Svar: Lurproblemer
28. april 2020
Alder:
7 mdr.
Kære Tina
Tak for dit brev :)
Det lyder meget fint med de 4 flasker i døgnet og de 3 hovedmåltider og 2 mellemmåltider. Det er alderssvarende og passer fint til netop 7 måneders alderen :)
Det lyder som om, at jeres datter vil have stor glæde af en lidt længere middagslur. I fortæller, at hun ofte sover ca 40 minutter, og hun vågner glad, men efter kort tid, så bliver hun tydeligt træt og mangler overskud. Du fortæller også, at hun "kan blive helt hys", der skal ikke meget til, før "læsset vælter for hende", og det lyder helt sikkert, som om, at I skal arbejde på en længere lur midt på dagen.
Du nævner, at du nogle gange kan lægge dig med hende, holde hende tæt, vugge hende og på den måde få hende til at sove en time mere - og det vil være en rigtig god prioritering, at gøre det på denne måde. Du må meget gerne i en periode netop lægge dig med hende - evt. i dobbeltsengen. Sørg for at der er køligt i rummet og rul gardinerne for, så rummet er mørkt og læg dig så med hende i sengen, give hende flasken og lad hende falde i søvn ved siden af dig. Bliv liggende, så du med det samme er der til at lægge dine hænder på hende, vugge hende lidt, lade hende mærke dig og på den måde holde hende i søvnen.
Min tanke er, at hvis I gennem nogle uger på den måde kan forlænge hendes middagslur, så vil hendes indre ur stille og roligt begynde at indstille sig på at skulle sove lidt længere midt på dagen, og når hun har vænnet sig til dette, så vil det blive lettere at putte hende til middagsluren i barenvognen og få hende til at sove længere der. Hun kan også få flasken i barnevognen og på den måde falde i søvn med mælken, som hun plejer :)
Det kan nogle gange hjælpe at lægge et bad ind midt på dagen, så hun via badet stimuleres lidt ekstra både motorisk og mentalt og derefter måske kan sove en lidt længere lur. I følge din dagsplan kunne et bad f.eks. ligge omkring kl 11.30, så når hun har spist frokost, så får hun et bad, gøres klar til putning med god frottering med håndklædet, smøres med lidt creme, får sovedragten på osv. og så putter du hende/lægger du dig med hende og giver hende flaske og lader hende falde i søvn - måske kl ca 12.30.. og derved kan hun måske så sove lidt længere...
Så længe hun ikke sover en længere middagslur, så er det vigtigt, at I giver hende de 3 lure dagligt. Det er bedre, at hun sover 3 kortere lure og får det afbræk, som lurene giver hende, end at hun skal springe en lur over. Men kan I få skabt en rytme, hvor hun sover en kort formiddagslur og en længere middagslur, så vil I måske godt kunne springe dagens 3. lur over. Det er dog ikke sikkert - det afhænger helt af hendes samlede søvnbehov og også af, hvornår hun starter dagen og hvordan dagens rytme i øvrigt er... Det kan jo ændre sig lidt hele tiden de næste par måneder frem, fordi hun bliver ældre, søvnen ændrer sig, hendes vågen perioder bliver længere og mere aktive osv.
Derudover så siger man generelt at "søvn avler søvn", så det at hun begynder at sove en længere middagslur betyder ikke nødvendigvis, at dagens 3. lur kan springes over, det kan blot betyde, at hun generelt vil begynde at sove mere om dagen... Det kan godt være, at hun vil stortrives med en rytme, hvor hun sover 40 minutter om formiddagen, 1.5 time til middag og en powernap på 20 minutter.. I må her se, hvad tiden bringer :)
Med hensyn til skemad, så er der mange børn, som har svært ved at vænne sig til mad med mere struktur og bid, hvilket er helt naturligt, da de jo er vant til at drikke den mere cremede og flydende mælk :)
Det er dog en god idé at gøre hendes grød og mos gradvist grovere. Grød kan med fordel laves af flager og forskellige grovere melblandinger og kerner. Det kan være en god idé at lave havregrød, som naturligt har mere bid, ligesom flerkornsgrød lavet af f.eks. havregryn, hirseflager og rugmel kan være en idé. Tag ca en spiseskefuld af hver, bland det med 2 dl koldt vand og kog det op i en gryde 2-3 minutter imens du pisker i det. Tag gryden af varmen, kom fedtstof og mme i og evt. lidt mme på og server...
Hvis en flerkornsgrød lavet på denne måde også er for voldsomt for hende, så lav en basisgrød af f.eks. rismel (ikke dagligt), majsmel, boghvedemel og tilsæt så lidt havregryn eller lignende, som blot giver lidt struktur, men hvor du så gradvist øger mængden og gør grøden grovere.
Det samme gælder grøntsagsmos - det er helt fint, at I laver mosen blendet og cremet i starten, så den mere eller mindre blot skal synkes. Tilsæt 1 skefuld hakket kød eller fisk, som blot giver lidt struktur i den cremede mos og lad så kød/fisk stille og roligt fylde mere og mere og på den måde give mere bid. Begynd herefter at mose lidt grøntsager med en gaffel, så noget af mosen stadig er cremet, men så nogle af grøntsagerne også giver lidt bid og tyggemodstand.
Giv hende også mad i hånden, som hun selv kan sidde med, gumle på, opbløde med spyt... det vil naturligt også være med til at styrke hende mundmotorisk og gradvist give lidt fornemmelse for tyggemodstand, samtidig med at hun lærer, hvor langt ind i munden en kartoffelbåd, et stykke kogt blomkål eller lignende kan komme før brækrefleksen stimuleres...
Med hensyn til tænder - så ja - hun skal have børstet tænder to gange dagligt med tandpasta. I bør vælge en tandpasta med et fluor indhold på mellem 1000-1500 ppm. Fluor nedsætter aktivt risikoen for huller. Hvis I bruger en almindelig tandpasta (uden whitening eller lignende) kan I bruge den samme tandpasta til jeres datter. I kan også købe en børnetandpasta beregnet til mælketænderne. Brug ganske lidt, ikke mere end hvad der kan ligge på hendes lillefingernegl og forsøg at gøre tandbørstningen så hyggelig og sjov som muligt... det er mange år frem, at hun skal være okay med at få børstet tænder, så det er vigtigt at starte godt :)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske