Svar: Dårlig søvn hos 18 uger datter

26. marts 2020

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og velkommen til - det lyder som om, at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive til mig - dejligt :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.

Det lyder som om, at din datter får den mængde søvn, som hun har behov for. Og jeg anbefaler netop ofte 3 lure dagligt i 4 måneders alderen - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen/først på aftenen. De fleste børn trives også rigtig godt, hvis de samlet i løbet af dagen sover ca. 5 timer og nattesøvnen varer ofte ca. 10 timer i denne alder. Det lyder faktisk som om, at din datter følger dette rigtig godt, så det er super.

Det er helt okay, at du nogle gange må trille hende, vugge hende, hjælpe hende med at blive i søvnen med beroligende hænder, kærtegn osv. Det vigtigste er, at hun får den søvn, som hun har behov for... når det så er sagt, så er det dog en god idé, hvis du kan forsøge at minimere behovet for bevægelse. Det vil sige, at når du putter hende og når hun generelt skal sove, så prøv om du kan undgå at hun skal vugges eller trilles hele tiden. Prøv at trille med barnevognen, når hun giver lyd fra sig - og holde vognen stille, når hun er stille. Trille, når hun siger noget og holde pause, når hun ikke siger noget. På den måde kan du gradvist vænne hende til at hun ikke behøver være i bevægelse hele tiden, men at det også kan være helt okay blot at ligge og kikke...

Det vil på samme måde være rigtig godt, at du arbejder bevidst på at flytte hende fra din favn og ned hvor hun skal sove - før hun sover helt. Så hun når at registrere, hvor hun ligger og forbinder f.eks. sin barnevogn med stedet, hvor hun skal sove. Det er vigtigt, at hun når at følge med i, hvor hun puttes, da det vil gøre det lettere for hende at komme videre i søvnen, når hun har sine små opvågninger. Hvis hun falder i søvn i din favn og derefter flyttes over i barnevogn eller i seng, så vil hun kunne føle sig utryg når hun vågner op og oplever at ligge et andet sted. Og det kan så gøre, at hun igen har svært ved at komme videre i søvnen og har ekstra brug for din hjælp.

Du skal være opmærskom på, at hun med den alder hun har, godt kan have tendens til at slatspise lidt. Hun er langt mere opmærksom nu og følger meget mere bevidst med i, hvad der sker omkring jer. Derfor lader hun sig let forstyrre, når hun spiser hos dig - hun dier, slipper brystet, smiler til dig, tager fat og dier lidt igen, slipper atter og pludrer med dig, tager fat og dier igen, og slipper så og kikker efter far, som kommer ind i stuen. Det gøre, at hun ikke spiser helt så effektivt og derfor risikere at "slatspise lidt", og det kan også give urolig søvn...

Du skriver, at du er opmærskom på, at hun skal have den federe mælk med ud, og det er rigtig godt, at du netop er opmærksom på dette. Dog fortæller du også, at du ofte ammer, både når hun vågner, og før hun skal sove, og du ammer ofte også hver 3 time natten igennem, når hun melder sig.. Det er helt okay, hvis hun har brug for disse hyppige amninger, og det lyder som om, at både hun og du er glade for amning, men det lyder også som om, at hun spiser mange gange i døgnet og måske har hun tendens til at overspise lidt på denne måde. Samtidig fortæller du, at hun har svært ved at holde vakuum og generelt sluger meget luft - og alt dette tænker jeg faktisk er med til at forklare, hvorfor hendes afføringer er tynde, grønlige og nogle gange lidt skummende....

Når det så er sagt, så er det dog normalt, at børn der ammes har tendens til tynde, grønlige afføringer. Hos brysternærede børn er afføringen ofte tyndere end hos børn der får modermælkserstatning. ...

Annonce

... Farven på børns afføring afhænger dels af maden barnet spiser, men også af bakteriefloraen, - f.eks. er lactobacillus bifidus dominerende hos de brysternærede børn. Den grønne farve skyldes at bakteriefloraen omdanner galdefarvestoffer til netop en grønlig farve. Det er altså helt normalt og den grønne farven kan variere meget fra lys grøn over til noget der ligner pesto...

Det er en oplagt tanke, at hun nok har lidt mavekneb - fordi hun dier meget hyppigt flyder til at få ret meget mælk hos dig (har allerede fordoblet sin fødselsvægt) og også sluger meget luft, og det er naturligt en svær balance. For på den ene side vil det være rigtig godt, hvis du kan hjælpe hende med at spise længere og fyldigere måltider så tiden mellem amningerne forlænges lidt, og der på den måde skabes lidt ro i maven, og på den anden side, er det også svært at trække tiden mellem amningerne for meget, hvis hun netop har ondt i maven og derfor søger brystet ekstra - det at sutte virker også beroligende og sætter også gang i tarmperistaltikken.

Du kan forsøge med en sut - det er dog vigtigt, at denne gives som afslutning på en amning, så du er sikker på, at hun er fyldt rigtig godt op med mælk. Sutten kan også have den fordel, at den hjælper hende med at holde tungen nede og lærer hende at svøbe med tungen rigtigt.. det lyder som om, at hun måske har lidt svært ved dette...

Du skriver, at du på et tidspunkt også har forsøgt med flaske - og det kan du naturligvis også forsøge igen, netop fordi modermælkserstatning nogle gange giver et andet afføringsmønster og nogle gange også mætter lidt mere... Hvorvidt hun har mælkeallergi skal vurderes af lægen, og hvis det viser sig at være tilfældet, så skal hun have specialerstatning. Hvis hun ikke har mælkeallergi kan hun dog godt få almindelig erstatning, som du køber i supermarkedet...

Du fortæller, at hun er set af 3 børnelæger, som intet har fundet, og de siger, at hun ikke fejler noget. Hun har også været til forskellige behandlere bla. kiropraktor, som har løsnet op for problemer i blandt andet bækkenet, så der skulle heller ikke længere være noget her....

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du giver hende mælkesyrebakterier for maven, og du er generelt meget opmærksom på at være der for hende, holder hende tæt, giver hende babymassage, bader hende, går ture med bæreselen osv. Det lyder alt sammen rigtig fint :)

Måske har hun blot et lidt umodent mave-tarmsystem og tiden har måtte arbejde lidt for jer. Det skulle meget gerne blive stille og roligt bedre og i løbet af den næste måned til halvanden vil hun stille og roligt blive klar til lidt skemad, hvilket naturligt også vil påvirke hendes mave og også hendes ammefrekvenser.. og på den måde tænker jeg, at tiden arbejder lidt for jer.. det bliver gradvist bedre :)

Du skal være opmærksom på, at børn i din datters alder ofte går sent i seng. Det er ikke unormalt, at deres 10 timers nattesøvn ligger fra kl. 22 til 08. Det betyder også, at hvis din datter f.eks. går til ro for natten allerede kl 20, så kan det måske forklare hendes opvågninger om natten, hvor hun lige nu ligger og pludrer, og efter en vågenperiode kan hun så sove videre igen... der kan altså godt være en sammenhæng mellem hendes rytme om dagen og hendes natlige opvågninger...

Så.. hos jer er der sandsynligvis tale om en blanding af flere forskellige faktorer, som kan forklare, hvorfor hun sover så uroligt, som hun gør, og jeg håber, at du kan bruge mine tanker lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)

Jeg tænker, at tiden arbejder stille og roligt for jer, og du skal endelig blive ved med at gøre alt det gode du allerede gør - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for dit svar. Det var lige hvad jeg havde brug for!

Tak fra Emmas (18 måneder) mor