Svar: Sen eftermiddagslur eller tidlig putning?

16. december 2019

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Christine

Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at I har kunne bruge mine tidligere svar :)

De fleste børn begynder at kunne springe dagens 3. lur over i 6-7 måneders alderen, men det afhænger dog af, hvor tidligt/sent barnet står op. Jo tidligere rytme barnet har, jo længere tid vil den 3. lur være nødvendig, og derfor er der nogle børn, som stadig har brug for en 3. lur i 8-9 måneders alderen - og det er helt okay :)

Jeres datter har ikke en tidlig rytme, og det kan derfor godt være, at hun vil kunne begynde at nøjes med to lure dagligt. Det lyder dog som om, at de gange I har forsøgt, at hun endt med at blive overtræt og har derfor ikke kunne falde i søvn om aftenen, før klokken er blevet ret mange, og det dur naturligt ikke.

Hvis det er vigtigt for jer, at hjælpe hende til en rytme med to lure dagligt, så vil jeg anbefale jer, at I lige nu indføre et bad mellem de to lure. Det vil forlænge hendes vågenperiode lidt og aktivere hende rigtig godt både motorisk og mentalt. Nogle gange vil det også forlænge middagsluren lidt og på den måde kan hendes 3. lur så undværes. I stedet for, at I som nu giver bad om aftenen, kan det altså være et forsøg værd at give dette om dagen i stedet :)

Det betyder, at en dagsplan kunne se således ud:

Tidlig morgen 05.30/06: Ammes og sover videre i mors ...

Annonce

... seng

Morgen 07.30/08: Grød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frugtmos og frisk blød frugt i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter eller lignende i hånden, vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. efter behov.

Ammes og puttes til middagslur - måske kl 13.30-14...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Eftermiddag 16: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos, vand af kop. Ammes ofte også stadig eftermiddag...

Powernappen springes over... :)

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere jeres mad, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter eller lignende i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes og sover videre - begynder at kunne sove uden mælk midt nat...

Som I kan se, så ligner denne plan meget jeres nuværende døgnrytme. Der er dog lagt et bad ind i denne plan før middagsluren og der er også indført lidt mellemmåltider nu. Og jeg tænker, at det godt kan være et forsøg værd i forhold til at se, om jeres datter så bedre vil kunne falde til ro og falde i søvn om aftenen og nætterne dermed starte lidt tidligere :)

Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.