Svar: Ændring i søvnrytme

9. september 2020

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mia

Tak for dit brev og fine spørgsmål om søvnrytme og ændringer - og velkommen til :)

Det lyder som om, at din datter fra starten har haft et godt sovehjerte og også været god til at spise, så hun har fået, hvad hun har behov for - både af mælk og mad. Når hun pludselig begynder at vågne hyppigere, er det derfor nærliggende at tro, at det drejer sig om appetitspring, og at du blot skal lægge hende hyppigere til, så vil din mælkeproduktion øges, og hun vil sove længere søvnstræk igen. Det er derfor også rigtig godt, at du har forsøgt dette.

Når du ikke oplever, at det virker, så er det fordi jeg tænker, at det sansynligvis handler mere om hendes alder og udvikling - og også handler om, at hendes søvn rent fysiologisk begynder at ændre sig nu. Netop i 3-4 måneders alderen oplever mange forældre en ændring og det handler om, at søvnen nu begynder at indeholde flere stadier.

Spædbørn skifter mellem to stadier - aktiv søvn og dyb søvn - også kaldet REM-søvn og non-REM-søvn. Men netop med den alder din datter har nu, så vil søvnen begynde at minde mere og mere om den søvn som større børn og voksne har, og du vil sandsynligvis opleve, at hun om natten begynder at have perioder, hvor hun sover lettere, tydeligt drømmer, sparker, smasker, bruger kroppen - og så perioder, hvor hun sover tungt og langt mere stille og roligt. Det er naturligt, at hun om natten kan begynde at være urolig, hun kan både græde, småklynke osv. ligesom hun kan begynde at rulle rundt, skifte stilling osv. om natten.

At søvnen begynder at indeholde flere stadier gør også, at nogle børn har rigtig svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet. Det betyder, at i stedet for at komme videre i søvnen og sove et længere søvnstræk, så begynder de er vågne op. De får derfor tendens til at powernappe og "slatsove" lidt, selvom de tydeligt har behov for at sove mere...

Hendes udvikling gør også, at hun nu er langt mere bevidst om, hvad der sker omkring jer i løbet af dagen. Hun kan se længere, hun fornemmer tydeligt rummet I er i og om I er hjemme eller ude, om I har gæster eller er alene og hun vil rigtig gerne følge med, opleve, sanse og fornemme.. Og det betyder, at hun godt kan begynde at lade sig forstyrre, når hun skal spise. Du vil måske opleve, at hun tager fat og dier, slipper brystet, smiler til dig, tager fat og dier lidt igen, atter slipper, pludrer med dig, måske leger lidt med brystet, slipper og dier ...

Annonce

... lidt igen og så kommer far ind i stuen og pludselig er det meget sjovere at kikke efter ham... Det betyder, at hun også kan begynde at "slatspise" lidt i denne alder og af den grund søge sit behov ekstra dækket om natten.

Det er derfor godt, hvis du kan hjælpe hende med at sove lidt længere søvnstræk om dagen, så hun ikke "slatsover" for meget, og det vil være meget fint, hvis du nu kan begynde at arbejde på 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen eller først på aftenen. De fleste børn vil i 3-4 måneders alderen trives med ca. 15 timers søvn i døgnet, ofte fordelt sådan, at barnet sover 5 timer i løbet af dagen fordelt på 3 lure og ca. 10 timers nattesøvn. Sover hun længere nattesøvn, vil dagssøvnen naturligt være det kortere, og det er også okay, men det kan give dig lidt idé om, hvad du kan forvente og arbejde på lige nu :)

Det vil på samme måde være rigtig godt, hvis du kan hjælpe hende til at spise effektivt og godt om dagen, så du sikrer dig, at hun er fyldt tilstrækkeligt op hele dagen igennem og derfor ikke behøver mælde sig hyppigere om natten for at få sit behov for mælk og væske dækket.

Når det så er sagt, så er der dog også mange børn, som vil have rigtig stor glæde af at få mælk omkring midnat. Man kalder dette for et drømmemåltid, og netop mælken før putning om aftenen og sen aften vil ofte være de to mælkemåltider som forsvinder sidst.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det kan på sigt også være rigtig rart for dig, hvis hun har en rytme, hvor hun ikker sover sit længste søvnstræk mellem kl 20 og 02, men i stedet måske sover 6 timer mellem kl 23.30 og 05.30.. hvis du kan holde dig vågen, så kan du på den måde give hende mælk, før du selv går i seng og du har således mulighed for at få din sammenhængende nattesøvn, hvilket kan være guld værd.

Så den rytme, som hun lyder til at være igang med at lave, tænker jeg faktisk vil passe rigtig fint til tiden frem og derfor ikke er noget, du behøver lave om på... :) Du skal modsat dog "ikke bare vente på, at hun vender tilbage til normalen", men anerkende den ændring der sker og naturligt forsøge at få det til at passe ind i noget, som også fungerer for dig :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre og vil også anbefale dig "Helens bog om Børn & Søvn" :) I den kan du læse mere om netop søvnen i 3-4 måneders alderen.

Rigtig meget held og lykke, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder