Svar: Søvn - storesøster på 2 år 2 måneder
1. april 2020
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære fortvivlede mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse - og velkommen til :) Dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen, har købt min bog om søvn og nu også har fået lyst til at skrive til mig, tak for det :)
Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig, og der er flere ting, som spiller ind hos jer f.eks. alder, udvikling, det faktum, at jeres datter er blevet storesøster og skal dele mor og far med lillebror, hendes vaner og rutiner med at sove sammen med far i soveværelset, når far går i seng kl 21.30 - og mor sover i stuen, hendes dagsrytme og det faktum, at hverdagen har ændret sig meget i øjeblikket med barsel, hjemmearbejde osv. osv. Der er altså en bestemt knap, som I kan trykke på, det er et samspil af flere ting, som spiller ind hos jer og som man er nødt til at tage hensyn til...
Det er vigtigt, at I er sikre på at puttetidspunktet er rigtigt. Det vil være rigtig godt, at jeres datter har en fast rytme, og det betyder også et fast stå op tidspunkt om morgenen. Selvom putningen lige nu kan trække ud om aftenen, så hun sover sent, og selvom I alle fire er hjemme, og det kan virke rigtig dejligt, hvis I kan sove bare ½ time længere om morgenen.. så er dette uhensigtsmæssigt i forhold til jeres datters rytme og puttetid om aftenen. Jo mere fast rytme hun har, jo mere vil hun naturligt føle sig parat til at sove, når hun puttes og jo lettere vil putningen gå. Hvis rytmen skrider for meget, så vil hendes indre ur være "forvirret", og hun vil ikke kunne finde ro, når I synes, at tiden er passende.
I skal regne med, at hun har brug for ca. 13 timers søvn i døgnet, med den alder hun har. Dette vil ofte være fordelt sådan, at hun sover 11-11.5 time om natten og 2-2.5 times middagslur. Sover hun længere middagslur, vil nattesøvnen naturligt være kortere. Der er tale om et gennemsnit, og det betyder, at nogle børn vil sove lidt mere og andre lidt mindre, og det er helt okay.
I skal også regne med, at hun ikke vil kunne sove før ca 5.5-6 timer efter, at hun er stået op af sin middagslur. Det vil sige, at hvis hun vågner af sin middagslur kl 14, så vil hun skulle puttes omkring kl 19.30-20. Ud fra dette kan det måske være for tidligt, når I forsøger at putte hende allerede kl 19...
Netop puttetiden er ofte der, hvor den ældste søger ekstra opmærksomhed. Det er tidspunktet, hvor hun kan føle sig prioriteret - resten af dagen skal hun dele jer med lillebror, hvilket naturligt er rigtig svært. Derfor har hun her ofte brug for, at I sætter jer på sengekanten, taler om dagen, læser historie osv. så hun føler, at I gerne vil hende og bruger tid på hende - og derfor kan det også være rigtig svært, hvis lillebror skal være en fast del af putteritualet. Det er helt okay, at det kan være nødvendigt, hvis far er ude at rejse og derfor ikke hjemme, men som udgangspunkt har hun stor glæde af at mærke, at det bare er "dig og mig" tid om aftenen. Måske kan I forældre skiftes, så hveranden dag putter mor og hveranden dag putter far...
I skal også gøre op med jer selv, hvorvidt I ønsker, at hun skal sove i soveværelset sammen med far, eller om hun fremadrettet skal sove i egen seng - i hvert fald indtil næste morgen, så mor og far også kan sove sammen og hvornår I så ønsker dette. Hvis hun vågner af en drøm, er ked af det og utryg, så skal hun naturligvis have lov til at komme ind til jer, men det er meget tidligt på aftenen, at hun kommer ind i dobbeltsengen. Når putningen starter kl 19, og I ofte ender med at bruge 1 time eller mere på at putte hende, og hun så ender med at græde sig i søvn, og det hele ender konfliktfyldt, og hun alligevel kommer ind til jer kl 21.30, så kunne I lige så godt putte hende i dobbeltsengen fra starten....
I skal gøre op med jer selv, hvad der er vigtigt lige nu, for hvem og hvorfor. Så længe mor sover i stuen sammen med lillebror, så kan I jo også vælge at putte storesøster i dobbeltsengen og lade hende sove der. Og hvis og når far så skal ud at rejse, så kan mor og børn sove i dobbeltsengen og alt på den måde være mere eller mindre, som det plejer...
I kan også vælge, at hun nu skal lære at sove i egen seng, men så er det vigtigt, at I holder fast i dette og igen og igen beroliger og betrygger, når hun så stiger ud af sin seng og søger jer om aftenen. Det vil være nødvendigt, at I tager hende i hånden og stille og roligt fører hende tilbage i egen seng igen "hov skat, kommer du der, kom du skal ind og sove i din seng igen" eller lignende. så hun igen og igen hjælpes til at sove der og finder ud af, at det er okay og trygt nok :) Det er dog ikke let - for hun vil naturligt protestere, da hun aldrig har lært det og er vant til at sove sammen med far - og samtidig også oplever, at lillebror og mor jo sover sammen. Hun vil meget let kunne føle sig afvist, hvilket naturligt ikke er nogen god følelse. Det er derfor at stryge-tøj-metoden er rigtig god, fordi den signalerer, at når hun skal sove, så sker der ikke noget særligt. Der er ikke noget hyggeligt, som hun går glip af, I sidder ikke i stuen og hygger med lillebror eller spiser slik eller andet. Når hun ligger i sin seng, så laver I noget kedeligt og derfor kan hun lige så godt blive liggende der...
Hvis der ikke er plads til et strygebræt, så kan du måske lægge tøj sammen. Nogle gange kan det også bare være en idé, at du sætter dig og arbejder lidt på computer eller hvis du er alene, måske sætter dig i en stol og ammer lillebror eller lignende, så du er der, signalerer "jeg sidder bare her stille og roligt" - men ikke presser hende til at sove. Det er vigtigt, at du ikke sidder og venter på, at hun sover, for så vil hun protestere. Det betyder også, at du så vidt muligt ikke skal gå hen og lægge hende ned, men lade hende selv lægge sig - så er sandsynligheden for, at hun bliver liggende større.
Hvis hun ikke er ked af det, men hopper rundt, ser din eller fars tilstedeværelse som mulighed for leg og underholdning, så behøver I ikke sidde der. Så vil det være helt okay, at I går fra hende. På den måde signalerer I også, at I ikke sidder og venter på, at hun skal falde i søvn. I kan derfor sagtens læse historie, putte med bamse, kysse godnat osv. som I plejer og derefter gå ned i stuen eller køkkenet. Du kan f.eks. sige til hende, at du går ned og tømmer opvaskemaskine eller lignende og derefter kommer du tilbage. Hun kan ligge i sin seng og lytte til dig, høre, at du stadig er der. Du vender tilbage, kikker til hende og kysser og nusser lidt igen og går så igen, og vender så naturligt tilbage igen lidt efter. Og hvis hun stiger ud af sengen, kommer ind for at tjekke om I stadig er der, og hvad I laver, så tager I hende også her i hånden og siger "hov skat, kommer du der, kom med tilbage i seng med dig" og følger hende tilbage og putter igen og igen...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med jeres soveprojekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske