Svar: Sover fortsat ikke igennem

22. august 2020

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære M

Tak for dit brev - dejligt at høre, at du har kunne bruge mine tidligere svar og også er glad for mine bøger, tak :)

Når jeg læser din beskrivelse af jeres dreng, så er der ingen tvivl om, at der er mange forskellige faktorer, som spiller ind på hans søvn - eller som gør, at han vågner så mange gange om natten, som han gør.

Du nævner selv, at han blev født væksthæmmet/dysmatur. Det har måske betydet, at I fra starten har måtte vække ham, for at sikre ham ekstra mælk - og at hans søvn derfor igen og igen er blevet afbrudt fra han var ganske lille...

Du fortæller også, at han har tendens til børneeksem, hvilket kan klø rigtig meget og give afbrudt søvn. Det er vigtigt, at du sørger for at smøre ham med fed creme dagligt (den kan godt være mindre fed nu i sommerperioden), så du forebygger, at hans hud ikke bliver for tør, da den så vil klø mere. Du skal også være opmærksom på, at der bør gå tid efter et bad, før han kommer i seng. Hvis han lige efter bad puttes under en dyne, så kan eksemen blusse op og irritere ekstra meget - og det kan således forklare hvorfor han vågner.

Jeg ved fra dit tidligere brev, at han også har haft problemer med astmatisk bronkitis. Det kan også gøre hans søvn besværet, når han hoster og har svært ved at trække vejret helt godt nok...

Du nævner i dag også dræn i ørerne - og det betyder, at han gennem længere tid har været vækket af smertejag fra ørerne. Hver gang han er faldet i søvn, har sovet et par timer, så har det gjort ondt og han er blevet vækket af disse jag.. og selvom han har fået dræn, så kan det sagtens sidde som en erfaring i kroppen.

Så er der naturligvis flaske, som du også nævner. Han falder til ro med den - jeg kan ikke helt tyde, om han falder i søvn med den, men han vågner og har brug for en flaske med vand i løbet af natten. Det er naturligvis godt, hvis I kan komme væk fra denne vane...

Og så er der også hans alder og udvikling. Der er sket helt enormt meget med hans udvikling de føste 18 måneder af hans liv. Og der er naturligt perioder, hvor han vil sove dårligere end i andre perioder - f.eks. i 8-10 måneders alderen og igen i 13-15 måneders alderen - og så kommer der en ny urolig periode i 18-20 måneders alderen. Sammen med alt det andet, som er sket hos jer, så betyder det naturligt, at det har været rigtig svært for jer at få skabt nogle gode rutiner og vaner - og der er rigtig meget som forklarer, hvorfor det har været svært, og hvorfor I er, hvor I er nu.

Og lad os tage udgangspunkt i netop nu :) Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på ca. 18 måneder er 13-13.5 times søvn i døgnet. Jeres dreng sover i underkanten af dette, men når der er tale om et gennemsnit, så betyder det netop, at nogle børn sover mere og andre mindre - og 12 timer er okay... Det er rigtig godt, at I holder fast i hans lange middagslur. Når han ofte sover 2-3 timer midt på dagen, så kommer han igennem alle søvnens stadier flere gange og middagsluren er med til at give ham noget ekstra godt. Middagsluren kan reparere på den dårlige nattesøvn - det modsatte er ikke tilfældet.

Det vil være en god idé, at I indfører en drypfri kop med vand i stedet for flaske - og stiller koppen ved hans seng - så I på den måde forsøger at lære ham, at når og hvis han vågner om natten og er tørstig, så kan han tage en tår vand af sin kop. Så I gør ham selvhjulpen her, og så det ikke er noget, I skal sørge for... Derudover vil det naturligvis være rigtig godt, hvis I kan forsøge at fylde ham ekstra op med mad og især væske i løbet af dag og aften, så hans behov så vidt muligt stilles på disse tidspunkter og han ikke behøver vågne og drikke vand om natten.

Det vil også være en god idé at tilbyde ham et godnatmåltid om aftenen. Så han bliver fyldt ekstra op og mættet på denne måde. Dette måltid bør ligge adskilt fra aftensmaden, gerne adskilt af et kort bad, og en ...

