Svar: Hjælp til barnevogn

27. oktober 2019

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Jeanette

Tak for dit brev :)

Det lyder som den helt rigtige beslutning at supplere din amning med en flaske mme, så jeres datter for det første tager det på, som hun skal - og så hun forhåbentlig begynder at kunne sove lidt længere søvnstræk - og derfor også begynder at kunne sove uden at skulle være i mors arme :)

Og det er rigtig fint, at du har valgt at supplere med mme, så du ikke skal bruge tid på at malke ud for at give din egen mælk. Det er rigtig godt, at du prioriterer, hvad du bruger dine kræfter på, så hele dagen ikke ender med at gå op i amning, udmalkning, flaskegivning... og du begynder at kunne nyde det hele lidt mere... :) I har jo også en storebror, som du naturligt også er nødt til at finde tid og overskud til. Så tro på, at det du lige nu gør er godt!

Det er rigtig godt med voksiposen, fordi den vil gøre, at jeres datter føler sig holdt, ligesom når hun ligger i din favn. Men det vil være posen som omslutter hende og ikke dine arme. Det gør det ofte også lettere at flytte hende fra din favn og ned, hvor hun skal sove, når hun ikke oplever skiftet fra din favn og ned i f.eks. barnevognen helt så voldsomt - fordi hun er puttet i sin voksi. Når det så er sagt, så kan det nogle gange være nødvendigt, at du putter hende i voksiposen først, og ammer hende imens hun ligger puttet i ...

Annonce

... den, fordi der på den måde ikke går noget tid fra hun slipper brystet og til hun puttes. Hvis du lige nu ammer hende, putter hende i voksiposen og derefter putter hende, så kan du risikere, at hun vågner for meget op og derfor har svært ved at sove videre i barnevognen.

Supplementet med flaske er dog her en stor fordel - fordi flasken giver dig mulighed for at give hende mælk, når hun er puttet. Det vil sige, når hun ligger der, hvor du ønsker, at hun skal falde i søvn. Og det kan faktisk godt være et forsøg værd hos jer. Det vil sige, at du kan gøre, som du gør nu - amme hende, putte hende i voksiposen, lægge hende i barnevognen - og der tilbyde hende flasken - så hun med flasken, dine hænder og nærhed lulles i søvn direkte i sin vogn. Det vil være rigtig godt, at hun ikke ligger helt fladt, når du putter hende, så måske kan du komme en lille pude ind under madrassen, så selve madrassen bliver løftet lidt op, så hun ligger lidt højere med hovedet, når hun tilbydes sin flaske. På den måde kan hun stadig få mælk fra dig, blive puttet og finde roen med suppleret på flaske og blive lullet i søvn, der hvor du ønsker, at hun fremover skal kunne sove...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Håber du kan bruge dette lidt videre, og tænker, at du måske også vil have glæde af at læse min bog "Helens bog om amning og flaske"...

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland