Svar: Søvnproblemer for ny storebror
16. juli 2020
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære trætte og frustrerede forældre
Tak for jeres brev og dejligt at høre fra jer igen - velkommen tilbage :) Og stort tillykke med at I har fået en lillebror, hvor er det dejligt!
Jeres beskrivelse af storebror lyder ganske rigtigt som en reaktion på at lillebror er kommet til. Det er meget svært for ham at skulle dele mor og far med en anden og selvom I ikke synes, at I ser så meget til reaktionen i løbet af dagen, så foregår der ganske givet en masse i jeres dreng...
Prøv f.eks. at lægge mærke til, hvordan han har det, hvordan han reagerer, hvordan han ser ud, hvilke signaler han sender, når du f.eks. sidder og ammer lillebror. Det er sandsynligvis svært for ham, og han kan godt føle en smerte i sig selv, når han ser jer sidde og have denne tætte kontakt. Det er svært at se dig sidde og have så tæt kontakt med et andet menneske og selvom han på den ene side er glad for sin lillebror og mærker jeres glæde ved den nye situation, så ser han også sin lillebror som en rival. Han har jo ikke bedt om at lillebror skulle være en del af jeres familie, og når han ser jer sidde tæt sammen, så opstår følelsen "de to har noget sammen, de giver det til hinanden og ikke til mig".
Børn kan reagere meget forskelligt.. Nogle børn vil reagere med at trække sig, søge væk, men vil holde øje på afstand, man kan se, at selvom de leger på afstand, så holder de hele tiden øje med, hvad der foregår. Nogle børn vil kravle op, begynde at pille ved mor eller lillebror, vise behov for at ville være med eller begynder måske at irritere. Nogle børn begynder at pjatte, alder sig falde eller lignende for på den måde at få opmærksomhed. Nogle børn gå væk, går måske ud i køkkenet eller ind på værelset, hvor de får fat i ting, som de godt ved, at de ikke må lege med, noget for de instinktivt ved, at så plejer mor at komme rendende. Nogle børn skal pludselig på toilettet og kalder "jeg er færdig" og virker næsten til at kunne time dette tidspunkt præcis til når mor ammer...
Alt sammen reaktioner, som viser, at det er svært at se mor og lillebror have så tæt en reaktion og det er svært pludselig ikke at føle sig som den foretrukne mere. Han føler sig måske lidt usynlig i forhold til lillebror, føler at pladsen i dit hjertet er for usikker. Det er helt normalt og man siger normalt, at søskendejalousi indeholder 3 store følelser:
Sorg - sorgen over ikke længere at have mor og far for sig selv
Vrede - vreden over at være sat i denne situation
Angst - angsten for at der ikke længere er samme plads til mig
Det er rigtig godt, at I er opmærksomme og at I forsøger at give ham masser af kærlighed og sikrer, at han ikke skal føle sig tilsidesat, men selvom I gør dette, så kan han stadig godt have det svært inden i... Og det kan faktisk ofte vise sig om natten. Det er svært at sige farvel til dagen og sove alene, fordi det forstærker følelsen af adskillelse fra jer - og samtidig ligger lillebror jo i soveværelset, hvilket kan give følelsen af, at han igen er foretrukket og storebror alene...
Det kan godt være en løsning, at far i en periode sover på storebrors værelse, ligesom det også kan være en løsning at give storebror en madras på gulvet i soveværelset, så hele familien i en periode sover sammen og ingen har grund til at føle sig udenfor. Det kan være bedre, at jeres dreng sover i egen seng med far på en madras på gulvet, eller at han har en madras på gulvet i soveværelset - end at han sover i dobbeltsengen.
Det kan også være en løsning, at I en periode bruger det jeg kalder "stryge-tøj-metoden", hvor I starter med at putte jeres dreng, sætter jer, taler lidt om dagen, læser historie osv. så han får jeres nærhed og opmærksomhed, som han plejer.. men i stedet for at gå i stuen, så han føler sig alene, så stiller I jer og stryger eller lægger tøj sammen.
I skal stå på værelset eller lige uden for døren - det er vigtigt, at han kan se jer og ikke behøver rejse sig for at tjekke om I stadig er der. Det er også vigtigt, at I småsnakker lidt med ham, hvis han har brug for det, så hvis han kalder "moar, eller far" så svarer I f.eks. "ja, jeg er lige her, jeg står og stryger" eller siger f.eks. "ja, jeg er lige her, læg du dig bare ned skat" eller lignende. Så han igen og igen bliver bekræftet i, at I er der - også for ham - men I har noget kedeligt at lave, når han skal sove. I går altså ikke fra ham, fordi I skal tage jer af eller sidder og hygger med lillebror i stuen uden ham, men I kan heller ikke blive siddende hos ham, fordi der er praktiske ting at gøre... Og stille og roligt kan I så udvide metoden og gå kortvarigt fra ham og f.eks. sige "jeg henter lige en skjorte mere, så kommer jeg igen" og så går I og kommer hurtigt tilbage med en ny skjorte som skal stryges. På den måde bliver det ikke så farligt, at I på sigt går.
Og så skal I naturligvis være opmærksomme på, at give jeres ældste dreng masser af nærhed, kærlighed, tæt fysisk kontakt osv. i løbet af dagen og også meget gerne sætte ord på, hvorfor han er noget særligt. Det er vigtigt, at I lader ham mærke, at han er elsket over alt på jorden og at der stadig er masser af plads til ham.
Vær også opmærksomme på om I måske er begyndt at stile lidt flere krav til ham, krav om, at han skal være selvhjulpen, kunne flere ting selv - både fordi han nu er 2 år, men også fordi det er praktisk hverdagen, når I også skal hjælpe lillebror. Men han kan godt have behov for at I lige nu nuser ham lidt ekstra, ikke stiller for mange krav, selvom han kan nogle ting selv. Han kan lige nu godt have behov for lidt mere hjælp og behov for at I er lidt mere til rådighed. Samtidig med, at han jo også er to år og derfor også skal opdrages som alle andre 2årige børn :)
Hvis han oplever, at der lige nu stilles lidt for store krav til ham, så kan han godt "gå tilbage i udvikling", forsøge at gøre sig mindre, yngre - og kan derfor f.eks. også reagere med pludselig ikke at kunne sove selv. Nogle børn får lyst til at være små babyer igen, det er ikke sjovt pludselig at skulle være "den store" og her kan det nogle gange være en idé at læse bogen "jeg vil osse være baby" af Mats Letén. Den kan være svær at finde i boghandlen, men kan lånes på biblioteket :)
Forsøg at holde fast i hans vanlige rytme og lad dagen starte og slutte til samme tid, som han normalt trives med. Giv ham også tid - selvom det er hårdt, så er det stadig en meget ny situation for ham og helt naturligt, at han reagerer og skal have tid til at finde sin nye rolle i familien, sin nye rolle som storebror :)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske