Svar: Ingen søvn

25. februar 2020

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse :)

Som jeg læser dit brev, så er der flere ting, som spiller ind hos jer. For det første lyder det som om, at jeres dreng er sulten. Derfor er det rigtig godt, at du har sat hans indtag af skemad op, så han nu tilbydes skemad 3 gange dagligt. MEN, det er vigtigt, at han om dagen også drikker nok.

Mælk skal stadig udgøre størstedelen af hans indtag og skemaden skal komme ud over hans vanlige indtag af mælk. Du fortæller at han om dagen ofte dier mellem 1-4 minutter eller han afviser, bider i brystet, bliver frustreret og irriteret. Om natten spiser han til gengæld hos dig hver time... Og det dur naturligt ikke. Det er vigtigt, at du holder mængden af skemad på et niveau, som stadig levner plads til mælken. Det betyder, at det er bedre, at han spiser ½ dl. 3 gange dagligt, end 1.5 dl. på en gang. Hvis han er rigtig glad for skemaden og tager godt imod, så kan det være nødvendigt, at du holder lidt igen, for at sikre at han stadig drikker sin mælk. Det er altså bedre, at han spiser ½ dl. grød eller mos, drikker vand af kop og efter 1-15. time tager imod bryst eller flaske, end at han afviser mælken eller ikke drikker nok. Hvis han ikke drikker nok om dagen, vil han naturligt søge sit væskebehov dækket om natten...

Du fortæller, at du har forsøgt med en flaske om aftenen, og at han her har drukket 125 ml uden problemer. Det lyder som et reelt behov, og når det ikke har givet mere sammenhængende søvn, så er det måske fordi hans behov har været større - igen er det vigtigt, at han drikker nok om dagen og aftenen, for at han ikke behøver søge mælken igen og igen om natten. Det vil være et realistisk mål at han sover måske 4 timer uden mælk om natten...

Du må gerne forsøge med flaske om dagen for på den måde at sikre ham mere mælk, hvis han lige nu bider dig og amningen derfor ikke fungerer. Det er vigtigt, at han får bryst eller flaske indtil han er 12 måneder gammel og det er helt okay, hvis han er glad for flasken og du på den måde kan vide præcis, hvor meget han har drukket. Det vil naturligt give dig mere ro, gøre at du bedre kan trøste og berolige ham uden brystet om natten og det giver også far mulighed for at tage lidt over, så I bedre kan hjælpe hinanden...

Mit forslag til en dagsplan ser nu således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre

Morgen 7.30-8: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.

Formiddag 9.30-10: Ammes/flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: Tilbydes lidt grøntsagsmos eller lidt grød (anden type end om morgenen), vand af kop.

Hvis han har fået gipsen af, kommer han i bad her... ellers ...

Annonce

... udnyt tiden til at tumle og lege lidt, synge fagtesange osv. så han stadig bliver stimuleret rigtig godt både motorisk og mentalt her :)

Ammes/flaske og puttes til middagslur - tidspunktet afhænger lidt af, hvor lang formiddagsluren er, måske vil ca 13.30 være et passende puttetidspunkt.

Eftermiddag/tidlig aften 17: Ammes og puttes til dagens 3. lur...

Aften 18-18.30: Tilbydes lidt grøntsagsmos og vand af kop. Evt. lidt agurk eller lignende i hånden at sutte på selv.

Ammes/flaske og puttes til natten ca. kl 20-20.30

Sen aften 23: Ammes/flaske og sover videre

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Midt nat 03: Ammes og sover videre...

Prøv om du lige nu kan forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner sammen med vand af kom - og så tilbydes bryst eller flaske, før han skal sove. Det vil hjælpe ham til at sove lidt længere søvnstræk og det vil sige, at han ikke behøver vågne om natten, fordi han reelt har behov for at få sit mælkebehov dækket - dog er det naturligt, at han stadig skal ammes hver 3-4 time natten igennem :)

Prøv ikke at fokusere så meget på, hvorvidt han nogle gange kun sover 30 minutter eller det lykkes at få ham til at sove en lur på 1.5 time.. Prøv i stedet at fokusere på rytmen, maden og mælken, måden du putter ham på, genkendeligheden osv. og se om det ikke stille og roligt vil gøre at han netop begynder at sove lidt bedre både dag og nat...

Derudover så skal du også være opmærksom på, at I gerne må øve, at han ikke falder i søvn i din favn eller med bryst eller flaske i munden. Det vil være rigtig godt, hvis du lægger ham fra dig, før han sover helt, så han begynder at registrere, hvor han puttes. Giver du ham flaske, kan du med fordel forsøge at give denne i f.eks. barnevognen, så han oplever at få lov til at finde ro og falde i søvn der, hvor du ønsker han skal sove - og ikke oplever et skift fra din favn og ned i barnevognen, hvilket han godt kan blive ked af og forstyrret af... Hvis du vælger at give flaske direkte i barnevognen, så sørg for at elevere hans hovedgærde lidt, så han ikke ligger helt fladt. Du kan komme en lille pude eller et sammenrullet håndklæde ind under madrassen i hovedenden...

Du må også gerne trille barnevognen lidt og på den måde lulle ham i søvn med lidt bevægelse, hvor han natuligt stadig ligger i sin vogn.. så han igen oplever at det er okay at falde i søvn der.

Det kan være en god idé at øve med barnevognen en gang dagligt, så han vænnes til dette. Det vil være guld værd for jer, hvis han kan sove f.eks. middagslur i sin barnevogn, når det bliver bedre vejr og I kan komme ud på små ture...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!