Svar: Hyppige amninger og korte lure

13. december 2019

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Tenna

Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive til mig - velkommen til :)

Der er sandsynligvis flere ting, som spiller ind hos jer og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.

For det første, så har du fuldstændig ret i, at jeres datter sover en god lang nattesøvn, ofte sover hun næsten 12 timer om natten, og det vil naturligt give flere korte lure om dagen. Det gennemsnitlige søvnbehov er 15 timer i døgnet, og det betyder, at når hun sover så lang en nattesøvn, så er der ikke mere end ca. 3 timer at gøre godt med i dagtimerne, og for at dagen ikke skal blive for lang for hende, så tager hun naturligt flere korte lure.

Hun må meget gerne have den rytme hun har, og som udgangspunkt skal man ikke ændre noget, der fungerer. Mange børn trives i 3-4 måneders alderen med en rytme, hvor de sover ca 10 timer om natten og 5 timer om dagen fordelt på 3 lure - men det er også helt okay at gøre, som jeres datter gør, så længe hun trives :)

Hun har også en alder, hvor hun sandsynligvis er ved at blive så stor fysisk, at hun har behov for mere mælk - og netop ved at die hyppigt, så øges din mælkeproduktion, og hun får mere mælk hos dig. Derfor er det rigtig godt, at du har valgt at lægge hende til brystet to gange mellem hver lur, fordi det er med til at sikre, at hun stadig tilbydes mælk nok og at du naturligt følger hendes behov. Dertil kommer, at hun ikke spiser fulde måltider hver gang - men også tager lidt tørstslukkende vandholdig mælk og netop får dette, når hun en gang imellem dier kortvarigt. Det er så smart med amning, at mælken på denne måde netop dækker begge hendes behov, både behov for mad og behov for at slukke tørsten :)

Når det så er sagt, så har du naturligvis også ret i, at hun nogle gange også sagens kan have et suttebehov eller blot behov for lidt hygge, trøst og ro - og af den grund også kan søge brystet. Og her skal du naturligvis vurdere, hvor meget du skal lægge hende til, hvad du kan holde til og har lyst til, og hvornår det vil være okay at give hende en sut i stedet...

Hun er også så ...

Annonce

... gammel nu, at hun begynder at blive langt mere bevidst om, hvad der sker omkring jer. Det betyder, at hun registrerer om I er hjemme eller ude, om hun er i favn hos mor, far eller en fremmed. Hun ser længere nu, oplever rummet på en her anden måde - og det betyder, at hun nogle gange lader sig forstyrre, når hun skal spise. Du oplever måske, at hun tager fat og dier, slipper brystet, smiler til dig, tager fat og dier igen, slipper atter og pludrer med dig, tager fat og dier igen, slipper atter og kikker så efter far, som kommer ind i stuen.. og pludselig er det sjovere at kikke efter ham, end det er at spise. Derfor kan der også ske det, at hun begynder at "slatspise" lidt i løbet af dagen og her skal du være opmærksom, fordi det kan være en god idé, at du hjælper hende med at spise lidt længere og mere koncentreret, så hun kommer lidt væk fra de hyppige små amninger.

Tiden arbejder dog også for jer, så når hun om måske 1-2 måneder skal begynde med lidt skemad, så vil dette hjælpe jer til mere rytme. Det vil være rigtig godt, at du stille og roligt arbejder på at hun tilbydes skemad og vand af kop, når hun vågner af en lur - og så tilbydes brystet, før hun skal sove. På den måde vil nogle af de nuværende amninger naturligt blive erstattet af lidt fastere føde og vand af kop - og amningerne før lur, som hjælper hende med at koble fra, finde roen og netop overgive sig til søvnen og samtidig sikrer hendes behov for mælk og væske stadig være der. Der vil på den måde naturligt på sigt komme til at gå længere tid imellem amningerne.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvor meget du skal ændre lige nu afhænger således af, hvordan du og hun trives med den nuværende rytme. Det lyder lidt som om, at du egentlig synes, at det fungerer meget godt og lillepigen trives også.. hvis det er tilfældet, så prøv at lukke ørene for evt. kommentarer og tro på den fornemmelse du selv har. Det hele ændrer sig lidt hele tiden og fra nu og de næste par måneder frem, så sker der faktisk rigtig meget - både i forhold til amning, mad og søvn... :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger