Brev:
Ændring i søvnrytme
9. september 2020
Alder:
3 mdr.
Ændring i søvnrytme
Kære Helen,
Min 3 mdr gamle datter har fra start haft en rigtig god søvnrytme. Vi har kørt på med faste rutiner og putte-ritualer, som har resulteret i, at hun allerede i en tidlig alder har sovet igennem. Det vil sige, at hun indtil for en uges tid siden blev lagt 19.30, vågnede omkring kl. 2/3 og vågnede så først ved en 6.30-tiden igen.
Men så i sidste uge begyndte hun at vågne første gange omkring kl. 12. Som sagt har dette nu stået på i en lidt over 1 uge. Første tænkte jeg, at det nok kunne være et appetitspring, grundet hendes alder og det at hun spiser begge gange hun er vågen. Men har læst mig til at sådan et spring ikke burde tage mere end ca. 4 dage. Så nu er jeg lidt i tvivl om det overhovedet kan være det?
I forhold til hendes lurer i løbet af dagen, så er hun ikke den bedste til at tage de længe lurer. En lur tager ca. 45 min (alm. søvncyklus). Nogle gange kan hun sove videre, men det hører til sjældenthederne. Jeg tænker at prøve at arbejde mere ihærdigt på at få hende til at sove 3 gode lurer (1,5-2 timer) om dagen, men ved ikke om det er det rigtige at gøre, og om der er andet? Eller om jeg bare skal vente på, at hun vender tilbage til “normalen” og der derfor bare er tale om en fase?
Tak for hjælpen.
Venlig hilsen
Mia