Annonce

... aftenrytme kunne f.eks. se således ud:

Aften: I spiser aftensmad sammen, almindelige børnevenlige retter, vand af kop.

Kommer i bad, badet er kortvarigt pga hans tendens til børneeksem, smøres efterfølgende godt ind i creme, får lidt massage osv.

Tilbydes et godnatmåltid f.eks. en grød eller en banan. Det må også gerne være rester fra aftensmaden som frikadelle, kylling eller lignende serveret sammen med et stykke rugbrød. Letmælk af kop.

Får børstet tænder..

Puttes til natten - evt. med lidt vand, men prøv om han kan stille koppen fra sig, før han falder i søvn, og så ved han, at den står der parat, hvis han vågner og har brug for lidt væske i løbet af natten. I kan naturligt styre, hvor meget vand, der er i koppen :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg tænker, at det vil være fint med en drypfri kop hos jer - man skal vælge sine kampe. Der er naturligt også den mulighed, at I forsøger helt at undvære vand, så han ikke længere får hverken flaske eller kop - det kommer han på, hvor meget vand han drikker. Hvis han drikker størstedelen af sit væskebehov om natten, så kan det være en god idé at fjerne vandet helt, simpelthen for at få vendt hans væskedøgn.

I kan godt udnytte, at han er så gammel nu, at han begynder at kunne forstå flere ting og derfor kan I indføre begrebet "slut". Det ord skal I bruge i hverdagen, når bogen slutter "slut, der er ikke mere historie", når tallerken er tømt "slut, der er ikke mere mad". når vandglasset er tomt "slut, der er ikke mere vand" osv. Og I må gerne samtidig med at I siger slut signalere slut med jeres hænder og gestik. Og det skal I så overføre til flasken, så når han beder om flaske, så siger I "slut, der er ikke mere" - det vil samtidig være en god idé at fjerne flaskesutterne, så flasken er i stykker "den dur ikke mere, den er i stykker" - og naturligvis lade være med at købe flere flaskesutter, og så er alternativet en kop, hvis han er tørstig.

Det er vigtigt med koppen som alternativ, og at I ikke bare nægter ham væske.. men I styrer, hvor meget der er i koppen og dermed hvor store mængder, han kan drikke. Ligesom I om dagen og i løbet af aftenen, naturligt hjælper ham til at indtage det han har behov for, så I ved, at han ikke søger det om natten, fordi han reelt har brug for det. Og så skal I naturligvis være der, trøste, berolige, sætte ord på "det er også dumt, at flasken ikke dur mere", så I anerkender dette savn, igen tilbyde vand af kop, så I anerkender behovet for vand og så naturligt være der for ham, han er ikke alene :)

Med hensyn til dagpleje, så er det længe, at han har været ked af det.. det er næsten 8 måneder siden, at han startede i dagpleje og du skriver at han fortsat græder meget voldsomt ved aflevering. Jeg synes ikke, at han skal være så ked af det - har den pædagogiske konsulent ikke været inde over?

Du nævner, at dagplejer fortæller, at han "fortsat kræver at hænge på hende hele tiden og fortsat er utryg ved de andre børn" - hvordan bliver dette sagt? Det lyder meget negativt og du har også indtryk af, at dagplejer synes, at han er besværlig... Det lyder for mig som om, at I måske skulle undersøge muligheden for at finde et andet sted til ham, for der er et eller andet, som ikke fungerer, når det har varet så længe.. og jeres dreng kan naturligt også mærke, hvis dagplejer er træt af ham og ikke rigtig kan rumme hans reaktioner - hvilket naturligt ikke bedre situationen. Måske har de to bare ikke den rette kemi sammen, og det er jo okay, det er jo ikke alle mennesker, som man kan med, heller ikke når man er lille...

Det kan naturligt ikke udelukkes, at hvis han har det svært om dagen, så vil dette også påvirke hans søvn. Når han sover bearbejder han jo alle dagens oplevelser og hans drømmeaktivitet er naturligt stor, så måske vågner han også, fordi dagen er svær....

Jeg håber, at du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder