Lurproblemer

28. april 2020

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Lurproblemer

Kære Helen.

Endnu engang tak for dine svar. Vi kan altid bruge mange af dine forslag.

Vi følger nu stort set dit forslag til et døgnskema. Det eneste der ikke fungerer for os er drømmeflasken kl 23. Vores datter sover simpelthen for tungt og selvom vi igennem et par dage forsøgte os med forskellige tidspunkter, så kom der aldrig til at fungere. Vi rykkede derfor en flaske så den nu gives før den sidste dagslys. Det påvirker tilsyneladende ikke hendes appetit og vi er derfor på 5 skemåltider og 4 flasker i løbet af et døgn.

Men vi kæmper stadig med korte dagslure. Vores datter er nu ikke længere svær at lægge. Vi skal nu kun trille en lille tur inden hun falder i søvn, men hun sover stadig kun max 40 min. Vi synes efterhånden det påvirker hende og hun er utilfreds en stor del af dagen. Der skal ikke meget til at vælte læsset for hende og hun er hys, vil helst være hos mor hele tiden og græder en del mere. Hun virker træt efter kort tid - gnider øjne og næse, gaber også selvom vi prøver at aktivere hende.

Vores dag ser således ud:
Kl. 6.15-6.30 - vågner og bliver skiftet, får tøj på og får en flaske. Hun spiser sjældent meget men omkring 70-100 ml. Vi hygger og hun leger lidt på gulvet med legesager

Kl. 7.30 - havregrød og vand af kop

Kl 8.30 -dagens første lur i barnevognen

Kl ca. 9.10 - vågner. Der leges lidt

Kl. 10.00 - frugtmos og frugt til hånden. Vand af kop. Leg og tumlen

Kl. 11.00 - frokost. Enten grøntsagsmos eller færdiglavet babymad. Agurk eller rugbrødsbjælker. Vand af kop.

Kl. 12.00 - flaske. Spiser ca 150-200 ml

Kl 12.15 puttes i vognen.

Kl 13.00 - vågner og kommer op. ...

Annonce

... Leg

Kl 14. -grød med frugttopping. Vand af kop. Leg

15.15 flaske. Spiser ca 160-200 ml

Kl. 15.30 puttes til sidste lur. Vågner som regel efter 25-30 Min.

Kl 16.10. Kommer op og der leges.

Kl 17.10 - aftensmad. Grøntsagsmos med kød. Gnavegrønt og frugt. Vand af kop.

Kl. 18.25 bad, puslen og nattøj. Bog og sang.

Kl.19.15 flaske. Spiser mellem 170-200 ml.

Kl. 19.30 puttes og godnat

Hun vågner måske en enkel gang i løbet af natten som kræver handling men sover ellers.

De sidste par dage har hun som sagt været påvirket af de korte lure og hun har et par gange været så hysterisk kort efter middagsluren, at jeg har måtte ligge mig med hende på sofaen og vugge hende i søvn. Her kan hun nogle gange sove op til en time mere. Når hun vågner efter 40 min, virker hun meget frisk og aktiv, men det går hurtigt ned ad bakke.

Vi har overvejet om vi skal forsøge at droppe den sidste lur, som alligevel tit virker lidt kort, men vi ved ikke hvordan man griber det an og om det vil have den ønskede effekt. Vi kunne altså godt bruge dine tanker omkring hendes lurmønster :)

Derudover har vi et par ekstra spørgsmål :)

Vi er godt i gang med skemad, men vores datter har en meget aktiv brækrefleks. Hvis grøden er lidt for tyk eller der er noget der minder lidt om klumper, så har hun tendens til at kaste op..det er i hvert fald sket flere gange. Skal vi blive ved med at blende hendes mos?

Vores datter har fået to små tænder i undermunden og vi har købt en tandbørste som vi bruger, men skal vi allerede nu putte tandpasta på?

Håber du endnu en gang vil hjælpe os med lidt gode råd

Med venlig hilsen
Tina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren