendigt at ændre på hele dagens rytme, og hun vil sandsynligvis godt kunne klare at du putter hende 15 minutter senere de næste dage. Små skridt over 3-4 dage vil ofte kunne gøre en forskel - og du kan også forsøge at lægge et bad ind før middagsluren her i weekenden for på den måde at rykke tidspunktet for middagsluren og dermed også tidspunktet for putningen om aftenen lidt.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Alt efter, hvordan du oplever din datters rytme - om hun har en tidlig eller sen rytme - kan du derfor overveje, hvorvidt du behøver ændre noget nu, eller om du kan vente og se, hvad der sker. Og hvis det er nødvendigt at ændre noget, så gøres det ofte bedst over 3-4 dage og med små skridt af gangen.

Du kan også læse artiklen "Skift til vintertid - og børn" fra 26. oktober 2016, som du finder i min artikelsamling :)

Rigtig god weekend! Og jeg håber, at skiftet til vintertid forløber problemfrit hos jer:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin