Sen eftermiddagslur eller tidlig putning?

16. december 2019

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Sen eftermiddagslur eller tidlig putning?

Kære Helen

Tusind tak for dine gode svar til vores problemstillinger. Vi kan ofte se forbedringer når vi afprøver tingene du har foreslået af.

Jeg har derfor endnu et spørgsmål. Denne gang om dagens sidste lur.

Vores datter på 6 måneder kræver en gåtur i barnevogn eller bæresele, når hun skal sove dagens sidste lur på ca 30 minutter. Det SKAL foregå i bevægelse, ellers er det stort set umuligt at lægge hende. Jeg ville så gerne kunne lægge hende indendørs.

Hun får typisk luren kl 17-17.30 og lægges til natten kl 21.30. Før da er hun ikke træt nok til at overgive sig.

Mit spørgsmål er: Hvornår kan hun helt undvære sin 3. og sidste lur? Kan det overhovedet svare sig at begynde at forsøge at lægge hende i hendes seng eller i vores, på dette tidspunkt til dagens sidste lur, hvis hun alligevel snart skal undvære den?

Vi har prøvet at springe luren over for at afprøve hvornår hun så kan lægges - men det er stadig først ...

Annonce

... kl. 21.30(!). Hvad skyldes det mon? Man skulle tro hun var træt når hun havde været vågen siden 15.30 ca.

Vores dagsplan ser som nævnt således ud:

Kl. 05.30/06: Hentes ind i vores seng, ammes og sover videre
Kl. 07.30/08: Vågner. Får ca 0,5 dl havregrød/majsgrød/hirsegrød med frugtmostopping og vand af kop.
Kl. 09/09.30: Ammes og puttes i barnevogn udenfor
Kl. 11/11.30: Vågner. Får hjemmelavet grøntsagsmos eller mos på glas. Grøntsager i hånden og vand af kop.
Kl. 13/13.30: Ammes og puttes i barnevogn udenfor
Kl. 15/15.30: Vågner og ammes.
Kl. 17-18: Puttes i bæresele eller barnevogn og powenapper i 30 min.
Kl. 18.30: Mos eller grød, afhængig af frokosten. Vand af kop og grøntsager i hånden.
Kl. 20.30: Dagligt aftenbad
Kl. 21/21.30: Ammes og puttes til natten i sin egen seng i eget værelse.
Kl. 23/24: Vågner selv og ammes fra begge bryster.
Kl. 03: Ammes

Jeg ser frem til at høre dine tanker.

Venlig hilsen
Christine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!