Svar: Hjælp til barnevogn
27. oktober 2019
Alder:
2 mdr.
Kære Jeanette
Tak for dit brev :)
Det lyder som den helt rigtige beslutning at supplere din amning med en flaske mme, så jeres datter for det første tager det på, som hun skal - og så hun forhåbentlig begynder at kunne sove lidt længere søvnstræk - og derfor også begynder at kunne sove uden at skulle være i mors arme :)
Og det er rigtig fint, at du har valgt at supplere med mme, så du ikke skal bruge tid på at malke ud for at give din egen mælk. Det er rigtig godt, at du prioriterer, hvad du bruger dine kræfter på, så hele dagen ikke ender med at gå op i amning, udmalkning, flaskegivning... og du begynder at kunne nyde det hele lidt mere... :) I har jo også en storebror, som du naturligt også er nødt til at finde tid og overskud til. Så tro på, at det du lige nu gør er godt!
Det er rigtig godt med voksiposen, fordi den vil gøre, at jeres datter føler sig holdt, ligesom når hun ligger i din favn. Men det vil være posen som omslutter hende og ikke dine arme. Det gør det ofte også lettere at flytte hende fra din favn og ned, hvor hun skal sove, når hun ikke oplever skiftet fra din favn og ned i f.eks. barnevognen helt så voldsomt - fordi hun er puttet i sin voksi. Når det så er sagt, så kan det nogle gange være nødvendigt, at du putter hende i voksiposen først, og ammer hende imens hun ligger puttet i den, fordi der på den måde ikke går noget tid fra hun slipper brystet og til hun puttes. Hvis du lige nu ammer hende, putter hende i voksiposen og derefter putter hende, så kan du risikere, at hun vågner for meget op og derfor har svært ved at sove videre i barnevognen.
Supplementet med flaske er dog her en stor fordel - fordi flasken giver dig mulighed for at give hende mælk, når hun er puttet. Det vil sige, når hun ligger der, hvor du ønsker, at hun skal falde i søvn. Og det kan faktisk godt være et forsøg værd hos jer. Det vil sige, at du kan gøre, som du gør nu - amme hende, putte hende i voksiposen, lægge hende i barnevognen - og der tilbyde hende flasken - så hun med flasken, dine hænder og nærhed lulles i søvn direkte i sin vogn. Det vil være rigtig godt, at hun ikke ligger helt fladt, når du putter hende, så måske kan du komme en lille pude ind under madrassen, så selve madrassen bliver løftet lidt op, så hun ligger lidt højere med hovedet, når hun tilbydes sin flaske. På den måde kan hun stadig få mælk fra dig, blive puttet og finde roen med suppleret på flaske og blive lullet i søvn, der hvor du ønsker, at hun fremover skal kunne sove...
Håber du kan bruge dette lidt videre, og tænker, at du måske også vil have glæde af at læse min bog "Helens bog om amning og flaske"...
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske