Brev:
Sover fortsat ikke igennem
22. august 2020
Alder:
17 mdr.
Sover fortsat ikke igennem
Hej Helen
Min dreng var væksthæmmet/dysmatur, og man ved godt, at de har mere afbrudt søvn. Jeg havde blot forventet, at han ville vokse fra det på et tidspunkt.
Vi havde allerede inden hans fødsel læst dine bøger om søvn, og synes vi selv, fulgt anvisningerne så vidt vi har oplevet muligt. Han er, og har altid været - takket være dine bøger - nem at putte. Desværre vågner han stadig flere gange om natten.
Vi har forsøgt at lade ham blive liggende i sengen med såe såe og agen, men det eskalerer bare for ham, indtil vi til sidst synes det alligevel er for hårdhændet at lade ham ligge. Så tager vi ham op. Her prøver vi igen at undgå at give ham en tår vand, men giver også op på denne, og ender med at give ham vand af flaske, og det kan så give ham den ro han sover videre på. 2-3 timer senere vågner han igen.
I hele hans levetid har han kun haft 2 nætter, hvor han sov igennem fra midnat til 6 næste morgen. Han har dræn, og tilbøjelig til børneeksem (ikke slemt).
Vi putter ham stadig med vandflaske. Vi har prøvet at droppe flasken, men så vil han ikke falde til ro.
Det lykkedes ikke at få den slags aflivet ved 12-mdrs alderen. Så hvad nu. Er man nødt til at vente til han er gammel nok til at man kan italesætte det eller er det vitterligt den hårde kamp med skrigende nætter? Og hvordan vurderer vi hvor grænsen går til at det er for voldsomt?
Han sover kun 9 timer om natten, 2-3 timers middagslur. Han er god til at sove om dagen, og også nem at putte.
Han har været i dagplejen siden 10 mdrs alderen, men græder fortsat meget voldsomt ved aflevering. Dagplejen virker egentligt også til, at hun synes han er besværlig, fordi han ikke rigtig bliver glad for at komme der på trods af hendes indsats. Hun fortæller, at han fortsat kræver at hænge på hende hele tiden, og er fortsat utryg ved de andre børn.
Hilsen
M