Søvnproblemer for ny storebror

16. juli 2020

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

Søvnproblemer for ny storebror

Hej Helen

Vi er to (allerede) meget trætte og desperate forældre, som søger nogle gode råd.
Sagen er den, at vores dreng på 2 år og 3 måneder blev storebror for 6 uger siden. De første par uger forløb rigtig fint. Han reagerede kun på hele den nye situation og omvæltning, ved at være lidt ekstra pylret og ked af det.

Vi har gjort os meget i, at han ikke skal føle sig overset, bare fordi han er blevet storebror , så han får ekstra mange kys og kram, og når vi begge er hjemme prioriterer vi at lege med ham og give ham opmærksomhed, istedet for at ordne en masse huslige pligter. Det må bare vente :)

Han har været nem at putte til nat siden han var ganske lille (6 mdr hvis jeg husker rigtig) og da han blev et år kom han på eget værelse, da han begyndte at vågne af vores snorken, venden og drejen i løbet af natten. Inden han kom på eget værelse, havde han også lært at falde i søvn uden vores tilstedeværelse. Så han fik godnatsang- eller historie, et kys og et godnat og så faldt han ellers i søvn selv.

Vores putteritual som har varet i et år forløber således:

Ca 18.45 ind og få ren ble og nattøj på
Ca kl 19 aftensnack
Ca 19.20 børste tænder
Ca 19.30 ind i seng - synge eller læse historie og så godnat

Sådan har vi også gjort efter lillebror er kommet, hvilket også fungerede fint de første 4 uger - men fra den ene dag til den anden har han bare vendt på en tallerken hvad angår søvn.

Den første dag kaldte han derinde fra efter han var blevet puttet. Jeg gik derind og han begyndte at græde. Jeg tog ham op og trøstede ham og da han var faldet til ro, kom han ned i sengen igen. Jeg sagde: “Godnat skat. Du skal sove nu. Mor og far passer på dig, du kan trygt falde i søvn” og så gik jeg derfra. Ligeså snart jeg var gået ud kaldte han igen, jeg gik derind igen, han begyndte at græde igen og sådan forløb de næste to timer, indtil han gav efter.

De næste to dage forsøgte vi at gøre det samme. Den ene dag stod det på fra 20-24!!! Han blev ked af det hver gang vi ville gå derfra og da han var tydelig træt om dagen, fordi han selvfølgelig ikke havde fået hans nødvendige søvn, valgte vi derfor at forsøge ny taktik og putte ham senere, for at se om det kunne hjælpe - altså at han først blev puttet, da han var mega træt, i håb om at han så ville falde i søvn med det samme (resten af dagen valgte vi stadig beholde hans ellers daglige rutine med vågen senest kl 6.30 og middagslur fra 12-14, så vi simplethen vækkede ham om morgenen og vækkede ham fra lur kl 14) Det hjalp heller ikke. Han var stadig vågen flere timer i streg om aftenen; nu havde vi bare rykket det til senere, så “showet” bare fortsatte til efter midnat.

Efter 4 dage, forsøgte vi igen ny taktik og blive ved ham derinde, ...

Annonce

... indtil han faldt i søvn. Med vores tilstedeværelse faldt han faktisk hurtigt i søvn, ca 30 min. Men så er et nyt problem opstået. Istedet for at putningen tager 4 timer, vågner han nu bare om natten og kalder. Og intet hjælper! Vi fortsætter med at sige samme sætning, om det er mig eller far, der går derind: “Godnat skat, du skal sove nu. Mor og far passer på dig. Du kan trygt falde i søvn” ligge ham ned og gå. Og først komme tilbage, når han kalder eller græder. Men nu når vi ingengang ud af værelset, før han rejser sig og kalder eller græder.

I nat, da det havde stået på fra kl 2-3 og der ikke var udsigt til at han ville falde i søvn, valgt faren at sove derinde. Efter en halv time, faldt de begge i søvn og sov til i morges. Vi vil selvfølgelig aller helst undgå, at gøre det til en ny vane, hvis det kan lade sig gøre, for det kommer til at komplicere en masse ting, hvis far altid skal sove derinde. Det skal selvfølgelig siges, at hvis du mener, at det er det eneste rigtige lige nu, gør vi selvfølgelig det. Vi er selvfølgelige villige til, at gøre hvad der skal til, for at vores søn igen kommer til at ville sove trygt og godt om natten.

Lige nu er vi bare i syv sind. Det har stået på i 2 uger nu. Den lille på 6 uger vågner jo også om natten, så lige pt er der ingen af os, der får særlig meget søvn. Og storebror er tydeligt træt og uoplagt om dagen. Vi har virkelig brug for råd!

Der er intet i løbet af dagen, udover at han søger ekstra meget tryghed. Han ville pludselig op til os eller holde i hånd, når vi er ude, hvor han førhen bare er tonset afsted. Han har altid ville snakke med folk, når vi er ude og handle - men nu står han og klynger sig op af vores ben. Men fraset det, er han glad og tilpas i løbet af dagen. Griner og ville gerne lege - og så opstår situationen ved putning om aftenen. Ligeså snart der bliver sagt sove, begynder han at klynke og sige: “Ikke sove”.

Vi har aldrig haft problemer med putning før, så vi er helt på bar bund ift hvad vi skal gøre og hvordan vi skal takle, at han lige pludselig ikke ville sove mere og heller ikke sove selv. Hvad er bedst at gøre i denne her situation? Vi er helt sikre på, at det er en reaktion på at være blevet storebror - men hvad gør vi for ham lige nu? Og hvis det i såfald er, at far i en periode skal sove derinde, hvordan får vi så vendt den vane fra ham igen?

Lige nu har far ferie de næste to uger, men når han starter på arbejde igen, skal han op allerede kl 5. Og han ville ikke kunne gå ud af hans værelse uden at han vågner, hvilket ville sige, at storebrors “nye dag” ville starte kl 5 fremover, istedet for kl 6-6.30, hvor han ellers normalt vågner.

Håber virkelig du kan hjælpe!

Hilsen
de trætte og frusterede forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

Annonce

Viden om børn:

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor